МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ ПИТАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ УСПІШНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

Ключові слова:

професійна успішність вчителя, сутність професійної успішності вчителя, майбутній вчитель, підхід, методологічний підхід

Анотація

Мета роботи – здійснити аналіз проблеми професійної успішності вчителя з точки зору наукової інтерпретації різних методологічних підходів. Відповідно до мети дослідження зроблено науковий аналіз методологічних стратегії дослідження феномена професійної успішності вчителя загальнонаукового та конкретнонаукового рівнів, розкрито змістові характеристики професійної успішності вчителя.
Методологічною основою дослідження є комплекс підходів: системний, синергетичний, історико-цивілізаційний, діяльнісний, праксеологічний, аксіологічний, суб’єктний, акмеологічний та х’ютагогічний.
Наукова новизна: здійснено аналіз проблеми професійної успішності майбутнього вчителя на основі наукового аналізу різних методологічних підходів, виокремлено сутнісні характеристики професійної успішності, які розкривають напрями її становлення та розвитку.
Висновки. Аналіз проблеми професійної успішності майбутнього вчителя, дозволяє виділити найбільш важливі сутнісні характеристики означеного конструкту у вияві його важливих ознак. Визначені підходи також дають змогу розглядати професійну успішність майбутнього вчителя з урахуванням інтеграційного підходу до її становлення та розвитку: діяльнісний – формування у студентів необхідних професійний компетентностей передбачає вияв активності та апробації ефективних моделей професійної діяльності; суб’єктний – рефлексивний аналіз власних професійних дій розвиває здатність до правильної оцінки та успішного досвіду теоретичної та практичної діяльності; праксеологічний – порівнюючи теоретичні та практичні моделі професійних дій, студенти визначають найбільш раціональні та результативні; аксіологічний – визначення цінностей професійної діяльності, встановлення пріоритетів у професійному та особистісному житті; акмеологічний – окреслення шляхів професійного зростання задля досягнення вершини професійної успішності.

Біографія автора

Т. В. Скорик, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

ResearcherID J-2211-2016
Кандидат педагогічний наук, доцент, доцент кафедри мистецьких дисциплін,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Goncharenko, S. U. (2010). PedagogIchnI doslіdzhennya : Metodologіchnі poradi molodim naukovtsyam [Peda-gogical research: Methodological advice to young scientists]. Kyiv, Vinnitsya, Ukraine : TOV fіrma «Planer».

Ignatovich, E. V. Hyutagogika kak zarubezhnaya kontseptsiya samostoyatelnogo obucheniya [Hyutagogics as a foreign concept of independent learning]. Retrieved from http://lll21.petrsu.ru/journal/article. php?id=2151

Pometun, O. I. (2004). Dyskusiya ukrainskykh pedahohiv navkolo pytan zaprovadzhennya kompetent-nisnoho pidkhodu v ukrainskii osviti. Kompetentnistnyy pidkhid u suchasniy osviti. Svitovyy pidkhid ta ukrainski perspektyvy [Discussion of Ukrainian teachers around the introduction of a competency-based approach in Ukrainian education. Competence approach in modern education. World approach and Ukrainian perspectives]. Kyiv, Ukraine.

Pehota, O. M., Kiktenko, A. Z., Lyubarska, O. M. et al. (2004) Osvitni tehnologiyi [Educational technologies]. Kyiv, Ukraine : A.S.K.

Skorik, T. V., & Gritsik, N. V. (2020). Realizatsiya prakseologichnogo pidhodu u konteksti pidgotovki maybutnogo vchitelya do uspishnoyi profesiynoyi diyalnosti [Implementation of a praxeological approach in the context of preparing a future teacher for a successful professional activity]. Pedagogika ta psihologiya: Zbirnik naukovih prats – Pedagogy and psychology: Collection of scientific works, 63, 152-159.

Yevtuh, M. B., & Skorik, T. V. (2020). Akmeologichniy pidhid do stanovlennya profesiynoyi uspishnosti maybutnogo vchitelya [Acmeological approach to future teacher’s the of professional success formation]. Visnik Natsionalnogo universitetu «Chernigivskiy kolegium» imeni T.G. Shevchenka – Bulletin of the T.G. Shevchenko National University «Chernihiv Collegium», 7 (163), 8-13.

Ognevyuk, V. O., Sisoyeva, S. O., & Fruktova, Ya. S. (Ed.) (2016). Suchasni akmeologichnI dosIidzhennya: teoretiko-metodologichnIita prikladni aspekti : monografiya [Modern acmeological research: theoretical and methodological and applied aspects: monograph]. Kyiv, Ukraine : Un-t im. B. Grinchenka.

Stewart Hase and Chris Kenyon. (n.d.) From Andragogy to Heutagogy /Stewart Hase and Chris Kenyon. Retrieved from http://www.psy.gla.ac.uk/~steve/pr/Heutagogy.html

Nikulochkina, O. V. (2015). H’yutagogika yak uchinnya pro samoosvitu: suchasni Informatsiyno-komunikatsiyni tehnologiyi suprovodu [Hutagogics as a doctrine of self-education: modern information and communication technologies of support]. Pedagogika formuvannya tvorchoyi osobistosti u vischiy i zagalnoosvitniy shkolah – Pedagogy of formation of creative personality in higher and general education schools, 41, 231-236. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2015_41_33

Nischak, I. D. (2016). Metodichna sistema navchannya inzhenerno-grafIchnih distsiplin maybutnih uchiteliv tehnologiy : monografiya [Methodical system of teaching engineering and graphic disciplines of future teachers of technology: monograph]. Drogobich, Ukraine : RVV DDPU imeni Ivana Franka.

Downloads

Опубліковано

03.05.2023