ФЕНОМЕН ВІДКРИТОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Ключові слова:
відкрита освіта, відкрите освітнє середовище, заклад вищої освіти, інформаційно-освітнє середовище ЗВО, інформаційні освітні технологіїАнотація
У статті розглядається феномен відкритого освітнього середовища закладів вищої освіти. Розкривається актуальність розгляду питання проектування освітнього середовища ЗВО. Уточнюється поняття відкритого освітнього середовища закладів вищої освіти та його взаємодії із глобальним інформаційним простором.
Також у досліджені визначено, що розвиток освітнього середовища сучасних ЗВО, йде шляхом виходу із закритого стану і налагодженню інформаційної та комунікаційної взаємодії із іншими освітніми середовищами, сховищами даних, базами знань, інформацій-ними середовищами (не обов’язково освітніми) сторонніх організацій тощо. Освітнє середовище закладу вищої освіти стає підсистемою глобального інформаційного середовища, фактично, частково перетворюючись у його підсистему. В дослідженні відзначається, що злиття середовищ не буде повним, оскільки локалізоване освітнє середовище містить закриту частину. Ця закритість зумовлена тим, що установа вищої освіти крім навчальної діяльності (безпосередньої передачі знань від викладача до студента) здійснює ще кілька видів діяльності (господарська, юридична, комерційна тощо).
Мета роботи. Проаналізувати сутність та зміст феномену освітнього середовища закладу вищої освіти.
Методологія дослідження. Теоретичний аналіз, узагальнення та синтез наявних у науково-методичних джерелах трактувань сутності поняття відкритого освітнього середовища; ретроспективний аналіз становлення феномену освітнього середовища; абстрагування, порівняльний підхід, узагальнення, систематизація, аналогія та конкретизація теоретичних відомостей щодо сучасного стану відкритого освітнього середовища ЗВО.
Наукова новизна. Уточнено поняття відкритого освітнього середовища закладів вищої освіти. Запропоновано розглядати відкрите освітнє середовище закладу вищої освіти як частково керовану сукупність систем, технологій, засобів, відносин, умов, явищ, що взаємодіють з освітнім процесом ЗВО.
Висновки. Відкрите освітнє середовище ЗВО є локалізованою в межах ЗВО динамічною сукупністю систем, технологій, засобів, відносин, умов, явищ, що забезпечують освітній процес (взаємодіють із ним) і яка знаходиться в постійному розвитку, відповідно до запитів соціуму.
Посилання
Bykov, V., Vernyhora, C., Hurzhiy, A., Novokhatko, L., Spirin, O., and Shyshkina, M. (2019). Proyektu-vannya i vykorystannya vidkrytoho khmaro oriyentovanoho osvitnʹo-naukovoho seredovyshcha zakladu vyshchoyi osvity [Design and use of open cloud-based educational and scientific environment of higher education institution]. Information Technologies and Learning Tools, 6, 1-19. Retrieved from https:// ouci.dntb.gov.ua/ works/4wGYdZz4/
Gushchina, T. N. (2011). Pedagogicheskaya sushchnost' fenomena «obrazovatel'naya sereda»: po materialam issledovaniya [Pedagogical essence of the phenomenon of «educational medium»: based on research materials]. Obshchestvo. Sreda. Razvitiye (Terra Humana) – Society. Wednesday. Development (Terra Humana), 4, 187-190.
Zhuravleva, S. V. (2016). Istoricheskiy obzor stanovleniya ponyatiya «obrazovatel'naya sreda» v pedagogicheskoy nauke [Historical review of the formation of the concept of «educational environment» in pedagogical science]. Nauchnoye obozreniye. Pedagogicheskiye nauki – Scientific Review. Pedagogical sciences, 3, 48-56. Retrieved from https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1497
Kotova, N. A. (2020). Innovatsionno-Obrazovatel'naya sreda vuza: analiz sushchnosti i strukturnykh komponentov [Innovative Educational University Environment: Essence and Structural Components Analysis]. Vestnik Tambovskogo Universiteta. Seriya: Gumanitarnyye nauki – Tambov University Bulletin. Series: Humanities, 184, 15-24. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx? direct=true&db= edselr&AN=edselr.42420195&lang=ru&site=eds-live
Laktionova, Ye. B. (2010). Obrazovatel'naya sereda kak usloviye razvitiye lichnosti yeye subyektov [Educational environment as a condition for the development of the personality of its subjects]. Izvestiya Rossiyskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo un-ta im. A.I. Gertsena – Proceedings of the A.I. Herzen Russian State Pedagogical University, 128, 40-54.
Mokriyev M.V. Intehratsiya moodle v informatsiyno-osvitnye seredovyshche universytetu [Integration of moodle in the information and educational environment of the university]. Moodle Plugins, Activities, Subcourse. Retrieved from https://moodle.org/plugins/view.php?plugin=mod_subcourse.
Strekalova, N. B. (2013). Sushchnost' pedagogicheskoy sistemy «Otkrytaya informatsionno-obrazovatel'naya sreda» [The essence of the educational system «Open information and educational environment»]. Vestnik SamGU – SamSU Bulletin, 8.1 (109). Retrieved from https://moodle.org/plugins/view.php?plugin=mod_ subcourse.
Strekalova, N. B. (2013). Otkrytyy kharakter sovremennykh informatsionno-obrazovatel'nykh sred [The open character of modern information and educational environments]. Nauchnyy dialog – Scientific dialogue, 8 (20). Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/otkrytyy-harakter-sovremennyh-informatsionno-obrazovatelnyh-sred.
Topuzov, M. O. (2017). Proektuvannya informatsiyno-osvitnʹoho seredovyshcha navchalʹnykh zakladiv u suchasnomu suspilʹstvi [Designing information and educational environment of educational institutions in modern society]. Ukrayinsʹkyy pedahohichnyy zhurnal – Ukrainian pedagogical journal, 1, 26-36. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2017_1_6
Shapran, Yu. P., Shapran, O. I. (2015). Obrazovatel'naya sreda vuza: tipologiya, funktsii, struktura [The educational environment of the university: typology, functions, structure]. Molodoy uchenyy – Young scientist, 7 (87), 881-885. Retrieved from https://moluch.ru/archive/87/16910/