КУЛЬТУРА ЗДОРОВ’Я ОСОБИСТОСТІ В ТЕОРІЇ І ПРАКТИЦІ УКРАЇНСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ

Автор(и)

  • Яссін Мохамед Алі Абде Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського https://orcid.org/0000-0002-0891-2069

Ключові слова:

культура здоров’я, особистість, здоровий образ життя, фізичне виховання

Анотація

У статті узагальнено наукові погляди щодо різноманітних підходів формування культури здоров’я особистості в теорії і практиці української педагогіки. Розглянуто особливості формування культури здоров’я особистості та здорового образу життя, а також технології фізичного виховання в закладах загальної середньої освіти.
Мета дослідження – проаналізувати особливості формування культури здоров’я особистості. Методологія дослідження. Результати дослідження ґрунтовані на застосуванні таких методів: теоретичний аналіз і синтез, систематизація, узагальнення. Сьогодення засвідчує накопичений у наукових джерелах значний за обсягом матеріал, що досліджує особливості формування культури здоров’я особистості та здорового образу життя, а також технології фізичного виховання.
Наукова новизна. Обґрунтовано та визначено зміст понять, підходів формування культури здоров’я особистості в теорії і практиці української педагогіки, спрямованих на поліпшення показників фізичного здоров’я та фізичної підготовленості учнів в ЗЗСО. Обґрунтовано специфіку організації освітньої діяльності на уроках фізичної культури, застосування технологій фізкультхвилинок і фізкультурних пауз, доведена їх значущість для формування культури здоров’я особистості та здорового образу життя учнів в ЗЗСО.
Висновок. Здоров’я є поєднанням біологічного, фізіологічного, психічного та соціального аспектів формування організму. Сучасний темп життя вимагає від людей більшої динаміки, ефективності роботи при меншій затраті часу. Все це впливає на стан здоров’я не лише дорослих людей, а особливо дітей та молоді. Формування культури здоров’я та здорового способу життя (ЗЖС) в ЗЗСО має бути спрямовано на формування в учнів та молоді активної позиції щодо зміцнення і збереження власного здоров’я.
Впровадження фізичної культури в освітній процес, формування здоров’язбережувальних технологій є життєвою необхідністю. Фізична культура в ЗЗСО має являти собою раціонально обрану та методично доцільну систему фізичних вправ, професійно-прикладних, оздоровчих, фізкультурних та спортивних заходів, які застосовуються з метою підвищення та збереження працездатності людини і забезпечення її готовності до успішної професійної діяльності.

Біографія автора

Яссін Мохамед Алі Абде, Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського

Старший викладач кафедри східних мов,
Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського
(Київ, Україна)

Посилання

Apanasenko, G. L., Popova, L. O. (1998). Medychna valeolohiia (vybrani lektsii) [Medical valeology (selected lectures)]. Kyiv, Ukraine : Zdorovia.

Bashavets, N.A. (2009). Istoriia rozvytku problemy zdoroviazberezhennia molodi [History of the development of the problem of youth health]. Narodna osvita : Elektronne naukove fakhove vydannia – Public education: Electronic scientific professional publication, 3 (9). Retrieved from http://www. narodnaosvita.kiev.Ua/ vupysku/9/statti/bashavec.htm

Bodnar, I. (2014). Intehratyvne fizychne vykhovannya shkolyariv riznykh medychnykh hrup [Integrative physical education of schoolchildren of different medical groups]. Lviv, Ukraine : LDUFK.

Bondarchuk, N. (2016). Vrakhuvannya stanu zdorovya ta rivnya fizychnoyi pidhotovlenosti pry zastosuvanni dyferentsiyovanoho pidkhodu na urokakh fizychnoyi kulʹtury [Taking into account the state of health and level of physical fitness in the application of a differentiated approach in physical education lessons]. Sportyvnyy visnyk Prydniprovya – Sports Bulletin of the Dnieper, № 3, 9-14.

Vashchenko, O. M. (2017). Metodychni osoblyvosti orhanizatsiyi suchasnoho zdorovyazberezhuvalʹnoho uroku v pochatkoviy shkoli [Methodical features of the organization of modern health-preserving lesson in primary school]. In: Zahalʹna teoriya zdorovya ta zdorovyazberezhennya [General theory of health and healthcare]. Kharkiv, Ukraine : Vyd. Rozhko S.H.

Honcharenko, M. S., Konovalova, O. O., Vasylyeva, L. V., Samolova, N. V., and Tymchenko, H. M. (2006). Bezpeka zhyttiediialnosti ta osnovy valeolohii : navch. posib. [Safety of life and basics of valeology: textbook]. Kharkiv, Ukraine : KHNU imeni V.N. Karazina.

Kontseptsiia Novoi ukrainskoyi shkoly [The concept of the New Ukrainian school.] (2016). Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny – Ministry of Education and Science of Ukraine. Retrieved from https://mon.gov.ua/ storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Kratov, H. V., and Byl, P. P. (2017). Innovatsii u fizychnomu vykhovanni molodshykh shkolyariv [Innovations in physical education of primary school children]. Naukovyy chasopys Natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova – Scientific journal of the Dragomanov National Pedagogical University, 1 (82), 16-18.

Melnikov, A.V. (2013). Poperedzhennia travmatyzmu na zaniattiakh z fizychnoho vykhovannia [Prevention of injuries in physical education classes]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia: pedahohichni ta psykholohichni nauky – Collection of scientific works of the National Academy of State Border Guard Service of Ukraine. Series: pedagogical and psychological sciences, 3 (68), 168-177.

Dubrovinа I.V. (Ed.). (2004). Prakticheskaya psikhologiya obrazovaniya [Practical psychology of education]. St. Petersburg, Russia : Piter.

Savchenko, O. Ya. (2007). Vykhovnyy potentsial pochatkovoyi osvity [Educational potential of primary education]. Kyiv, Ukraine : SPD «Tsudzynovych T.I.».

Sushchenko, L.P. Zdorovyy sposib zhyttya lyudey yak obyekt sotsialʹnoho piznannya [Healthy lifestyle as an object of social cognition]. Extended abstract of candidate’s thesis. Zaporizhzhya, Ukraine.

Urum, N.S. Pidhotovka maybutnikh uchyteliv do zabezpechennya zdorovoho sposobu zhyttya molodshykh shkolyariv [Preparation of future teachers to ensure a healthy lifestyle of primary school children]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Downloads

Опубліковано

15.11.2023

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ