ПЕРЕВІРКА ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ТА ОСНОВ ЗДОРОВ’Я ДО ЗДІЙСНЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

Ключові слова:

соціально-педагогічна діяльність, заклади середньої освіти, майбутні вчителі біології та основ здоров’я

Анотація

У статті представлено теоретичний аналіз та визначення специфіки провадження соціально-педагогічної діяльності вчителем біології та основ здоров’я у контексті освітніх нормативних документів та досліджень науковців, визначено критерії, показники, охарактеризовано рівні сформованості готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до здійснення соціально-педагогічної діяльності у закладах середньої освіти. Описано результати експериментальної перевірки ефективності організаційно-педагогічних умов та методики формування досліджуваної якості у майбутніх учителів біології та основ здоров’я у процесі навчання у закладах вищої освіти.
Метою статті є теоретичне обґрунтування організаційно-педагогічних умов форму-вання готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до здійснення соціально-педагогічної діяльності й експериментальній перевірці ефективності методики їх реалізації.
Методологія. Методологічною основою дослідження є системний та особистісно-орієнтований підходи до аналізу психолого-педагогічної літератури та педагогічного досвіду з питань соціально-педагогічної діяльності. У роботі використано багаторівневий системний аналіз наукових джерел, що ґрунтується на філософському, загальнонауковому та частково-науковому та конкретно-науковому рівнях пізнання.
Наукова новизна полягає у встановленні основних підходів до формування готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до здійснення соціально-педагогічної діяльності й експериментальній перевірці ефективності методики їх реалізації.
Висновки. Представлений у роботі психолого-педагогічний аналіз наукових джерел дає змогу констатувати, що проблема формування готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до соціально-педагогічної діяльності у закладах середньої освіти набуває особливої актуальності в контексті гуманізації освіти. Готовність майбутніх учителів біології та основ здоров’я до вказаного виду діяльності розглядаємо як інтегративну динамічну якість особистості, що виявляється у налаштованості студентів на соціально-педагогічну діяльність, усвідомленні ними мотивів і потреб у цій діяльності; у наявності глибоких і різнобічних предметних знань з дисциплін обраного фаху й психолого-педагогічних, методичних знань, умінь і навичок стосовно роботи з учнями закладів середньої освіти. Шляхом педагогічного експерименту встановлено, що реалізація обґрунтованих організаційно-педагогічних умов і методики формування готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до соціально-педагогічної діяльності сприяла підвищенню рівня сформованості досліджуваного феномену в студентів експериментальної групи, порівняно зі студентами контрольної групи.

Біографія автора

О. Б. Мехед, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Scopus Author ID 6506181994
Кандидат біологічних наук, доцент,
завідувач кафедри біології,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Kapska, A. I., Bezpalko, O. V., Vainola, R. Kh., and Kapska, A. I. (2002). Aktualni problemy sotsialno-pedahohichnoi roboty : modulnyi kurs dystantsiinoho navchannia [Actual problems of social and educational work: modular distance learning course]. Kyiv, Ukraine.

Bezpalko, O. V. (2009). Sotsialna pedahohika : skhemy, tablytsi, komentari : navchalnyi posibnyk [Social pedagogy : charts, tables, comments : tutorial. Kyiv, Ukraine : Center of educational literature.

Ivantsiv, O. Ya. (2000). Pidhotovka studentiv biolohichnykh fakultetiv universytetiv do pedahohichnoyi diyalnosti v protsesi vyvchennya fakhovykh dystsyplin [Preparation of students of biological faculties of universities for pedagogical activity in the process of studying of professional disciplines]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Kazanishena, N. V. (2011). Pidhotovka maybutn’oho vchytelya pochatkovykh klasiv do ekolohichnoho vykhovannya molodshykh shkolyariv [Preparation of the future teacher of elementary school for the environmental education of junior pupils]. Candidate’s thesis. Vinnytsya, Ukraine.

Mekhed, O. B., Riabchenko, S. V., and Zhara, G. I. (2019). Analіz faktorіv, scho vplivayut na formuvannya zdorovogo sposobu zhittya molodі [Youngsters healthy lifestyle factors analysis]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the T.H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium, 3 (159), 260-268.

Nosko, M. O., Hryshchenko. S. V., and Nosko, Yu. M. (2013). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia: navchalnyi posibnyk [Shaping a healthy lifestyle: a textbook]. Kyiv, Ukraine : Lesya.

Nosko, M., Mekhed, O., Ryabchenko, S., Ivantsova, O., Denysovets, I., Griban, G., Prysyazhniuk, S., Oleniev, D., Kolesnyk, N., and Tkachenko, P. (2020). The influence of the teacher’s social and pedagogical activities on the health-promoting competence of youth. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9 (9), 18-28.

Downloads

Опубліковано

16.11.2023

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ