ДЕРЖАВНА МОВНА ПОЛІТИКА НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ У ВИМІРІ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: ВІД ВИТОКІВ ДО СЬОГОДЕННЯ
Ключові слова:
Україна, українська мова, державна освітня політика у галузі освіти, Міністерство освіти України, загальноосвітня середня школаАнотація
Зміст статті полягає у з’ясуванні політики держави в галузі середньої загально-освітньої школи щодо утвердження і поширення функціонування української мови в Україні. Особливу увагу приділено передумовам (середина 1980-х – початок 1990-х років), які спричинили визнання української мови як державної. На підставі аналізу комплексу законодавчих і документальних джерел доведено, що зрушення в змісті і завданнях шкільної освіти стали одним з провідних чинників розбудови Української державності.
Мета статті – історико-ретроспективний аналіз перших кроків державної освітньої політики незалежної України у галузі українізації середньої загальноосвітньої школи у контексті нової мовної політики доби суверенності.
Методологія – оскільки виконане дослідження є історико-педагогічним, то головним інструментом став історіографічний аналіз дібраних документальних, архівних, наукових, соціологічних джерел з теми, відрефлексованих на основі історико-генетичного підходу у сув’язі з такими методами, як системний аналіз, що дає змогу забезпечити вивчення освітньої політики в її цілісності, та міждисциплінарний підхід.
Осягнення стратегії держави і тактики її реалізації Міністерством освіти України у певний відтинок історичного часу підпорядковується принципу каузальності і дає підстави для визначення стійких і швидкозмінних стратегічних і тактичних цілей і програм.
Наукова новизна – вперше розкрито хронтоп розгортання мовної політики України напередодні здобуття незалежності та у її перші роки крізь призму концептуальних зрушень у реформуванні середньої загальноосвітньої школи та окреслено сучасну мовну ситуацію.
Висновки. Закладені на зламі останніх десятиріч минулого століття стратегічні ідеї щодо освітньої політики незалежної України в галузі середньої школи не лише відіграли важливу роль у піднесенні функціонування рідної мови, у започаткуванні масового формування у дітей та молоді української самоідентифікації, а й у такий спосіб явно і неявно працювали на ключову ідею – ідею українського державотворення.
На підставі висвітлення практичних заходів з реалізації стратегії українського державотворення аргументовано, що Міністерство освіти України у співпраці з письменницьким загалом, Академією наук України здійснили стратегічно важливі і тактично виважені кроки (запровадження української мови як державної і мови шкільного навчання, започаткування українського підручникотворення, розроблення нового змісту шкільної освіти з домінуванням національних пріоритетів знання та національних цінностей, зміна парадигми школи учіння на особистісно орієнтовану парадигму освіти), які дали змогу українізувати систему освіти, зокрема загальноосвітню школу. Розбудова власної держави не можлива без україномовної, модернізованої згідно з новими викликами часу освіти, без відповідного, національно орієнтовного виховання молодшого покоління, тому шкільна освіта у купі з дошкільною набули значення вагомого чинника націєтворення.
Посилання
Berezivska, L. D. (2018). Derzhavna osvitnia polityka shchodo dyferentsiatsii orhanizatsii y zmistu shkilnoi osvity v radianskii Ukraini. Narysy z istorii rozvytku dyferentsiiovanoho pidkhodu do orhanizatsii navchannia v ukrainskii shkoli (kinets 30-kh – 80-ti rr. 20 st.) : posibnyk / kolektyv avt.; za zah. red. prof. N. P. Dichek [Public Policy of the Soviet Ukraine in the context of organizing and content of the Secondary School Education. Essays on the history of the development of a differentiated approach to the organization of education in the Ukrainian school (the late 30s – 80s, 20 cent.) : manual / team author; for general ed. by prof. N.P. Dichek]. Kyiv, Ukraine : Ped. Dumka.
Bidenko, N. (2005). Rozvytok zahalnoi serednoi osvity v Ukraini v period nezalezhnosti [Development of the Secondary School Education in the era of Independence]. Nauk. zapysky Kirovohradskoho derzh. ped. university im. Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Istorychni nauky – Scientific notes. Series: Historical Sciences of the Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State, 12, 213-225.
Danylevska, O. M. (2018). Masove opytuvannia yak osnovnyi metod diahnostuvannia movnoi sytuatsii v ukrainskii shkilnii osviti [The Mass survey as the main method for diagnosing the language situation in Ukrainian school education]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho linhvistychnoho universytetu. Seriia: filolohiia – Herald of Kyiv National linguistic university. Series in Philology, (Vol. 21), 1, 150-163.
Deklaratsiia pro derzhavnyi suverenitet Ukrainy (1990) [Declaration on State Sovereignty of Ukraine]. (1990, July 16). Zakon.rada.gov.ua – Zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/55-12#Text
Derzhavna natsionalna prohrama «Osvita»: Ukraina XXI cen. (1993) [The State National Program «Education»: Ukraine 21 cen.]. Osvita – Education, 44-46, 1-13.
Deshchynskyi, L. Ie. (2006). Natsionalno-vyzvolnyi rukh v Ukraini u 1980-1990-kh rokakh [The National liberation movement in Ukraine in the 1980s-1990s]. Elektronnyi naukovyi arkhiv Naukovo-tekhnichnoi biblioteky Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika».edu.ua – Lviv Polytechnic National University Institutional Repository.edu.ua Retrieved from http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/36050/1/2_3-13.pdf
Zakon «Pro movy v Ukrainskii RSR» (1989) [The Law on Languages in the Ukrainian RSR]. (1989, October 28). Zakon.rada.gov.ua – Zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/8312-11
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (1991) [The Law of Ukraine on Education]. (1991, May 23). Zakon.rada.gov.ua – Zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12#Text
Zmist ta instytutsiine zabezpechennia derzhavnoi polityky u sferi identychnosti: pozytsii fakhivtsiv (2017) [Content and institutional support of state policy in the field of identity: positions of specialists]. Natsionalna bezpeka i oborona – National security and defense, 1-3 (169-170), 61-76. Retrieved from http:// razumkov.org.ua/uploads/journal/ukr/NSD169-170_2017_ukr.pdf
Zvernennia komisii Verkhovnoi Rady Ukr. RSR z pytan narodnoi osvity i nauky, z pytan kultury i dukhovnoho vidrodzhennia do batkiv, (1990) [The Appeal of the Commission of the Verkhovna Rada of the Ukr.RSR on issues of public education and science, on culture and spiritual revival to parents]. Osvita – Education, 64 (4077), 1.
(1992). Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity Ukrainy – The Information collection of the Ministry of Education of Ukraine, 4.
(1990). Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva narodnoi osvity URSR – The Information collection of the Ministry of Public Education of the Ukr. RSR, 16.
(1992). Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity Ukrainy – The Information collection of the Ministry of Education of Ukraine, 3.
(1991). Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva narodnoi osvity URSR – The Information collection of the Ministry of Public Education of the Ukr. RSR, 22.
(1991). Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva narodnoi osvity URSR – The Information collection of the Ministry of Public Education of the Ukr. RSR, 11.
(1991). Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva narodnoi osvity URSR – The Information collection of the Ministry of Public Education of the Ukr. RSR, 14.
(1993). Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity Ukrainy – The Information collection of the Ministry of Education of Ukraine, 1.
(1993). Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity Ukrainy – The Information collection of the Ministry of Education of Ukraine, 11.
(1993). Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva osvity Ukrainy – The Information collection of the Ministry of Education of Ukraine, 14.
(1991). Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva narodnoi osvity URSR – The Information collection of the Ministry of Public Education of the Ukr. RSR, 6.
(1991). Informatsiinyi zbirnyk Ministerstva narodnoi osvity URSR – The Information collection of the Ministry of Public Education of the Ukr. RSR, 12.
Kasianov, H. (2015). Osvitnia systema Ukrainy 1990 – 2014: Analitychnyi ohliad [The Educational system of Ukraine 1990 – 2014: Analitical Review]. / Blahodiinyi fond «Instytut rozvytku osvity». Kyiv, Ukraine : Takson.
Konstytutsiia Ukrainy, (1996) [Constitution of Ukraine]. (1996, June 28). Zakon.rada.gov.ua – Zakon. rada. gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
Kocherhan, M. (2008). Movna sytuatsiia i movna polityka v Ukraini [Language situation and language policy in Ukrainе]. Svitohliad – Philosophy of Life, 2, 18-23.
Masenko, L. (2018). Ukrainska movna sytuatsiia: trudnoshchi i perspektyvy: іnterviu [Ukrainian language situation: difficulties and prospects: іnterview]. (2018, March 26). Moia Mohylianka.org – My Mogilyanka.org Retrieved from http://mykma.org/interviews/larysa-masenko-ukrayinska-movna-sytuatsiya-trudnoshhi-j-perspektyvy.html
Masenko, L. (2017). Movnyi rezhym u shkolakh i zavdannia derusyfikatsii [The language regime in schools and the tasks of de-Russification]. Radiosvoboda.org – Radio of Liberty.org. Retrieved from https://www.radiosvoboda.org/a/28800659.html
Masenko, L. (2018). Movnyi konflikt v Ukraini: shliakhy rozviazannia [The Language conflicte in Ukraine]. Ukrainska mova – The Ukrainian language, 2, 20-32.
Osnovni zasady ta shliakhy formuvannia spilnoi identychnosti hromadian Ukrainy (informatsiino-analitychni materialy Tsentru Razumkova), (2017) [Foundations and ways of forming a common identity of Ukrainian citizens (information and analytical materials of the Razumkovʼ Center)]. Natsionalna bezpeka i oborona – National security and defense, 1-3 (169-170), 3-63. Retrieved from http://razumkov.org.ua/uploads/ journal/ukr/NSD169-170_2017_ukr.pdf
Postanova Verkhovnoi Rady URSR «Pro proholoshennia nezalezhnosti Ukrainy», (1990) [Resolution of the Verkhovna Rada of the Ukrainian SSR «On the declaration of independence of Ukraine»]. (1991, August 24). Zakon.rada.gov.ua – Zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1427-12#Text
Postanova Kolehii Ministerstva narodnoi osvity URSR «Pro Kontseptsiiu serednoi zahalnoosvitnoi shkoly Ukrainy» [Resolution of the Board of the Ministry of Public Education of the Ukr. RSR «On the Concept of the Secondary Public School of Ukraine»]. CDAVO (Tsentralʹnyy Derzhavnyy Arkhiv Vyshchykh Orhaniv Vlady Ta Upravlinnya Ukrayiny) – CSASB (the Central State Archives of Supreme Bodies of Power and Government of Ukraine), F. 166. Op. 17, Spr. 78, P. 69-88.
Shapoval, Yu., & Azhniuk, B. (2010). Movna sytuatsiia v Ukraini: istoriia i suchasnyi stan: dodatok [The language situation in Ukraine: history and current state: addition]. (2010, December 11). Memorial.cf – Memorial.cf Retrieved from http://memorial.cf/genocyd-ukrajinciv/duhovnyj-i-kultunyj-genocyd/780-dodatok-do-vidkrytogo-lysta-mizhnarodnij-gromadskosti.html
Protses formuvannia spilnoi zahalnonatsionalnoi identychnosti hromadian: chynnyky vplyvu, osnovni zasady i napriamy (ekspertne opytuvannia) (2017) [The process of forming a common national identity of citizens: factors of influence, bases and directions (expert survey)]. Natsionalna bezpeka i oborona – National security and defense, 1-3 (169-170), 77-88. Retrieved from http://razumkov.org.ua/uploads/journal/ukr/ NSD169-170_2017_ukr.pdf
Sokolov, S. O. (2019). Aktualni problemy suchasnoi ukrainskoi sotsiolinhvistyky [The Actual problems of the contemporary Ukrainian sociolinguistics]. Ukrainska mova – The Ukrainian language,1, 36-42.
Osaulenko, O. H. (Ed.). (2008). Statystychnyi shchorichnyk Ukrainy za 2007 r. [The Statistical Yearbook of Ukraine, 2007]. Kyiv, Ukraine.
Verner, I. Eu. (Ed.). (2019). Statystychnyi shchorichnyk Ukrainy za 2018 r. [The Statistical Yearbook of Ukraine, 2018]. Zhytomyr, Ukraine.
Tomachenko, O. V. (2009). Polityka Ukrainy u haluzi shkilnoi istorychnoi osvity (1991-2009) [The Ukrainian policy in the field of school history education (1991-2009).] Extended abstract of candidate’s thesis. Lytzk, Ukraine. Retrieved from https://ra.eenu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/06/Tomachenko-O.V.-Avtoreferat.pdf
Johnson, D. C. (2013). Language Policy. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Skutnabb-Kangas, T. & McCarty, T. L. (2008). Key concepts in bilingual education: ideological, historical, epistemological, and empirical foundations In Volume 5, Bilingual Education. eds Jim Cummins & Nancy Hornberger. Encyclopedia of Language and Education, 2nd edition. New York: Springer, 3-17. Retrieved from https://researchgate.net/publication/226559017_Key_Concepts_in_Bilingual_Education_Ideological_ Historical_Epistemological_and_Empirical_Foundations