ТЕОРЕТИЧНІ ПЕРСПЕКТИВИ ДОСЛІДЖЕННЯ СТРУКТУРИ КОНФЛІКТОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ
Ключові слова:
конфліктологічна компетентність, структура конфліктологічної компетентності, компоненти, функції, критерії, учителі іноземної мовиАнотація
У статті проаналізовано сучасні підходи до класифікації структури конфліктологічної компетентності майбутніх учителів іноземних мов та представлено релевантну диференціацію професійних характеристик та особистісних якостей спеціаліста в структурі конфліктологічної компетентності. На сучасному етапі розвитку конфліктології вважаємо аналіз структури конфліктологічної компетентності вчителів іноземної мови актуальним.
Мета статті полягає в аналізі структури категорії «конфліктологічна компетентність» у науковій літературі; уточненні змістовної та структурної складової конфліктологічної компетентності як одного із напрямів неперервного професійного зростання вчителів.
Методологічною основою статті є психологічні, педагогічні теорії та положення, які розкривають концептуальні підходи щодо досліджуваної проблематики.
Наукова новизна полягає у розкритті структури конфліктологічної компетентності як складною функціональної системи, що складається з п’яти взаємопов’язаних елементів: когнітивного, мотиваційного, емоційно-вольового, рефлексивного, поведінкового.
Висновки. Підсумовано основні функції конфліктологічної компетентності учителя: інформаційна, регуляторна, оптимізаційна, рефлексивна та профілактична; визначено фактори, що впливають на формування конфліктологічної компетентності учителя: комунікативний потенціал, саморегуляція і індивідуально-типологічний; з’ясовано та описано критерії для класифікації та оцінювання характеристик конфліктологічної компетентності: рівень свідомого розуміння необхідності переводу деструктивного конфлікту у конструктивне русло, відсутність конфліктофобії, розуміння важливості конфліктологічної компетентності для майбутніх учителів, бажання оволодіти цією компетентністю на найвищому рівні задля вирішення конфліктів у педагогічному процесі.
Посилання
Aleksandrova, L. Yu., and Munshy, A. Yu. (2009). K voprosu o konflyktolohycheskoy kompetentnosty spetsyalystov [On the issue of conflictological competence of specialists.]. Vestnyk Cheboksarskoho kooperatyvnoho instytuta – Bulletin of the Cheboksary Cooperative Institute, 1, 180-185.
Berezhnaya, H. S. (2009). Formyrovanye konflyktolohycheskoy kompetentnosty pedahohov obshche-obrazovatelnoy shkoly [Formation of conflictological competence of teachers of secondary schools]. Extended abstract of candidate’s thesis: Kaliningrad, Russia.
Denysov, O. Y. (2000). Problema konflyktolohycheskoy kompetentnosty rukovodytelya [The problem of conflictological competence of a leader]. Moskow, Russia : EKSMO.
Derkach, A. A., Zazykin, V. H. (2003). Akmeolohyya [Acmeology]. SPb., Russia : Pyter.
Dzaraeva, N. A. (2017). Konfliktolohicheskaya kompetentnost' kak odno iz usloviy vospytaniya nravstvennosti v protsesse professional'noy podhotovky [Conflictological competence as one of the conditions for moral education in the process of professional training]. Vestnyk Permskoho gosudarstvennogo humanitarno-pedagogichnogo un-ta. Ser. 1: Psikhologicheskie y pedahohycheskye nauky – Perm State Humanitarian Pedagogical University. Ser. 1: Psychological and educational sciences, 2-2, 99-105.
Zhukovskyy, V. P., and Skvortsova, L. A. (2015). Konflyktolohycheskaya kompetentnost' pedagoga: soderzhatel'no-strukturnyy analiz ponyatiya [Conflictological competence of a teacher: content-structural analysis of the concept]. Vestnyk KGU imeni N.A. Nekrasova. Ser.: Pedagogika. Psikhologiya. Sotsial'naya rabota. Yuvenologiya. Sotsiokinetika – Bulletin of KSU named after N.A. Nekrasov. Ser. : Pedagogy. Psychology. Social work. Juvenology. Sociokinetics, 3. T. 21, 18-20.
Isaeva N. I., and Khudaeva, M. Yu. (2006). Problema konflyktolohycheskoy kompetentnosty lychnosty v psykholoho-pedahohycheskykh yssledovanyyakh [The problem of conflictological competence of an individual in psychological and pedagogical research.]. Vestnik Belgorodskogo un-ta potrebytel'skoy kooperatsiy. Ser.: Filosofiya. Kul'tura. Nauka – Bulletin of the Belgorod University of Consumer Cooperatives. Ser. : Philosophy. Culture. The science, 3, 156-159.
Leonov, N. Y. (2011). Konfliktologicheskaya kompetentnost' pedagoga [Conflictological competence of a teacher]. Psikholohiya obrazovaniya v XXI veke: teoriya i praktika: materialy Mezhdunarodnoy nauch.-prakt. konf., prysvyach. 80-letiyu Volgogradskogo gosudarstvenngo sotsyal'no-pedagogicheskogo universiteta. (Volhohrad, 14-16 sentiab. 2011 h.) – Psychology of education in the XXI century: theory and practice: Proceeding of the International scientific-practical. conf. to 80th anniversary of the Volgograd State Social and Pedagogical University (Volgograd, September 14-16, 2011). Volgograd, Russia.
Lopes, E. H., and Olyferova, K. A. (2017). Predposylky razvitiya konfliktologycheskoy kompetentsii u studentov [Preconditions for the development of conflictological competence among students]. Obrazovanye vzroslykh v usloviyakh sovremennosti: problemy i perspektivy: sb. nauch. st. – Adult education in modern conditions: problems and prospects: collection of articles, 81-84.
Matiykiv, I. (2012). Rol konfliktolohichnoi kompetentnosti kerivnyka u stvorenni bezpechnykh psykholo-hichnykh umov pratsi u pedahohichnomu kolektyvi [The role of conflictological competence of the head in creating safe psychological working conditions in the teaching staff]. Naukovyy visnyk L'vivs'koho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav – Scientific Bulletin of Lviv State University of Internal Affairs, 2(1), 434-443.
Mityaeva, A. M. (2012). Konfliktologicheskaya kompetentnost' budushchego spetsyalysta kak predmet nauchnogo issledovaniya [Conflictological competence of a future specialist as a subject of scientific research.]. Uchenye zapisky Orlovskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser.: Gumanytarnye i sotsyal'nye nauky – Scientific notes of the Oryol State University. Ser. : Humanities and Social Sciences, 2, 273-281.
Mukhina, L. M. (2016). Struktura konfliktolohichnoyi kompetentnosti maybutn'oho vchytelya [The structure of conflict competence of the future teacher]. Naukovyy visnyk MNU im. V.O. Sukhomlyns'koho. Ser. : Psykholohichni nauky – Scientific Bulletin of MNU named after V.O. Sukhomlinsky. Ser. : Psychological Sciences, 1 (16), 142-146.
Nykulina, I. V., and Solovova, N. V. (2018). Formyrovanie konfliktologicheskoy kompetentnosti prepodavatelya vuza [Formation of conflictological competence of the university teacher.]. Vysshee obrazovanie v Rossii – Higher education in Russia, 2 (220), 95-102.
Pysarev, E.A. (2015). K voprosu konflyktolohycheskoy kompetentnosty hosudarstvennыkh sluzhashchykh [On the issue of conflictological competence of civil servants.]. Vestnyk Unyversyteta – University Journal, 1, 314-318.
Romanov, S.V. (2014). Protsess formyrovanyya konflyktolohycheskoy kompetentnosty budushcheho pedahoha v tselostnom uchebno-vospytatel'nom protsesse vuza [The process of forming the conflictological competence of the future teacher in the integral educational process of the university]. Elektronnyy nauchno-obrazovatel'nyy zhurnal VGSPU «Hrany poznanyya» – Electronic scientific and educational journal of VSSPU «Faces of Knowledge», 6 (33), 56-61. Retrieved from http://grani.vspu.ru/files/publics/1405592914.pdf
Saralyeva, T.R. (2011). Konfliktologicheskaya kompetentnost’ uchytelia obshcheobrazovatel’noy shkoly kak nauchnoe poniatie [Conflictological competence of a general education school teacher as a scientific concept.]. Sibirskiy pedagohycheskiy zhurnal – Siberian pedagogical journal, 10, 329-335.
Yaroslav, L.O. (2010). Psykholohichnyy analiz struktury konfliktolohichnoyi kompetentnosti maybutn'oho vchytelya [Psychological analysis of the structure of conflict competence of the future teacher]. Visnyk NTUU «KPI». Ser. : Filosofiya: Psykholohiya: Pedahohika – Bulletin of NTUU «KPI». Ser. : Philosophy: Psychology: Pedagogy, 1, 140-144.
Soroka, Y.A. (2014). Sravnenie stupeny sformirovannosty konfliktologicheskoy kompetentnosti prepo-davateley vysshykh uchebnykh zavedeniy Ukrainy i Venhrii [Comparison of the degree of formation of conflictological competence of teachers of higher educational institutions of Ukraine and Hungary]. Visnyk ONU im. I. I. Mechnykova. Ser. : Psykholohiya – Bulletin of ONU named after I. I. Mechnikov. Ser. : Psychology, 19, 1 (31), 297-302.
Yaroslav, L.O. (2010). Psykholohichnyy analiz struktury konfliktolohichnoyi kompetentnosti maybutn'oho vchytelya [Psychological analysis of the structure of conflict competence of the future teacher.]. Visnyk NTUU «KPI». Ser. : Filosofiya: Psykholohiya: Pedahohika – Bulletin of NTUU «KPI». Ser. : Philosophy: Psychology: Pedagogy, 1, 140-144.