ПЕРЕДУМОВИ РОЗВИТКУ ШКІЛЬНОЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ (ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

Ключові слова:

шкільна економічна освіта, заклади освіти, зміст освіти, історичний досвід

Анотація

В статті проаналізовано історико-педагогічні передумови розвитку шкільної економічної освіти в Україні.
Мета роботи – схарактеризувати та окреслити в історичній ретроспективі ідеї зародження та створення системи розвитку вітчизняної шкільної економічної освіти й обґрунтувати можливості використання продуктивних ідей та досвіду в сучасних закладах загальної середньої освіти України.
Методологія дослідження. У статті використано багаторівневий системний аналіз наукових джерел на філософському та загальнонауковому рівнях пізнання. Методологічною основою дослідження є системний підхід до аналізу законодавчої, нормативно-правової бази, архівних джерел та педагогічних досліджень з розвитку шкільної економічної освіти; взаємозумовленість соціально-педагогічних явищ, необхідність їх вивчення в конкретних історичних умовах.
Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що в окреслених хронологічних межах визначено педагогічні ідеї, економічні течії, напрями й вчення, які вплинули на розвиток економічної науки та її опанування в закладах освіти на території України. Зазначено, що проведений аналіз дозволяє стверджувати, що цей процес був складним, суперечливим і залежав від соціальних, економічних та політичних особливостей розвитку суспільства.
Проведене дослідження дозволяє зробити висновок, що шкільна економічна освіта була предметом досліджень педагогів, психологів та економістів. З’ясовано, що означена проблема цікавила науковців впродовж багатьох століть. Аналіз доробку часів незалежної України засвідчив, що в останні роки відбувається зростання зацікавленості різними історико-педагогічними процесами й відповідне накопичення кількості праць, присвячених означеній проблемі. Сучасні розвідки значно розширюють відомості щодо змісту, форм і методів економічної освіти школярів на різних етапах, а отже – сприяють не лише розвитку історико-педагогічної науки, а й удосконаленню теорії та методики викладання предметів шкільного економічного циклу. Особливістю науково-пошукових праць цього періоду можна назвати тяжіння до неупередженості та незаангажованість, введення до наукового обігу нових історичних джерел, архівних зокрема, які до цього часу були недоступні або маловідомі.

Біографії авторів

М. Б. Євтух, Інституту педагогіки НАПН України

Доктор педагогічних наук, професор,
дійсний член (академік) НАПН України,
головний науковий співробітник відділу історії та філософії освіти
Інституту педагогіки НАПН України
(Київ, Україна)

О. К. Проніков, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки, психології та методики фізичного виховання,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

І. В. Пронікова, Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені К.Д.Ушинського

Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри природничо-математичних дисциплін
та інформаційно-комунікаційних технологій в освіті
Чернігівського обласного інституту післядипломної
педагогічної освіти імені К.Д.Ушинського
(Чернігів, Україна)

Посилання

Guryanova, O.V. (2006). Gimnazijna j komercijna osvita – sproba porivnyal`nogo analizu [Gymnasium and commercial education – an attempt at comparative analysis]. Naukovi zapysky. Seriya: Pedahohichni nauky – Scientific notes. Series: Pedagogical Sciences. Issue 66, part 1.

Gur'yanova, O.V. (2009). Istoriya vprovadzhennya trudovogo pryncypu v serednikh shkolakh Ukrayiny ta Rosiyi (kinets XIX – pochatok XX st.). [The history of the implementation of the labor principle in secondary schools in Ukraine and Russia (end XIX – begining XX century)]. Naukovi zapysky. Seriya: Istorychni nauky – Scientific notes. Series: Historical Sciences, 12, 87-95.

Demyanenko, N.M. (1998). Zagalnopedagogichna pidgotovka vchyteliv v Ukrayini (XIX – persha tretyna XX st.): monografiya [General pedagogical training of teachers in Ukraine (XIX – first third of XX century)]: Monograph. Kyiv, Ukraine : IZMN.

Doroshenko D. M. (1957). Istoriya Ukrayiny z malyunkamy dlya shkoly j rodyny [History of Ukraine with drawings for school and family]. New York, USA.

Dyakyn, V.S. (1990). Byl li shans u Stolypina? [Did Stolypin have a chance?]. Zvezda – Star, 12, 113-124.

Izvlechenie iz vse poddannejshego otcheta g. Ministra narodnogo prosveshheniya za 1872 god. [Extract from all subject report of Mr. Minister of Public Education for 1872]. (1874). Zhurnal Ministerstva narodnogo prosveshheniya 1874 – Journal of the Ministry of Public Education 1874. 1, ch. CL XXI V. V., 1.

Izvlechenie iz vse poddannejshego otcheta otcheta g. Ministra narodnogo prosveshheniya za 1872 god. [Extract from all subject report of Mr. Minister of Public Education for 1872]. (1874). Zhurnal Ministerstva narodnogo prosveshheniya 1874 – Journal of the Ministry of Public Education 1874. 1, ch. CL XXI V. V., 2.

Krutikov, V.V. (1992). Burzhuaziya Ukrayiny ta ekonomichna polityka tsaryzmu v poreformenyj period. [The bourgeoisie of Ukraine and the economic policy of tsarism in the post-reform period]. Dnipropetrovsk, Ukraine : DDU.

Lazanska, T.I. (1999). Istoriya pidpryemnytstva v Ukrayini (na materialax torgovo-promyslovoyi statystyky XIX st.). [History of entrepreneurship in Ukraine (based on trade and industrial statistics XX century)]. Kyiv, Ukraine : Instytut istoriyi Ukrayiny NAN Ukrayiny.

Lysenko, I.V. (2007). Komertsijni navchalni zaklady v systemi profesijnoyi osvity na Chernigivschyni v kintsi XIX – na pochatku XX stolittya. [Commercial educational institutions in the vocational education system in the Chernihiv region at the end of the 19th – beginning of the 20th century]. Visnyk Zhytomyrsʹkoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Pedahohichni nauky – Bulletin of Zhytomyr State University named after Ivan Franko. Pedagogical sciences, 36, 45-48.

Pronikov, O. K. (2015). Istoria pedagogiki: kurs lekcij; navchalnyj posibnyk dlya studentiv pedagogichnykh VNZ dennoyi, zaochnoyi ta dystancijnoyi form navchannya. [History of pedagogy: lecture course; textbook for students of pedagogical universities of full-time, part-time and distance learning]. Kyiv, Ukraine : Slovo.

Downloads

Опубліковано

13.11.2023