ІНКЛЮЗИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ЯК ВИМОГА ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ
Ключові слова:
вчитель фізичної культури, інклюзивна компетентність, формальна освіта, неформальна освіта, інформальна освітаАнотація
Нова українська школа потребує компетентних, ефективних педагогів, які здатні до постійного професійного зростання, навчання впродовж життя, самовдосконалення, тому змінюються і вимоги до кваліфікації вчителя, зокрема вчителя фізичної культури. У статті розглянуто питання актуалізації проблеми забезпечення закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) вчителями фізичної культури, що володітимуть професійними компетентностями нового рівня.
Мета роботи полягає в пошуках можливих шляхів формування інклюзивної компетентності учителів-практиків фізичної культури задля відповідності вимогам чинного професійного стандарту «Вчителя закладу загальної середньої освіти».
Методологічну основу становлять теоретичний аналіз та синтез наукових та нормативно-правових джерел з питань професійної компетентності педагогічних кадрів; вивчення та дослідження психолого-педагогічного досвіду з питання формування інклюзивної компетентності вчителів фізичної культури ЗЗСО.
Наукова новизна. У статті співвіднесено вимоги чинного професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти» та можливість забезпечення професійного зростання педагога в умовах сучасної освіти. До цього часу у спеціалізованих джерелах та періодичних фахових виданнях дані аналогічних досліджень не було представлено.
Висновки. Сучасна школа потребує компетентних педагогів, здатних успішно та ефективно виконувати свої професійно-педагогічні функції в умовах інклюзивного освітнього простору. Післядипломна освіта вчителів закладів загальної середньої освіти є базисом для забезпечення формування інклюзивної компетентності. Завдяки ефективному поєднанню різних видів формальної, неформальної та інформальної освіти зазначена проблематика формування й удосконалення інклюзивної фахової компетентності вчителя фізичної культури може знайти своє розв’язання і сприяти професійному становленню вчителя фізичної культури. Проте найбільш оптимальним, на нашу думку, буде поєднання традиційних курсів підвищення кваліфікації в закладі післядипломної освіти, що забезпечують практико-орієнтоване навчання.
Посилання
Zakon Ukrainy «Pro osvitu». Verkhovna Rada Ukrainy [Law of Ukraine «On Education». Verkhovna Rada of Ukraine]. (2017). Retrieved from URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Доступ на 21.11.2021) [In Ukrainian].
Inklyuzyvne navchannya. Ministerstvo osvity y nauky Ukrayiny [Inclusive education. Ministry of Education and Science of Ukraine]. (2020). Retrieved from URL : https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya (Доступ на 21.11.2021) [In Ukrainian].
Martynchuk, O. V. (2019). Teoriia ta praktyka pidhotovky fakhivtsiv zi spetsialnoi osvity do profesiinoi diialnosti v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi [Theory and practice of training specialists in special education for professional activities in an inclusive educational environment]. Doctor’s thesis. Kyiv, Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology.
Profesiinyi standart «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity». Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [Professional standard «Teacher of general secondary education». Ministry of Education and Science of Ukraine]. (2021). Retrieved from URL : https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti (Доступ на 21.11.2021). [In Ukrainian].
Tkachenko, S. V., Tkachenko, S. S. (2020). Fakhova pidhotovka maibutnikh vchyteliv fizychnoi kultury do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Professional training of future physical education teachers for professional activity in the conditions of inclusive education]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka (Seriia: Pedahohichni nauky) – Bulletin of the T. H. Shev-chenko National University «Chernihiv Colehium» (The Series: Pedagogical Education). Issue 11 (167) / Ed. Nosko M. O. Chernihiv. Ukraine : NUChC, 224 p. P. 161-165.
Khafyzullyna, Y. N. (2008). Formyrovanye ynkliuzyvnoi kompetentnosty budushchykh uchytelei v protsesse professyonalnoi podhotovky [Formation of inclusive competence of future teachers in the process of professional training]. Candidate’s thesis. Astrakhan, Astrakhan State University.