ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ В МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ГОТОВНОСТІ ДО ХУДОЖНЬОЇ ВЗАЄМОДІЇ З ПІДЛІТКАМИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232323Ключові слова:
художня взаємодія, підлітки, формування готовності, спілкування, спільна діяльністьАнотація
У статті актуалізовано важливість формування в майбутніх учителів музичного мистецтва готовності до художньої взаємодії з учнями підліткового віку; виділено наукові тенденції, у яких представлено аналіз досліджень з проблеми; викладено основні положення, які висвітлюють сутність понять «художня взаємодія», «готовність майбутніх учителів музичного мистецтва до художньої взаємодії з учнями підліткового віку»; надано авторське формулювання зазначених термінів.
Мета статті – актуалізація проблеми формування в майбутніх учителів музичного мистецтва готовності до художньої взаємодії з учнями підліткового віку, аналіз сутності та висвітлення логіко-смислової структури ключових понять.
Методологія. У науковій розвідці використано методи теоретичного дослідження (аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, систематизація) з метою обґрунтування актуальності проблеми, узагальнення теоретико-методологічних засад щодо сутності основних дефініцій.
Наукова новизна. Обґрунтовано важливість формування в майбутніх учителів музичного мистецтва готовності до художньої взаємодії з учнями підліткового віку. Конкретизовано сутність понять «художня взаємодія», «готовність майбутніх учителів музичного мистецтва до художньої взаємодії з учнями підліткового віку».
Висновки. Зроблено висновки про те, що у сучасних умовах переосмислення ролі й значущості вищої освіти постає необхідність докорінних змін традиційної системи виховання молоді в напрямку розвитку здатності взаємодіяти, співпрацювати для оптимальної творчої самореалізації учасників освітнього процесу. Готовність майбутнього вчителя до художньої взаємодії з учнями на уроках музичного мистецтва є важливою умовою реалізації мети мистецької освітньої галузі – цілісний розвиток творчої особистості учня у процесі опанування мистецьких надбань людства; формування компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження. Подальшого вивчення набувають питання розроблення компонентної структури готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до художньої взаємодії з учнями підліткового віку та визначення й апробації педагогічних умов і методів формування зазначеної готовності.
Посилання
Vasylevska-Skupa, L. (2014). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv muzych-noho mystetstva: monohrafiia [Communicative Competence Formation in Preservice Music Teachers: monograph]. Vinnytsia, Ukraine: TOV firma «Planer».
Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Great Explanatory Dictionary of Modern Ukrainian Language]. Retrieved from: https://slovnyk.me/dict/vts/ (data zvernennia: 20.06.2023).
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity [State Standard of Secondary Education from September 30, 2020 №898] (2020, September 30)]. Retrieved from:https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishchaosvita/ zatverdzeni%20standarty/2019/04/25/231-Sotsial.robota-bakalavr-VO.18.01.pdf (data zvernennia: 16.06.2023).
Zaitseva, A. (2018). Metodychna systema formuvannia khudozhno-komunikatyvnoi kultury maibutnoho vchytelia muzyky [Methodological System of Artistic and Communicative Culture Formation in Preservice Music Teacher]. Dissertation abstract... Doctor of Science in Pedagogy: 13.00.02. Kyiv, Ukraine [in Ukrainian].
Orlov, V. (2003). Profesiine stanovlennia vchyteliv mystetskykh dystsyplin / za zah. red. I. A. Ziaziuna: monohrafiia [Art Discipline Teachers’ Professional Development: monograph]. Kyiv, Ukraine: Naukova dumka.
Pecherska, E. (2001). Uroky muzyky v pochatkovykh klasakh [Music Classes at Primary School]: navch. posib. Kyiv, Ukraine: Lybid.
Provorova, Ye. (2008). Metodychni zasady formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia muzyky [Methodological Principles of Preservice Music Teachers’ Communicative Competence Formation]. Dissertation abstract... PhD in Pedagogy: 13.00.02. Kyiv, Ukraine [in Ukrainian]
Proekt standartu vyshchoi osvity zi spetsialnosti 014 serednia osvita na pershomu (bakalavrskomu) rivni vyshchoi osvity [Project of the Standard of Higher Education on Specialty 014 Secondary Education at the First (Bachelor) Level of Higher Education]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-standartu-vishoyi-osviti-zi-specialnosti-014-serednya-osvita-na-pershomu-bakalavrskomu-rivni-vishoyi-osviti
Rostovskyi, O. (1997). Pedahohika muzychnoho spryimannia [Pedagogy of Music Perception]: navch.-metod. posib. Kyiv, Ukraine.
Rudnytska, O. (2003). Mystetstvo u rozvytku kultury studentiv [Art in Students’ Culture Development]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka: zb. nauk. pr. / In-t pedahohiky i psykholohii prof. osvity APN Ukrainy – Pedagogy Process: Theory and Practice: Scientific Works of the Institute of Pedagogy and Psychology of Professional Education at Academy of Pedagogical Sciences in Ukraine. Vyp. 2, 101–110.
Sapozhnik, O. (2001). Muzychno-estetychne vykhovannia starshoklasnykiv (na materiali suchasnoi populiarnoi estradnoi muzyky) [Music and Aesthetic Education of High School Students (on the Material of Modern Popular Music]: PhD dissertation in Pedagogy: 13.00.02 . Kyiv, Ukraine [in Ukrainian].
Smyrnova, T. (2008). Teoriia ta metodyka dyryhentsko-khorovoi osvity u vyshchykh navchalnykh zakladakh: psykholoho-pedahohichnyi aspekt: monohrafiia [Theory and Methodology of Conducting and Choral Education at Higher Education Institutions: Psychological and Pedagogical View: monograph] / Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H.S. Skovorody. Horlivka, Ukraine: PP «Vydavnytstvo Likhtar».