ПРАСОЛОГІЧНА ПІДВАЛИНА СОЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ В ІСПАНСЬКОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ 1890–1920-Х РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232309Ключові слова:
соціальна педагогіка, прасологія, колективна (народна) воля, іспанський педагогічний дискурс, іспанські педагогиАнотація
Актуалізація соціально-педагогічних ідей в іспанському педагогічному дискурсі 1890–1920-х років сприяла оформленню соціальної педагогіки як самостійного потужного наукового напряму. Чому на межі ХІХ – ХХ століть іспанськими інтелектуалами спліталися соціально-педагогічні і прасологічні ідеї – питання, яке потребує особливої уваги.
Мета роботи передбачає вивчення контенту іспанського педагогічного дискурсу 1890–1920-х років та обґрунтування значення установлення зв’язку концептів «соціальна педагогіка» і «колективна (народна) воля» іспанськими педагогами на межі ХІХ – ХХ століть.
Методологія. У ході дослідження соціально-педагогічних ідей, представлених в іспанському педагогічному дискурсі 1890–1920-х років, використовувалися загальнонаукові методологічні підходи – системний, структурно-функціональний, проблемний та конкретно-наукові – парадигмально-педагогічний, порівняльно-педагогічний, проблемно-історичний та герменевтичний підходи. Основними методами дослідження є педагогіко-ретроспективний, метод педагогічної реконструкції, метод герменевтики та порівняльно-зіставний метод.
Наукова новизна. Установлено, що в іспанському педагогічному дискурсі 1890–1920-х років для означення і тлумачення концепта «соціальна педагогіка» застосовувалися прасологічні ідеї.
Висновки. Стосовно тлумачення феномена соціальної педагогіки в іспанському педагогічному дискурсі в 1890–1920-х роках простежувалися дві важливі тенденції: протиставлення індивідуальної і соціальної педагогіки, що й мало логічним наслідком естраполяцію смислів виховання душі людини на виховання колективного духу, та значна політизація соціальної педагогіки іспанськими інтелектуалами, наділення її «надприродними» можливостями загальнонаціонального регенераціонізму, що, в свою чергу, призвело до справжнього соціально-педагогічного повороту іспанської педагогіки в першій третині ХХ ст. У межах обох цих тенденцій виявлялася необхідність опори соціальної педагогіки на прасологічну підвалину.
Посилання
Foucault, M. (2004). Arkheolohyia znanyia [Archeology of knowledge]; translation from french by M. B. Rakova, A. Yu. Serebryannikova. St. Petersburg, Russia: Information Center «Humanitarian Academy»; University book.
Alcantara Garcia P. Tratado de Pedagogia. Madrid : Saturnino Calleja, 1896. 440 p.
Arolas Juani J. Filosofia elemental (Psicologia, Logica y Etica). Barcelona : Imprenta Gutenberg, 1896. 555 p.
Crespi P. Nociones elementales de Pedagogia o principios de educacion y metodos de enseñanza segun el programa de esta asignatura en la Escuela Normal de Maestros de Baleares. Palma : Establecimiento tipografico de Juan Colomar y Salas, 1891. 206 p.
Dalmau y Gratacos F. Elementos de Filosofia. Psicologia. Barcelona : Luis Gili Ed., 1912. 430 p.
Diaz I. Antropologia o filosofia del hombre. Madrid : Imprenta de Candido Alonso y Compañia, 1915. 273 p.
Discurso de Ortega Munilla. El Imparcial. Madrid, Miercoles 3 de octubre de 1906. № 14.200, año XL. P. 1–2.
La pedagogia social por R. La Escuela Moderna. 1902. № 140, noviembre. P. 321–326.
Luis Andre E. El problema de la educacion civica. La España Moderna (Madrid). 1914. № 304, abril. P. 91–110.
Luis Andre E. Etica individual y social. Madrid : Imprenta de Los Hijos de M. G. Hernandez, 1920. 256 p.
Luis Andre E. Salvajismo y humanismо. Nuestro Tiempo. Madrid, enero de 1908. № 109, año VIII. P. 37–45.
Macias E. Pedagogia social. La Escuela Moderna. 1910. № 1, enero. P. 66–67.
Moreno Bustamante L. Curso de psicologia, logica y filosofia moral. Logroño : Imp. y Lib. de D. Ricardo M. Merino, 1892. 464 p.
Natorp P. Pedagogia social. Teoria de la educacion de la voluntad sobre la base de la comunidad ; traduccion A. Sanchez Rivero. Madrid : Ed. de la Lectura, 1913. 374 p.
Oliver M. El culto a la voluntad. Mercurio. Madrid, 1 de septiembre de 1904. № 34, año IV. P. 202–203.
Rio Urruti F. Fundamento cientifico de la pedagogia social en Natorp. Boletin de la Institucion Libre de Enseñanza. Madrid, 31 de enero de 1911. № 601, año XXXV. P. 1–11.
Ruiz Amado R. Educacion social. Barcelona : Imprenta de la Libreria Religiosa, 1920. 98 p.