ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ГНУЧКИХ НАВИЧОК (SOFT SKILLS) У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ЗВО

Автор(и)

Ключові слова:

культура, компетенції, гнучкі навички, комунікація, проєкт

Анотація

Звернення до проблеми викладання історії української культури зумовлене необхідністю розуміння місця і ролі культури в історії України і в сучасному світі. Навчальна дисципліна «Історія української культури» є провідною у циклі гуманітарних дисциплін. Якість і практична значущість дисципліни залежить від рівня розвитку гнучких навичок (soft skills) як у викладачів так і у студентів.

Метою даної розвідки є обґрунтування необхідності пошуку нових сучасних форм викладання історії української культури і формування на цій основі гнучких навичок (soft skills) як у викладачів так і у здобувачів вищої освіти, що допоможе осучаснити і якісно змінити процес засвоєння навчального курсу.

Методологічною основою даного дослідження є компетентнісний підхід до розуміння проблеми підготовки майбутніх учителів історії.

Науковою новизною дослідження є виокремлення, систематизація і класифікація гнучких навичок (soft skills), аналіз методів, засобів і прийомів їх формування у процесі викладання навчального курсу «Історія української культури».

Найбільш рейтинговими навичками (soft skills) є: комунікація, робота у команді, креативне мислення, управління інформацією, емоційний інтелект, лідерські здібності.

Методами розвитку (soft skills) в процесі викладання історії української культури є самопрезентація, комунікація, робота в команді, проєктний менеджмент, реалізація культурно-мистецьких проєктів, мультімедійна освіта, цифрові інсталяції, фото/відео АРТ, інтерактивні форми навчання.

Висновки. Компетентнісній підхід та формування гнучких навичок (soft skills) сприяють розумінню того, що отримані у процесі навчання навички – це багаж, який зробить людину конкурентноспроможною у будь-якій сфері діяльності.

Біографія автора

Л. А. Юда, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри історії України, археології та краєзнавства
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Istoriia ukrainskoi kultury: Navchalnyi posibnyk. [The history of the Ukrainian Culture : Textbook]. (2013). Kyiv, Ukraine : Tsentr uchbovoi literatury.

Koval, K. O. (2015). Rozvytok «soft skills» u studentiv – odyn iz vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannia [The development of «soft skills» in students is one of the important factors of employment]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu – Bulletin of Vinnytsia Polytechnic Institute, 2, 162–167.

Muromets, V. (n.d.). Top-5 soft skills dlia uspishnosti u zhytti ta karieri [Top 5 soft skills for success in life and career]. Retrieved from: https://kubg.edu.ua/images/stories/podii/2017/02_17_konferenciya_molodizhna_nauka_v_ukr/7_Top5_Soft_Skills.pdf

Mori, Ye. (n.d.). Soft skills ta krytychne myslennia: yaki navychky znadobliatsia ditiam u XXI stolitti [Soft skills and critical thinking: what skills will children need in the 21st century]. Retrieved from: https://suspilne.media/62334-soft-skills-ta-kriticne-mislenna-aki-navicki-znadoblatsa-ditam-u-xxi-stolitti/

Nova ukrainska shkola: Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [The New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reform]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Smahina, T. M., and Shunevych, O. M. (2019). Umovy rozvytku hnuchkykh navychok (soft skills) pedahohiv u protsesi navchannia na kursakh pidvyshchennia kvalifikatsii [Conditions for the development of soft skills of teachers in the process of training in advanced training courses]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal – Ukrainian Pedagogical Journal, 2, 73–80.

Smahina, T. M. (2017). Zmishchennia aktsentiv z hard skills na soft skills u pidvyshchenni profesiinoi kompetentnosti pedahohiv u systemi pisliadyplomnoi osvity [Shifting the emphasis from hard skills to soft skills in improving the professional competence of teachers in the system of postgraduate education]. (2017). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti pedahohiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity rehionu: zbirnyk materialiv konferentsii – Development of professional competence of teachers in the system of postgraduate pedagogical education of the region: a collection of conference materials. Zhytomyr, Ukraine. P. 21.

Downloads

Опубліковано

11.01.2024