АНАЛІЗ ТРАДИЦІЙ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО ПОПЕРЕДЖЕННЯ КОНФЛІКТІВ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

Ключові слова:

вчителі фізичної культури, готовність, попередження конфліктів, формування, освітньо-професійні програми

Анотація

Мета роботи: характеристика типових освітньо-професійних програм підготовки бакалаврів спеціальності 014.11 (Фізична культура) щодо формування у здобувачів освіти готовності до попередження конфліктів у професійній діяльності.
Методологія: аналіз наукових джерел з наступним узагальненням і систематизацією його результатів – для обґрунтування дефініції готовності майбутніх учителів фізичної культури до попередження конфліктів у професійній діяльності як цільового орієнтиру професійної підготовки; аналіз освітньо-професійних програм підготовки вчителів фізичної культури – для з’ясування ключових особливостей та трендів формування у здобувачів освіти готовності до профілактики конфліктів. Теоретичним підґрунтям дослідження виступають наукові положення компетентнісного підходу.
Наукова новизна: обґрунтовано актуальність дослідження традицій формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до попередження конфліктів у професійній діяльності; уточнено поняття «готовність майбутнього вчителя фізичної культури до попередження конфліктів».
На основі аналізу освітньо-професійних програм підготовки здобувачів освіти зі спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура) щодо формування готовності до попередження конфліктів у професійній діяльності виявлено, що формування цієї професійної якості виступає латентним цільовим орієнтиром освітнього процесу. У той же час аналіз програм виявив відсутність системності у підготовці майбутніх учителів фізичної культури до попередження конфліктів. Аналіз робочих навчальних програм дисциплін показав, що серед їхніх модулів немає таких, що обули б орієнтовані на підготовку студентів до дій у конфліктних ситуаціях, а тим більш, до профілактики конфліктів.
Висновки: оскільки в освітньому процесі здобувачів освіти за спеціальністю 014.11 Середня освіта (Фізична культура) відсутня цілеспрямована його орієнтація на формування готовності студентів до запобігання конфліктам, є доцільним розроблення структурно-логічної схеми підготовки майбутніх учителів фізичної культури до профілактики конфліктів у професійній діяльності. Матеріали дослідження можуть бути використані при розробці і удосконаленні навчальних планів і освітніх програм підготовки бакалаврів спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура).

Біографія автора

О. Л. Зайцева, Національний університет «Запорізька політехніка»

Старший викладач кафедри спеціальної освіти, Національний університет «Запорізька політехніка»
(Запоріжжя, Україна)

Посилання

Antonov, G. V. (2005). Pedagogichni zasady zapobigannya i rozvyazannya konfliktiv u nachalno-vyhovnomu seredovyshchi vyshchogo navchalnogo zakladu [Pedagogical principles of conflict prevention and resolution in the primary educational environment of higher education]. Candidate thesis. Kharkiv, Ukraine.

Ancupov, A. Ya. (2003). Profilaktika konfliktov v shkolnom kollektive [Prevention of conflicts in the school collective]. Moscow, Rusia : VLADOS.

Ancupov, A. Ya., and Shipilov, A. I. (2004). Konfliktologija: Uchebnik dlja vuzov [Conflictology: Textbook for universities]. Moscow, Rusia : JuNITI-DANA.

Ball, G. O. (1997). Problema zapobigannya konfliktam mizh pedagogamy` i uchnyamy` u svitli gumanisty` chnogo pidxodu [The problem of preventing conflicts between teachers and students in the light of a humanistic approach]. Konflikty v pedagogichnyh systemah: Zbirnyk dopovidej naukovo-praktychnoyi konferenciyi – Conflicts in pedagogical systems: Proceedings of the scientific-practical conference. Vinnytsia, Ukraine.

Burgin, M. S. (1997). Konflikty u pedagogichnyh systemah: metodologichnyj analiz [Conflicts in pedagogical systems: methodological analysis]. Konflikty v pedagogichnyh systemah: Zbirnyk dopovidej naukovo-praktychnoyi konferenciyi – Conflicts in pedagogical systems: Proceedings of the scientific-practical conference. Vinnytcia, Ukraine.

Gerasimova, N. Ye. (2004). Vnutrishnioosobystisni konflikty v procesi socialnoyi adaptaciyi studentiv do umov vyshchyh navchalnyh zakladiv [Intrapersonal conflicts in the process of social adaptation of students to the conditions of higher educational institutions. Candidate thesis. Kyiv, Ukraine.

Doroshenko, N. M. (2003). Genderna determinaciya vyboru studentamy strategiyi povedinky v konflikti [Gender determination of students' choice of strategy of behavior in conflict]. Candidate thesis. Kyiv, Ukraine.

Koval, I. A. (2003). Psyhologichni osoblyvosti konfliktiv u procesi spilnoyi uchbovoyi diyalnosti studentiv [Psychological features of conflicts in the process of joint educational activities of students]. Candidate thesis. Kyiv, Ukraine.

Kozyrev, G. I. (2001). Vvedenie v konfliktologiju: Uchebnoe posobie dlja studentov vuzov [Introduction to Conflict Management: A Textbook for University Students]. Moscow, Rusia : VLADOS.

Lysenko, O. M. (2002). Konfliktna povedinka osobystosti za umov transformaciyi ukrayinskogo suspilstva [Conflict behavior of the minds of the transformation of the Ukrainian suspension]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv, Ukraine.

Lozhkin, G. V., Povjakel, N. I. (2002) Prakticheskaja psihologija konflikta: Uchebnoe posobie [Practical Psychology of Conflict: A Study Guide]. Kyiv, Ukraine : MAUP.

Lukashenko, A. O. (2005). Pedagogichni umovy formuvannya konfliktologichnoyi kompetentnosti vchytelya zagalnoosvitnogo navchalnogo zakladu [Pedagogical conditions for the formation of conflictological competence of a teacher of a secondary school]. Candidate thesis. Kharkiv, Ukraine.

Osvitnio-profesijna programa «Fizychna kultura» zdobuttya pershogo (bakalavrskogo) rivnya vyshchoyi osvity. Specialnist – 014 Serednya osvita, predmetna specialnist – 014.11 Fizychna kultura [Educational and professional program «Physical Culture» obtaining the first (bachelor's) level of higher education. Specialty – 014 Secondary education, subject specialty – 014.11 Physical culture] (2018). DVNZ Berdyanskyj derzhavnyj pedagogichnyj universytet. Berdiansk, Ukraine.

Osvitnio-profesijna programa «Fizychna kultura» zdobuttya pershogo (bakalavrskogo) rivnya vyshhoyi osvity. Specialnist – 014 Serednya osvita, predmetna specialnist – 014.11 Fizychna kultura [Educational and professional program «Physical Culture» obtaining the first (bachelor's) level of higher education. Specialty – 014 Secondary education, subject specialty – 014.11 Physical culture] (2016). DVNZ «Prykarpatskyj nacionalnyj universytet imeni Vasylya Stefanyka». Ivano-Frankivsk, Ukraine.

Osvitnio-profesijna programa «Fizychna kultura» zdobuttya pershogo (bakalavrskogo) rivnya vyshchoyi osvity. Specialnist – 014 Serednya osvita, predmetna specialnist – 014.11 Fizychna kultura [Educational and professional program «Physical Culture» obtaining the first (bachelor's) level of higher education. Specialty – 014 Secondary education, subject specialty – 014.11 Physical culture] (2020). DZ «Lugans`ky`j nacional`ny`j universy`tet imeni Tarasa Shevchenka». Starobilsk, Ukraine.

Osvitnio-profesijna programa «Fizychna kultura» zdobuttya pershogo (bakalavrskogo) rivnya vyshhoyi osvity. Specialnist – 014 Serednya osvita, predmetna specialnist – 014.11 Fizychna kultura [Educational and professional program «Physical Culture» obtaining the first (bachelor's) level of higher education. Specialty – 014 Secondary education, subject specialty – 014.11 Physical culture] (2016). DVNZ «Kremenchuczkyj natsionalnyj universytet imeni Mychajla Ostrogradskogo». Kremenchuk, Ukraine.

Osvitnio-profesijna programa «Fizychna kultura» zdobuttya pershogo (bakalavrs`kogo) rivnya vyshchoyi osvity. Specialnist – 014 Serednya osvita, predmetna specialnist – 014.11 Fizychna kultura [Educational and professional program «Physical Culture» obtaining the first (bachelor's) level of higher education. Specialty – 014 Secondary education, subject specialty – 014.11 Physical culture]. (2017). DVNZ «Ternopilskyj natsionalnyj pedagogichnyj universytet imeni Vodoy`my`ra Gnatyuka». Ternopil, Ukraine.

Pampukha, L. O. (2006). Genderni stereotypy v strukturi roliovogo konfliktu zhinky-kerivnyka [Gender stereotypes in the structure of the role conflict of a woman leader]. Candidate thesis. Lugansk, Ukraine.

Downloads

Опубліковано

15.11.2023

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ