ІНКЛЮЗИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ЯК ВИМОГА ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ

Автор(и)

  • С. С. Ткаченко Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-7029-7960

Ключові слова:

вчитель фізичної культури, інклюзивна компетентність, формальна освіта, неформальна освіта, інформальна освіта

Анотація

Нова українська школа потребує компетентних, ефективних педагогів, які здатні до постійного професійного зростання, навчання впродовж життя, самовдосконалення, тому змінюються і вимоги до кваліфікації вчителя, зокрема вчителя фізичної культури. У статті розглянуто питання актуалізації проблеми забезпечення закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) вчителями фізичної культури, що володітимуть професійними компетентностями нового рівня.

Мета роботи полягає в пошуках можливих шляхів формування інклюзивної компетентності учителів-практиків фізичної культури задля відповідності вимогам чинного професійного стандарту «Вчителя закладу загальної середньої освіти».

Методологічну основу становлять теоретичний аналіз та синтез наукових та нормативно-правових джерел з питань професійної компетентності педагогічних кадрів; вивчення та дослідження психолого-педагогічного досвіду з питання формування інклюзивної компетентності вчителів фізичної культури ЗЗСО.

Наукова новизна. У статті співвіднесено вимоги чинного професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти» та можливість забезпечення професійного зростання педагога в умовах сучасної освіти. До цього часу у спеціалізованих джерелах та періодичних фахових виданнях дані аналогічних досліджень не було представлено.

Висновки. Сучасна школа потребує компетентних педагогів, здатних успішно та ефективно виконувати свої професійно-педагогічні функції в умовах інклюзивного освітнього простору. Післядипломна освіта вчителів закладів загальної середньої освіти є базисом для забезпечення формування інклюзивної компетентності. Завдяки ефективному поєднанню різних видів формальної, неформальної та інформальної освіти зазначена проблематика формування й удосконалення інклюзивної фахової компетентності вчителя фізичної культури може знайти своє розв’язання і сприяти професійному становленню вчителя фізичної культури. Проте найбільш оптимальним, на нашу думку, буде поєднання традиційних курсів підвищення кваліфікації в закладі післядипломної освіти, що забезпечують практико-орієнтоване навчання.

Біографія автора

С. С. Ткаченко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Аспірант кафедри спорту,
Національний університет
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Zakon Ukrainy «Pro osvitu». Verkhovna Rada Ukrainy [Law of Ukraine «On Education». Verkhovna Rada of Ukraine]. (2017). Retrieved from URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Доступ на 21.11.2021) [In Ukrainian].

Inklyuzyvne navchannya. Ministerstvo osvity y nauky Ukrayiny [Inclusive education. Ministry of Education and Science of Ukraine]. (2020). Retrieved from URL : https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya (Доступ на 21.11.2021) [In Ukrainian].

Martynchuk, O. V. (2019). Teoriia ta praktyka pidhotovky fakhivtsiv zi spetsialnoi osvity do profesiinoi diialnosti v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi [Theory and practice of training specialists in special education for professional activities in an inclusive educational environment]. Doctor’s thesis. Kyiv, Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology.

Profesiinyi standart «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity». Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [Professional standard «Teacher of general secondary education». Ministry of Education and Science of Ukraine]. (2021). Retrieved from URL : https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti (Доступ на 21.11.2021). [In Ukrainian].

Tkachenko, S. V., Tkachenko, S. S. (2020). Fakhova pidhotovka maibutnikh vchyteliv fizychnoi kultury do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Professional training of future physical education teachers for professional activity in the conditions of inclusive education]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka (Seriia: Pedahohichni nauky) – Bulletin of the T. H. Shev-chenko National University «Chernihiv Colehium» (The Series: Pedagogical Education). Issue 11 (167) / Ed. Nosko M. O. Chernihiv. Ukraine : NUChC, 224 p. P. 161-165.

Khafyzullyna, Y. N. (2008). Formyrovanye ynkliuzyvnoi kompetentnosty budushchykh uchytelei v protsesse professyonalnoi podhotovky [Formation of inclusive competence of future teachers in the process of professional training]. Candidate’s thesis. Astrakhan, Astrakhan State University.

Downloads

Опубліковано

07.12.2023

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ