ПОНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЄКТУ, ЇХ ТИПИ ТА РОЛЬ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ З ФІЗИКИ
Ключові слова:
навчальний проєкт, типи проєктів, дослідницький проєкт, творчий проєкт, роль навчальних проєктівАнотація
Мета роботи полягає в ознайомленні зацікавлених науковців, викладачів закладів вищої освіти та вчителів з поняттям, типами та роллю навчальних проєктів в освітньому процесі з фізики.
Методологія дослідження виходить з Концепції природничо-математичної освіти (STEM-освіти), вимог навчальних програм відповідних закладів освіти. Автор опирається на власний досвід роботи в школі вчителем фізики, викладачем біофізики в Чернігівському філіалі Харківського фармацевтичного університету та в Чернігівському базовому медичному коледжі, на досвід підготовки завдань для Всеукраїнського конкурсу юних дослідників та винахідників «Едісони ХХІ-го століття», досвід наукового керівництва територіальним відділенням Малої академії наук України, досвід роботи експертом з винахідництва, інновацій та STEM-освіти в Українському інституті розвитку інновацій, підготовки завдань для Всеукраїнських олімпіад юних фізиків і, звичайно ж, на результати власних наукових досліджень, які відображені в його кандидатській та докторській дисертаціях. Дослідження орієнтовано на задоволення запитів науковців, викладачів закладів вищої освіти та вчителів, які не байдужі до проблемами розвитку освіти.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що автором вперше дається інтерпретація поняття навчального проєкту, дається класифікація проєктів та розкривається їх роль в освітньому процесі, зокрема, у розвитку здібностей до дослідницької та творчої діяльності. Результати дослідження доповідались на міжнародних наукових конференціях (Республіка Молдова, 2019 та 2021; Республіка Білорусь, 2019, 2020 та 2021). Вони також використовуються в освітньому процесі в Національному університеті «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, в Чернігівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського та в Чернігівському базовому медичному коледжі.
Висновки. Навчальним проєктом слід вважати опис пізнавальної, дослідницької або ж творчої діяльності учня за попередньо поставленим(и) завданням(и), з відповідними додатками, що дозволяють краще зрозуміти її хід та оцінити отримані результати.
Використання в освітньому процесі навчальних, зокрема дослідницьких та творчих проєктів, сприяє діагностиці задатків до дослідницької та творчої діяльності учнів, а також наступному розвитку цих задатків у відповідні здібності.
Зміст навчальних проєктів не повинен виходити далеко за межі матеріалу, який пропонується навчальними програмами з предмету, та відповідати запитам учнів.
Посилання
Handreichungen zur Durchführung von Schülerexperimenten im Physikunterricht der Klasse 8. D. Meyerhöfer und andere. Berlin, 2002. 43 s.
Barkova, Ye. Yu. (2006). Podgotovka uchashchikhsya k proyektnoy deyatel'nosti pri obuchenii fizike v sredney shkole. avtoref. dis. kand. ped. nauk. 13.00.02 [Preparing students for project activities in teaching physics in high school]. Extended abstract of candidate’s thesis. Astrakhan', Russia. 2006.
Davidenko, A. A. (2019). STEM ta STEAM v osvitnʹomu protsesi z fizyky: istoriya ta suchasnistʹ [STEM and STEAM in the educational process in physics: history and modernity]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Chernihivsʹkyy kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of the T. G. Shevchenko National University «Chernihiv Collegium», Issue 4 (160), 58–63.
Davidenko, A. A. (2020). Doslidnytsʹki proyekty z biofizyky [Biophysics research projects]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Chernihivsʹkyy kolehium» imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the T. G. Shevchenko National University «Chernihiv Collegium», Issue 8 (164), 142–146.
Davidenko, A. A. (2010). Naukovo-tekhnichna tvorchistʹ uchniv: navchalʹno-metodychnyy posibnyk dlya zahalʹnoosvitnikh navchalʹnykh zakladiv [Scientific and technical creativity of students: a textbook for secondary schools]. Nizhyn, Ukraine: Aspekt Polihraf, 2010. 176.
Davidenko, A. A. (2019). Razvitiye issledovatel'skikh sposobnostey uchashchikhsya v khode vypolneniya imi issledovatel'skikh proyektov po fizike [Development of the research abilities of students in the course of their research projects in physics]. Uchebnyy eksperiment v obrazovanii – Learning experiment in education, №2(90), 53-61.
Davidenko, P. A. (2016). Ob oformlenii uchashchimisya rezul'tatov issledovatelskoy i tvorcheskoy deyatel'nosti v oblasti fiziki i tekhniki [On the registration by students of the results of research and creative activity in the field of physics and technology]. Fízíka: prablemy vykladannya – Physics: Teaching Problems, №2, 22–26.
Natsional'nyy kurrikulum. Kurrikulyarnaya oblast' matematika i yestestvennyye nauki. Distsiplina fizika VI– IX klassy. [National curriculum. Curricular area mathematics and natural sciences. Discipline physics VI-IX grades]. Retrieved from: https://mecc.gov.md/sites/default/files/fizica_curriculum_gimnaziu_rus.pdf.
Natsionalnyi kurrikulum. Kurrikulyarnaya oblast matematika i yestestvennyye nauki. Distsiplina fizika. X–XII klassy [National curriculum. Curricular area mathematics and natural sciences. Discipline of physics. X-XII grades]. Retrieved from: https:// https://mecc.gov.md/sites/default/files/fizica_curriculum_liceu_rus.pdf
Pryrodnychi nauky. Intehrovanyy kurs. 10-11 klasy (avtorsʹkyy kolektyv pid kerivnytstvom Zasyekinoyi T. M.) [Natural sciences. Integrated course. Grades 10–11 (author's team led by Zasekina TM)]. Retrieved from: https://base.kristti.com.ua/?p=6203.
Stupnitskaya M. A. Chto takoye uchebnyy proyekt? [What is a training project?]. Moscow, Russia: Pervoye sentyabrya, 2010. 44.
Fizyka i astronomiya. Navchalʹni prohramy dlya 10-11 klasiv zakladiv zahalʹnoyi serednʹoyi osvity (avtorsʹkyy kolektyv pid kerivnytstvom Lyashenka O. I.) [Physics and astronomy. Curricula for grades 10-11 of general secondary education institutions (author's team led by O. I. Lyashenko)]. Retrieved from: https://base.kristti.com.ua/?p=6177.
Fizyka. 10-11 klasy. Riven standartu. Profilnyi riven (avtorskyi kolektyv pid kerivnytstvom Loktyeva V. M.) [Physics. Grades 10-11. Standard level. Profile level (author's team under the leadership of V.M Loktev)]. Retrieved from: https://base.kristti.com.ua/?p=6180.