РОЗРОБКА ІНФОРМАЦІЙНОЇ ОНЛАЙН СИСТЕМИ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ПОЧАТКІВ ПРОГРАМУВАННЯ
Ключові слова:
освіта, інформаційна система, навчання програмування, олімпіади з інформатики, мова програмування CАнотація
У статті описано процес розробки інформаційної системи навчання основ програмування. Сучасні процеси в суспільстві й освіті (прискорення процесів цифровізації, необхідність більш широкого застосування засобів реалізації дистанційного і змішаного навчання, зміщення акцентів у навчанні інформатики з користувацького підходу на навчання програмування) роблять розробку таких систем своєчасною та потрібною.
Мета. Створити інформаційну систему для ефективного навчання початків програмування з урахуванням рекомендованих вимог до інформаційної системи для навчання основ програмування та рекомендацій щодо її розробки; формування авторського контенту-наповнення інформаційної системи; забезпечення максимально можливої підтримки системи та спрощення способу оновлення, запису, видалення, корегування інформації, яку вона містить; дослідження ефективності впровадження розробленого продукту.
Методологія. Вивчення та аналіз наукових публікацій, навчально-методичних видань, інформаційних систем, підбір різнопланових задач з інформатики для розміщення їх у власній інформаційній системі для зацікавлення учнів з урахуванням досвіду роботи в середній школі, системний підхід до навчання інформатики.
Наукова новизна. Розроблено інформаційну систему та сформовано її наповнення, в основі якого – авторські матеріали знаних науковців і тренерів українського олімпіадного руху Олександра Міци та Сергія Вапнічного.
Висновки. Створений ресурс є адаптивним та кросплатформеним, доступним онлайн. Важливо, що будь-який охочий може скористатись ним без реєстрації. Контент має мультимедійний характер та включає текстові матеріали, зображення, відео, гіперпосилання тощо. Наявні в системі посилання надають зручний доступ до ряду відібраних систем автоматизованої онлайн-перевірки. Наведено дані про відомі банки задач з програмування. У системі організовано пошук у контенті. Зареєстровані користувачі мають можливість брати участь у форумі. Забезпечено легкий і зручний спосіб керування контентом. Система була успішно використана в процесі навчання учнів Ужгородської загальноосвітньої спеціалізованої школи-інтернату з поглибленим вивченням окремих предметів (УЗСШІзПВОП), Ужгородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №6 імені Василя Степановича Ґренджі-Донського, у процесі проведення літніх та зимових учнівських шкіл з програмування в містах Кременчук та Хуст, в процесі навчання студентів Ужгородського національного університету та Закарпатського угорського інституту ім. Ференца Ракоці ІІ, а також на курсах підвищення кваліфікації педагогічних працівників у Хмельницькому обласному інституті післядипломної педагогічної освіти.
Посилання
Bykov, V. (2010). Suchasni zavdannia informatyzatsii osvity [Modern tasks of informatization of education]. Informacijni texnologiyi i zasoby navchannya – Information technologies and teaching aids. 15(1).
Tverezovska, N., Kasatkin, D. (2011). Informatsiyno-osvitnie seredovyshche navchannia: istoriia vynyknennia, klasyfikatsiia ta funktsiï [Information and educational learning environment: history, classification and functions]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohika – Proceedings. Series: Pedagogy. 3, 190–196.
Panchenko, H., Shevchenko, A. (2012). Informatsiino-osvitnie seredovyshche v profesiinii pidhotovtsi vchytelia [Information and educational environment in professional teacher training]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka – Pedagogical education: theory and practice, 11, 69–81.
Spirin, O., Vakaliuk, T. (2017). Kryterii doboru vidkrytykh web-opiientovanykh tekhnolohii navchannia osnov prohramuvannia maibutnikh uchyteliv informatyky [Criteria for selecting open web-based technologies for teaching the basics of programming to future computer science teachers]. Informacijni texnologiyi i zasoby navchannya – Information technologies and learning tools, 60(4), 275–287.
Ramsky, Yu., Yashchyk, O., Tverdokhlib, I., Ramsky, A. (2021). Vykorystannia vidkrytykh onlain kursiv v umovakh zmishanoho navchannia maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii» [Use of open online courses in the conditions of mixed training of future specialists in information technologies]. Informacijni texnologiyi i zasoby navchannya – Information technologies and learning tools, 84(4), 138–157.
Saeli, M., Perrenet, J., Jochems, W.M.G., Zwaneveld, B. (2011). Teaching Programming in Secondary School: A Pedagogical Content Knowledge Perspective, Informatics in Education, 10 (1), 73–88.
Shokaliuk, S., Bohunenko, Y., Lovianova, I., Shyshkina, M. (2019). Technologies of distance learning for programming basics lessons on the principles of integrated development of key competences, Proc. 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019), Kryvyi Rih, Ukraine, CEUR Workshop Proceedings, 2643, 548–562.
Skalka, J., Drlík, M., Obonya, J. (2019). Automated Assessment in Learning and Teaching Programming Languages using Virtual Learning Environment, 2019 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), 689–697.
Horoshko, Yu. V., Mitsa, O. V., Melnyk, V. I. (2019). Metodychni pidkhody do rozvyazuvannya olimpiadnykh zadach z informatyky [Applying of the general scheme to solving the olympiad task on computer science]. Informacijni texnologiyi i zasoby navchannya – Information technologies and learning tools, 71(3), 40–52.
Pro Kontseptsiiu Natsionalnoi prohramy informatyzatsii, Zakon Ukrainy vid 04 liutoho 1998 r. №75/98-VR [On the Concept of the National Informatization Program, Law of Ukraine dated February 4, 1998, No. 75/98-VR]. Retrieved from : http://zakon.rada.gov.ua.
Kalinina, L. (2008). Systema informatsiinoho zabezpechennia upravlinnia zahalnoosvitnim navchalnym zakladom [The system of information support for the management of a general educational institution]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Korbut, O. Elektronnyi pidruchnyk yak element osvitnoho seredovyshcha [Electronic textbook as an element of the educational environment]. Retrieved from : http://confesp. fl. kpi. ua/node/1087.
Vapnichnyi, S. Uzhhorodska shkola prohramuvannia dlia uchniv. Lektsii po C++ [Uzhhorod School of Programming for Students. Lectures on C++]. Retrieved from : http://www.youtube.com/playlist?list= PLfYRvg4xaiBA5RwV63tLOnNciKVxq3LAt
Zakarpatski shkoliari maiut zmohu vziaty uchast u trenuvalnykh zborakh do oblasnoi olimpiady z informatyky [Transcarpathian schoolchildren have the opportunity to participate in training sessions for the regional Olympiad in informatics]. Retrieved from : http://osvita.uz.ua/zakarpatski-shkolyari-mayut-zmogu-vzyaty-uchast-u-trenuvalnyh-zborah-do-oblasnoyi-olimpiady-z-informatyky/?fbclid=IwAR0-t4vRONvllh58 rE1UPVI-EteZZPuPRnOaVWWyDerAcHf5dxGvmdE-7Fg.
Studenty-matematyky na onlain zaniattiakh Uzhhorodskoi shkoly z prohramuvannia «Uzhhorod CodeSchool» [Mathematics students at online classes of the Uzhhorod School of Programming «Uzhhorod CodeSchool»]. Retrieved from : https://kmf.uz.ua/uk/studenti-matematiki-na-onlajn-zanjattjah-uzhgorodskoi-shkoli-z-programuvannja-uzhhorod-codeschool.
Tobb informatikai programban is kepviselteti magat a Rakoczi foiskola [Rákóczi University is represented in several IT programs]. Retrieved from : https://youtu.be/MRFITMBtANw. (in Hungarian).