ОСОБИСТІСНИЙ ЦИФРОВИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН

Автор(и)

  • Н. В. Слюсаренко Херсонський державний університет https://orcid.org/0000-0002-9215-5936
  • О. В. Кохановська Комунальний вищий навчальний заклад «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-7294-173X

Ключові слова:

простір, особистісний простір, інформаційно-цифрові технології, особистісний цифровий освітній простір сучасного вчителя, природничі дисципліни, підлядипломна педагогічна освіта

Анотація

Глобальна діджиталізація сьогодні впливає на функціонування всіх галузей суспільства, зокрема й освіти. Упровадження інформаційно-цифрових технологій в освітній простір закладів освіти вимагає від учителів (в тому числі природничих дисциплін) трансформації власного освітнього простору у напрямку його цифровізації.
Мета статті – проаналізувати проблему формування особистісного цифрового простору сучасного вчителя, зокрема в умовах післядипломної освіти.
Методологічною основою є принципи системності, цілісності, детермінізму, взаємозв’язку із зовнішнім середовищем.
Наукова новизна полягає у висвітленні питань формування особистісного цифрового освітнього простору сучасного вчителя під час підвищення кваліфікації в закладі післядипломної освіти, що безпосередньо впливає на його подальшу професійну діяльність, сприяє зростанню професіоналізму та інформаційно-цифрової компетентності.
Особистісний цифровий освітній простір учителя природничих дисциплін виступає не лише умовою його самоосвіти, а й є засобом, який дозволяє нарощувати професіоналізм. Цей простір змінюється шляхом розширення знань з інформаційно-цифрових технологій, формування вмінь та навичок роботи з цифровими засобами, інформаційно-цифрових компетентностей, зокрема й під час проходження вчителями природничих дисциплін курсів підвищення кваліфікації.
Висновки. Особистісний цифровий освітній простір є ресурсом професійного розвитку вчителя природничих дисциплін, який орієнтований на самоосвіту, формування професійно-особистісного середовища, розвиток інформаційно-цифрової компетентності та забезпечує залучення у професійну діяльність педагога досвіду застосування сучасних технологій, формування та підтримку неформальних спільнот, націлених на професійне зростання вчителів природничих дисциплін, сприяє підвищенню їхніх рейтингових показників, розвитку у них професійно необхідних якостей за рахунок використання комунікаційної взаємодії, що видозмінює та розширює функціональну діяльність. Розширенню та трансформації особистісного цифрового освітнього простору вчителя сприяє навчання на курсах підвищення кваліфікації та базі інститутів післядипломної педагогічної освіти за рахунок якісного підібраного контенту, який відповідає сучасним досягненням діджиталізації освіти.

Біографії авторів

Н. В. Слюсаренко, Херсонський державний університет

Доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки, психології й освітнього менеджменту
імені проф. Є. Петухова,
Херсонський державний університет
(Херсон, Україна)

О. В. Кохановська, Комунальний вищий навчальний заклад «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради

Доктор педагогічних наук,
доцент кафедри теорії й методики викладання навчальних дисциплін,
Комунальний вищий навчальний заклад
«Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради
(Херсон, Україна)

Посилання

Kremen, V. H. (Ed.) (2010). Bila knyha natsionalnoi osvity Ukrainy [White Book of National Education of Ukraine]. Kyiv, Ukraine : Inform. systemy.

Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary]. Rivne, Ukraine : Volynski oberehy.

Gusarova, M. N. (2018). Lichnostnoe informatcionnoe prostranstvo pedagoga kak faktor ego profes-sionalnogo razvitiia [Personal information space of a teacher as a factor of his professional development]. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniia – Modern problems of science and education, 1. Retrieved from https://www.science-education.ru/ru/issue/view?id=151.

Zubko, A. M., Zhorova, I. Ya., Kuzmenko, V. V., Slyusarenko, N. V., & Kokhanovska, O. V. (2020). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii yak chynnyk rozvytku profesionalizmu pedahohiv u systemi pisliadyplomnoi osvity [Information and communication technologies as a factor in the development of teachers’ professionalism in the system of postgraduate education]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information technologies and teaching aids, 77(3), 262–281. Retrieved from https:// journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3562.

Kasiarum, N. (2013). Osvitnii prostir: stanovlennia poniattia [Educational space: becoming of notion]. Vitoki pedagogіchnoї maisternostі, 12, 107-113. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/ bitstream/ 123456789/ 2203/1/Kasjarum.pdf.

Kasiarum, N. (2008). Osvitnii prostir yak kharakterystyka suchasnoi systemy osvity [Educational space as a characteristic of the modern education system]. Portal suchasnykh pedahohichnykh resursiv – Portal of modern pedagogical resources. Retrieved from http://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_ pedagogical_science_arhiv_pn_n1_2008_st_2/?print 2/4.

Karpliuk, S. O. (2019). Osoblyvosti tsyfrovizatsii osvitnoho protsesu u vyshchii shkoli [Features of digitalization of the educational process in higher education]. Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku, materialy metodolohichnoho seminaru NAPN Ukrainy [Information and digital educational space of Ukraine: transformation processes and prospects of development, Proceedings of All-Ukrainian Seminar of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine]. Kyiv, Ukraine. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/29742/1/%D0%9A%D0%B0% D1%80% D0%BF%D0%BB%D1%8E%D0%BA%20%D0%A1._%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%B2%20%D0%9D%D0%90%D0%9F%D0%9D_1.03-%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0% B5%D1% 82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BE_copy.pdf [in Ukrainian].

Mikidenko, N. L., & Storozheva, S. P. (2020). Tcifrovoe obrazovatelnoe prostranstvo: problemy i praktiki primeneniia informatcionnykh obrazovatelnykh resursov [Digital educational space: problems and practices of using information educational resources]. Professionalnoe obrazovanie v sovremennom mire – Professional education in the modern world, 10(1), 3418-3427.

Frumin, I. D. (1995). Novye tcennosti obrazovaniia: tezaurus dlia uchitelei i shkolnykh psikhologov [The new values of education: a thesaurus for teachers and school psychologists]. Moscow, Russia.

Vseukrainska hromadska orhanizatsiia (2020). Osvitnii prostir [Official site of All-Ukrainian public organization]. Retrieved from http://education-ua.org/osvitniy-prostir.php.

Patarakin, E. D. (2006). Setevye soobshchestva i obuchenie [Networking communities and learning]. Moscow, Russia : PER SE.

Slyusarenko, N. V. (2014). Osobystisnyi osvitnii prostir uchytelia [Teacher's personal educational space]. Psykholoho-pedahohichni zasady diialnosti fakhivtsia: istoriia, teoriia, praktyka: materialy II mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii [Specialist’s psychological and pedagogical principles: history, theory, practice. Proceedings of the 2nd International Scientific-Practical Conference]. Kherson, Ukraine : KVNZ «Khersonska akademiia neperervnoi osvity».

Slyusarenko, N. V. (2014). Pisliadyplomna osvita yak seredovyshche rozvytku informatsiino-komuni-katsiinoi kompetentnosti vchyteliv suspilno-humanitarnykh dystsyplin [Postgraduate education as the environment for the development of information and communication competence of teachers of social sciences and humanities]. Pedahohichnyi almanakh – Pedagogical almanac, 22, 111-117.

Tkach, T. V. (2010). Psykholohichni zasady proiektuvannia osvitnoho prostoru osobystosti [Psychological principles of designing the educational space of personality]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Tsymbalaru, A. D. (2007). Komponentno-strukturnyi analiz poniattia «osvitnii prostir» [Component-structural analysis of the concept of «educational space»]. Perspektivnye razrabotki nauki i tekhniki: materialy mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentcii [Promising developments in science and technology. Proceedings of International Scientific-Practical Conference]. Retrieved from http://www.rusnauka.com/ 20_PRNiT_2007/Pedagogica/23997.doc.htm.

Frolova, I. T. (Ed.) (1987). Filosofskii slovar [Philosophical Dictionary]. Moscow, Russia : Izd-vo politicheskoi literatury.

Downloads

Опубліковано

04.05.2023

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ