ТЕОРЕТИЧНІ ПЕРСПЕКТИВИ ДОСЛІДЖЕННЯ СТРУКТУРИ КОНФЛІКТОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ

Автор(и)

  • Г. В. Поліщук Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-9547-4959

Ключові слова:

конфліктологічна компетентність, структура конфліктологічної компетентності, компоненти, функції, критерії, учителі іноземної мови

Анотація

У статті проаналізовано сучасні підходи до класифікації структури конфліктологічної компетентності майбутніх учителів іноземних мов та представлено релевантну диференціацію професійних характеристик та особистісних якостей спеціаліста в структурі конфліктологічної компетентності. На сучасному етапі розвитку конфліктології вважаємо аналіз структури конфліктологічної компетентності вчителів іноземної мови актуальним.
Мета статті полягає в аналізі структури категорії «конфліктологічна компетентність» у науковій літературі; уточненні змістовної та структурної складової конфліктологічної компетентності як одного із напрямів неперервного професійного зростання вчителів.
Методологічною основою статті є психологічні, педагогічні теорії та положення, які розкривають концептуальні підходи щодо досліджуваної проблематики.
Наукова новизна полягає у розкритті структури конфліктологічної компетентності як складною функціональної системи, що складається з п’яти взаємопов’язаних елементів: когнітивного, мотиваційного, емоційно-вольового, рефлексивного, поведінкового.
Висновки. Підсумовано основні функції конфліктологічної компетентності учителя: інформаційна, регуляторна, оптимізаційна, рефлексивна та профілактична; визначено фактори, що впливають на формування конфліктологічної компетентності учителя: комунікативний потенціал, саморегуляція і індивідуально-типологічний; з’ясовано та описано критерії для класифікації та оцінювання характеристик конфліктологічної компетентності: рівень свідомого розуміння необхідності переводу деструктивного конфлікту у конструктивне русло, відсутність конфліктофобії, розуміння важливості конфліктологічної компетентності для майбутніх учителів, бажання оволодіти цією компетентністю на найвищому рівні задля вирішення конфліктів у педагогічному процесі.

Біографія автора

Г. В. Поліщук, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Кандидат філологічних наук, доцент,
доцент кафедри англійської мови та методики її викладання
Центральноукраїнський державний педагогічний
університет імені Володимира Винниченка
(Кропивницький, Україна)

Посилання

Aleksandrova, L. Yu., and Munshy, A. Yu. (2009). K voprosu o konflyktolohycheskoy kompetentnosty spetsyalystov [On the issue of conflictological competence of specialists.]. Vestnyk Cheboksarskoho kooperatyvnoho instytuta – Bulletin of the Cheboksary Cooperative Institute, 1, 180-185.

Berezhnaya, H. S. (2009). Formyrovanye konflyktolohycheskoy kompetentnosty pedahohov obshche-obrazovatelnoy shkoly [Formation of conflictological competence of teachers of secondary schools]. Extended abstract of candidate’s thesis: Kaliningrad, Russia.

Denysov, O. Y. (2000). Problema konflyktolohycheskoy kompetentnosty rukovodytelya [The problem of conflictological competence of a leader]. Moskow, Russia : EKSMO.

Derkach, A. A., Zazykin, V. H. (2003). Akmeolohyya [Acmeology]. SPb., Russia : Pyter.

Dzaraeva, N. A. (2017). Konfliktolohicheskaya kompetentnost' kak odno iz usloviy vospytaniya nravstvennosti v protsesse professional'noy podhotovky [Conflictological competence as one of the conditions for moral education in the process of professional training]. Vestnyk Permskoho gosudarstvennogo humanitarno-pedagogichnogo un-ta. Ser. 1: Psikhologicheskie y pedahohycheskye nauky – Perm State Humanitarian Pedagogical University. Ser. 1: Psychological and educational sciences, 2-2, 99-105.

Zhukovskyy, V. P., and Skvortsova, L. A. (2015). Konflyktolohycheskaya kompetentnost' pedagoga: soderzhatel'no-strukturnyy analiz ponyatiya [Conflictological competence of a teacher: content-structural analysis of the concept]. Vestnyk KGU imeni N.A. Nekrasova. Ser.: Pedagogika. Psikhologiya. Sotsial'naya rabota. Yuvenologiya. Sotsiokinetika – Bulletin of KSU named after N.A. Nekrasov. Ser. : Pedagogy. Psychology. Social work. Juvenology. Sociokinetics, 3. T. 21, 18-20.

Isaeva N. I., and Khudaeva, M. Yu. (2006). Problema konflyktolohycheskoy kompetentnosty lychnosty v psykholoho-pedahohycheskykh yssledovanyyakh [The problem of conflictological competence of an individual in psychological and pedagogical research.]. Vestnik Belgorodskogo un-ta potrebytel'skoy kooperatsiy. Ser.: Filosofiya. Kul'tura. Nauka – Bulletin of the Belgorod University of Consumer Cooperatives. Ser. : Philosophy. Culture. The science, 3, 156-159.

Leonov, N. Y. (2011). Konfliktologicheskaya kompetentnost' pedagoga [Conflictological competence of a teacher]. Psikholohiya obrazovaniya v XXI veke: teoriya i praktika: materialy Mezhdunarodnoy nauch.-prakt. konf., prysvyach. 80-letiyu Volgogradskogo gosudarstvenngo sotsyal'no-pedagogicheskogo universiteta. (Volhohrad, 14-16 sentiab. 2011 h.) – Psychology of education in the XXI century: theory and practice: Proceeding of the International scientific-practical. conf. to 80th anniversary of the Volgograd State Social and Pedagogical University (Volgograd, September 14-16, 2011). Volgograd, Russia.

Lopes, E. H., and Olyferova, K. A. (2017). Predposylky razvitiya konfliktologycheskoy kompetentsii u studentov [Preconditions for the development of conflictological competence among students]. Obrazovanye vzroslykh v usloviyakh sovremennosti: problemy i perspektivy: sb. nauch. st. – Adult education in modern conditions: problems and prospects: collection of articles, 81-84.

Matiykiv, I. (2012). Rol konfliktolohichnoi kompetentnosti kerivnyka u stvorenni bezpechnykh psykholo-hichnykh umov pratsi u pedahohichnomu kolektyvi [The role of conflictological competence of the head in creating safe psychological working conditions in the teaching staff]. Naukovyy visnyk L'vivs'koho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav – Scientific Bulletin of Lviv State University of Internal Affairs, 2(1), 434-443.

Mityaeva, A. M. (2012). Konfliktologicheskaya kompetentnost' budushchego spetsyalysta kak predmet nauchnogo issledovaniya [Conflictological competence of a future specialist as a subject of scientific research.]. Uchenye zapisky Orlovskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser.: Gumanytarnye i sotsyal'nye nauky – Scientific notes of the Oryol State University. Ser. : Humanities and Social Sciences, 2, 273-281.

Mukhina, L. M. (2016). Struktura konfliktolohichnoyi kompetentnosti maybutn'oho vchytelya [The structure of conflict competence of the future teacher]. Naukovyy visnyk MNU im. V.O. Sukhomlyns'koho. Ser. : Psykholohichni nauky – Scientific Bulletin of MNU named after V.O. Sukhomlinsky. Ser. : Psychological Sciences, 1 (16), 142-146.

Nykulina, I. V., and Solovova, N. V. (2018). Formyrovanie konfliktologicheskoy kompetentnosti prepodavatelya vuza [Formation of conflictological competence of the university teacher.]. Vysshee obrazovanie v Rossii – Higher education in Russia, 2 (220), 95-102.

Pysarev, E.A. (2015). K voprosu konflyktolohycheskoy kompetentnosty hosudarstvennыkh sluzhashchykh [On the issue of conflictological competence of civil servants.]. Vestnyk Unyversyteta – University Journal, 1, 314-318.

Romanov, S.V. (2014). Protsess formyrovanyya konflyktolohycheskoy kompetentnosty budushcheho pedahoha v tselostnom uchebno-vospytatel'nom protsesse vuza [The process of forming the conflictological competence of the future teacher in the integral educational process of the university]. Elektronnyy nauchno-obrazovatel'nyy zhurnal VGSPU «Hrany poznanyya» – Electronic scientific and educational journal of VSSPU «Faces of Knowledge», 6 (33), 56-61. Retrieved from http://grani.vspu.ru/files/publics/1405592914.pdf

Saralyeva, T.R. (2011). Konfliktologicheskaya kompetentnost’ uchytelia obshcheobrazovatel’noy shkoly kak nauchnoe poniatie [Conflictological competence of a general education school teacher as a scientific concept.]. Sibirskiy pedagohycheskiy zhurnal – Siberian pedagogical journal, 10, 329-335.

Yaroslav, L.O. (2010). Psykholohichnyy analiz struktury konfliktolohichnoyi kompetentnosti maybutn'oho vchytelya [Psychological analysis of the structure of conflict competence of the future teacher]. Visnyk NTUU «KPI». Ser. : Filosofiya: Psykholohiya: Pedahohika – Bulletin of NTUU «KPI». Ser. : Philosophy: Psychology: Pedagogy, 1, 140-144.

Soroka, Y.A. (2014). Sravnenie stupeny sformirovannosty konfliktologicheskoy kompetentnosti prepo-davateley vysshykh uchebnykh zavedeniy Ukrainy i Venhrii [Comparison of the degree of formation of conflictological competence of teachers of higher educational institutions of Ukraine and Hungary]. Visnyk ONU im. I. I. Mechnykova. Ser. : Psykholohiya – Bulletin of ONU named after I. I. Mechnikov. Ser. : Psychology, 19, 1 (31), 297-302.

Yaroslav, L.O. (2010). Psykholohichnyy analiz struktury konfliktolohichnoyi kompetentnosti maybutn'oho vchytelya [Psychological analysis of the structure of conflict competence of the future teacher.]. Visnyk NTUU «KPI». Ser. : Filosofiya: Psykholohiya: Pedahohika – Bulletin of NTUU «KPI». Ser. : Philosophy: Psychology: Pedagogy, 1, 140-144.

Downloads

Опубліковано

16.11.2023

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ