ПЕРЕВІРКА ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ТА ОСНОВ ЗДОРОВ’Я ДО ЗДІЙСНЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ключові слова:
соціально-педагогічна діяльність, заклади середньої освіти, майбутні вчителі біології та основ здоров’яАнотація
У статті представлено теоретичний аналіз та визначення специфіки провадження соціально-педагогічної діяльності вчителем біології та основ здоров’я у контексті освітніх нормативних документів та досліджень науковців, визначено критерії, показники, охарактеризовано рівні сформованості готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до здійснення соціально-педагогічної діяльності у закладах середньої освіти. Описано результати експериментальної перевірки ефективності організаційно-педагогічних умов та методики формування досліджуваної якості у майбутніх учителів біології та основ здоров’я у процесі навчання у закладах вищої освіти.
Метою статті є теоретичне обґрунтування організаційно-педагогічних умов форму-вання готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до здійснення соціально-педагогічної діяльності й експериментальній перевірці ефективності методики їх реалізації.
Методологія. Методологічною основою дослідження є системний та особистісно-орієнтований підходи до аналізу психолого-педагогічної літератури та педагогічного досвіду з питань соціально-педагогічної діяльності. У роботі використано багаторівневий системний аналіз наукових джерел, що ґрунтується на філософському, загальнонауковому та частково-науковому та конкретно-науковому рівнях пізнання.
Наукова новизна полягає у встановленні основних підходів до формування готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до здійснення соціально-педагогічної діяльності й експериментальній перевірці ефективності методики їх реалізації.
Висновки. Представлений у роботі психолого-педагогічний аналіз наукових джерел дає змогу констатувати, що проблема формування готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до соціально-педагогічної діяльності у закладах середньої освіти набуває особливої актуальності в контексті гуманізації освіти. Готовність майбутніх учителів біології та основ здоров’я до вказаного виду діяльності розглядаємо як інтегративну динамічну якість особистості, що виявляється у налаштованості студентів на соціально-педагогічну діяльність, усвідомленні ними мотивів і потреб у цій діяльності; у наявності глибоких і різнобічних предметних знань з дисциплін обраного фаху й психолого-педагогічних, методичних знань, умінь і навичок стосовно роботи з учнями закладів середньої освіти. Шляхом педагогічного експерименту встановлено, що реалізація обґрунтованих організаційно-педагогічних умов і методики формування готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до соціально-педагогічної діяльності сприяла підвищенню рівня сформованості досліджуваного феномену в студентів експериментальної групи, порівняно зі студентами контрольної групи.
Посилання
Kapska, A. I., Bezpalko, O. V., Vainola, R. Kh., and Kapska, A. I. (2002). Aktualni problemy sotsialno-pedahohichnoi roboty : modulnyi kurs dystantsiinoho navchannia [Actual problems of social and educational work: modular distance learning course]. Kyiv, Ukraine.
Bezpalko, O. V. (2009). Sotsialna pedahohika : skhemy, tablytsi, komentari : navchalnyi posibnyk [Social pedagogy : charts, tables, comments : tutorial. Kyiv, Ukraine : Center of educational literature.
Ivantsiv, O. Ya. (2000). Pidhotovka studentiv biolohichnykh fakultetiv universytetiv do pedahohichnoyi diyalnosti v protsesi vyvchennya fakhovykh dystsyplin [Preparation of students of biological faculties of universities for pedagogical activity in the process of studying of professional disciplines]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Kazanishena, N. V. (2011). Pidhotovka maybutn’oho vchytelya pochatkovykh klasiv do ekolohichnoho vykhovannya molodshykh shkolyariv [Preparation of the future teacher of elementary school for the environmental education of junior pupils]. Candidate’s thesis. Vinnytsya, Ukraine.
Mekhed, O. B., Riabchenko, S. V., and Zhara, G. I. (2019). Analіz faktorіv, scho vplivayut na formuvannya zdorovogo sposobu zhittya molodі [Youngsters healthy lifestyle factors analysis]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the T.H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium, 3 (159), 260-268.
Nosko, M. O., Hryshchenko. S. V., and Nosko, Yu. M. (2013). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia: navchalnyi posibnyk [Shaping a healthy lifestyle: a textbook]. Kyiv, Ukraine : Lesya.
Nosko, M., Mekhed, O., Ryabchenko, S., Ivantsova, O., Denysovets, I., Griban, G., Prysyazhniuk, S., Oleniev, D., Kolesnyk, N., and Tkachenko, P. (2020). The influence of the teacher’s social and pedagogical activities on the health-promoting competence of youth. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9 (9), 18-28.