ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ГНУЧКИХ НАВИЧОК (SOFT SKILLS) У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ЗВО
Ключові слова:
культура, компетенції, гнучкі навички, комунікація, проєктАнотація
Звернення до проблеми викладання історії української культури зумовлене необхідністю розуміння місця і ролі культури в історії України і в сучасному світі. Навчальна дисципліна «Історія української культури» є провідною у циклі гуманітарних дисциплін. Якість і практична значущість дисципліни залежить від рівня розвитку гнучких навичок (soft skills) як у викладачів так і у студентів.
Метою даної розвідки є обґрунтування необхідності пошуку нових сучасних форм викладання історії української культури і формування на цій основі гнучких навичок (soft skills) як у викладачів так і у здобувачів вищої освіти, що допоможе осучаснити і якісно змінити процес засвоєння навчального курсу.
Методологічною основою даного дослідження є компетентнісний підхід до розуміння проблеми підготовки майбутніх учителів історії.
Науковою новизною дослідження є виокремлення, систематизація і класифікація гнучких навичок (soft skills), аналіз методів, засобів і прийомів їх формування у процесі викладання навчального курсу «Історія української культури».
Найбільш рейтинговими навичками (soft skills) є: комунікація, робота у команді, креативне мислення, управління інформацією, емоційний інтелект, лідерські здібності.
Методами розвитку (soft skills) в процесі викладання історії української культури є самопрезентація, комунікація, робота в команді, проєктний менеджмент, реалізація культурно-мистецьких проєктів, мультімедійна освіта, цифрові інсталяції, фото/відео АРТ, інтерактивні форми навчання.
Висновки. Компетентнісній підхід та формування гнучких навичок (soft skills) сприяють розумінню того, що отримані у процесі навчання навички – це багаж, який зробить людину конкурентноспроможною у будь-якій сфері діяльності.
Посилання
Istoriia ukrainskoi kultury: Navchalnyi posibnyk. [The history of the Ukrainian Culture : Textbook]. (2013). Kyiv, Ukraine : Tsentr uchbovoi literatury.
Koval, K. O. (2015). Rozvytok «soft skills» u studentiv – odyn iz vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannia [The development of «soft skills» in students is one of the important factors of employment]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu – Bulletin of Vinnytsia Polytechnic Institute, 2, 162–167.
Muromets, V. (n.d.). Top-5 soft skills dlia uspishnosti u zhytti ta karieri [Top 5 soft skills for success in life and career]. Retrieved from: https://kubg.edu.ua/images/stories/podii/2017/02_17_konferenciya_molodizhna_nauka_v_ukr/7_Top5_Soft_Skills.pdf
Mori, Ye. (n.d.). Soft skills ta krytychne myslennia: yaki navychky znadobliatsia ditiam u XXI stolitti [Soft skills and critical thinking: what skills will children need in the 21st century]. Retrieved from: https://suspilne.media/62334-soft-skills-ta-kriticne-mislenna-aki-navicki-znadoblatsa-ditam-u-xxi-stolitti/
Nova ukrainska shkola: Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [The New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reform]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Smahina, T. M., and Shunevych, O. M. (2019). Umovy rozvytku hnuchkykh navychok (soft skills) pedahohiv u protsesi navchannia na kursakh pidvyshchennia kvalifikatsii [Conditions for the development of soft skills of teachers in the process of training in advanced training courses]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal – Ukrainian Pedagogical Journal, 2, 73–80.
Smahina, T. M. (2017). Zmishchennia aktsentiv z hard skills na soft skills u pidvyshchenni profesiinoi kompetentnosti pedahohiv u systemi pisliadyplomnoi osvity [Shifting the emphasis from hard skills to soft skills in improving the professional competence of teachers in the system of postgraduate education]. (2017). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti pedahohiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity rehionu: zbirnyk materialiv konferentsii – Development of professional competence of teachers in the system of postgraduate pedagogical education of the region: a collection of conference materials. Zhytomyr, Ukraine. P. 21.