ПОНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЄКТУ, ЇХ ТИПИ ТА РОЛЬ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ З ФІЗИКИ

Автор(и)

  • А. А. Давиденко Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-1542-8475

Ключові слова:

навчальний проєкт, типи проєктів, дослідницький проєкт, творчий проєкт, роль навчальних проєктів

Анотація

Мета роботи полягає в ознайомленні зацікавлених науковців, викладачів закладів вищої освіти та вчителів з поняттям, типами та роллю навчальних проєктів в освітньому процесі з фізики.

Методологія дослідження виходить з Концепції природничо-математичної освіти (STEM-освіти), вимог навчальних програм відповідних закладів освіти. Автор опирається на власний досвід роботи в школі вчителем фізики, викладачем біофізики в Чернігівському філіалі Харківського фармацевтичного університету та в Чернігівському базовому медичному коледжі, на досвід підготовки завдань для Всеукраїнського конкурсу юних дослідників та винахідників «Едісони ХХІ-го століття», досвід наукового керівництва територіальним відділенням Малої академії наук України, досвід роботи експертом з винахідництва, інновацій та STEM-освіти в Українському інституті розвитку інновацій, підготовки завдань для Всеукраїнських олімпіад юних фізиків і, звичайно ж, на результати власних наукових досліджень, які відображені в його кандидатській та докторській дисертаціях. Дослідження орієнтовано на задоволення запитів науковців, викладачів закладів вищої освіти та вчителів, які не байдужі до проблемами розвитку освіти.

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що автором вперше дається інтерпретація поняття навчального проєкту, дається класифікація проєктів та розкривається їх роль в освітньому процесі, зокрема, у розвитку здібностей до дослідницької та творчої діяльності. Результати дослідження доповідались на міжнародних наукових конференціях (Республіка Молдова, 2019 та 2021; Республіка Білорусь, 2019, 2020 та 2021). Вони також використовуються в освітньому процесі в Національному університеті «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, в Чернігівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського та в Чернігівському базовому медичному коледжі.

Висновки. Навчальним проєктом слід вважати опис пізнавальної, дослідницької або ж творчої діяльності учня за попередньо поставленим(и) завданням(и), з відповідними додатками, що дозволяють краще зрозуміти її хід та оцінити отримані результати.

Використання в освітньому процесі навчальних, зокрема дослідницьких та творчих проєктів, сприяє діагностиці задатків до дослідницької та творчої діяльності учнів, а також наступному розвитку цих задатків у відповідні здібності.

Зміст навчальних проєктів не повинен виходити далеко за межі матеріалу, який пропонується навчальними програмами з предмету, та відповідати запитам учнів.

Біографія автора

А. А. Давиденко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри загальнотехнічних дисциплін та креслення
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Handreichungen zur Durchführung von Schülerexperimenten im Physikunterricht der Klasse 8. D. Meyerhöfer und andere. Berlin, 2002. 43 s.

Barkova, Ye. Yu. (2006). Podgotovka uchashchikhsya k proyektnoy deyatel'nosti pri obuchenii fizike v sredney shkole. avtoref. dis. kand. ped. nauk. 13.00.02 [Preparing students for project activities in teaching physics in high school]. Extended abstract of candidate’s thesis. Astrakhan', Russia. 2006.

Davidenko, A. A. (2019). STEM ta STEAM v osvitnʹomu protsesi z fizyky: istoriya ta suchasnistʹ [STEM and STEAM in the educational process in physics: history and modernity]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Chernihivsʹkyy kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of the T. G. Shevchenko National University «Chernihiv Collegium», Issue 4 (160), 58–63.

Davidenko, A. A. (2020). Doslidnytsʹki proyekty z biofizyky [Biophysics research projects]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Chernihivsʹkyy kolehium» imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the T. G. Shevchenko National University «Chernihiv Collegium», Issue 8 (164), 142–146.

Davidenko, A. A. (2010). Naukovo-tekhnichna tvorchistʹ uchniv: navchalʹno-metodychnyy posibnyk dlya zahalʹnoosvitnikh navchalʹnykh zakladiv [Scientific and technical creativity of students: a textbook for secondary schools]. Nizhyn, Ukraine: Aspekt Polihraf, 2010. 176.

Davidenko, A. A. (2019). Razvitiye issledovatel'skikh sposobnostey uchashchikhsya v khode vypolneniya imi issledovatel'skikh proyektov po fizike [Development of the research abilities of students in the course of their research projects in physics]. Uchebnyy eksperiment v obrazovanii – Learning experiment in education, №2(90), 53-61.

Davidenko, P. A. (2016). Ob oformlenii uchashchimisya rezul'tatov issledovatelskoy i tvorcheskoy deyatel'nosti v oblasti fiziki i tekhniki [On the registration by students of the results of research and creative activity in the field of physics and technology]. Fízíka: prablemy vykladannya – Physics: Teaching Problems, №2, 22–26.

Natsional'nyy kurrikulum. Kurrikulyarnaya oblast' matematika i yestestvennyye nauki. Distsiplina fizika VI– IX klassy. [National curriculum. Curricular area mathematics and natural sciences. Discipline physics VI-IX grades]. Retrieved from: https://mecc.gov.md/sites/default/files/fizica_curriculum_gimnaziu_rus.pdf.

Natsionalnyi kurrikulum. Kurrikulyarnaya oblast matematika i yestestvennyye nauki. Distsiplina fizika. X–XII klassy [National curriculum. Curricular area mathematics and natural sciences. Discipline of physics. X-XII grades]. Retrieved from: https:// https://mecc.gov.md/sites/default/files/fizica_curriculum_liceu_rus.pdf

Pryrodnychi nauky. Intehrovanyy kurs. 10-11 klasy (avtorsʹkyy kolektyv pid kerivnytstvom Zasyekinoyi T. M.) [Natural sciences. Integrated course. Grades 10–11 (author's team led by Zasekina TM)]. Retrieved from: https://base.kristti.com.ua/?p=6203.

Stupnitskaya M. A. Chto takoye uchebnyy proyekt? [What is a training project?]. Moscow, Russia: Pervoye sentyabrya, 2010. 44.

Fizyka i astronomiya. Navchalʹni prohramy dlya 10-11 klasiv zakladiv zahalʹnoyi serednʹoyi osvity (avtorsʹkyy kolektyv pid kerivnytstvom Lyashenka O. I.) [Physics and astronomy. Curricula for grades 10-11 of general secondary education institutions (author's team led by O. I. Lyashenko)]. Retrieved from: https://base.kristti.com.ua/?p=6177.

Fizyka. 10-11 klasy. Riven standartu. Profilnyi riven (avtorskyi kolektyv pid kerivnytstvom Loktyeva V. M.) [Physics. Grades 10-11. Standard level. Profile level (author's team under the leadership of V.M Loktev)]. Retrieved from: https://base.kristti.com.ua/?p=6180.

Downloads

Опубліковано

11.01.2024

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ