ДРАМАТИЗАЦІЯ ЯК МЕТОД МУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ В ПРОЦЕСІ ТВОРЧОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ МИСТЕЦЬКИХ ШКІЛ
Ключові слова:
взаємодія, музично-творча діяльність, виконавська інтерпретація, функціональний аналіз, ансамбль, сценічне партнерствоАнотація
Метою даної статті є висвітлення особливостей застосування драматизації як методу музично-педагогічної взаємодії в процесі творчого розвитку учнів у класі сольного співу мистецьких шкіл.
Методологія дослідження полягає у застосуванні аналітичного, порівняльного, функціонального методів для узагальнення існуючих у музично-педагогічній літературі поглядів щодо розуміння сутності драматизації та педагогічної взаємодії.
Наукова новизна полягає у систематизації поглядів вчених, функціональному аналізі методу драматизації та в описі власного досвіду його застосування в процесі творчого розвитку учнів школи мистецтв.
У статті проаналізовано актуальні питання взаємодії як стилю взаємин у процесі активної мистецької діяльності. Педагогічне спілкування представлено як специфічну форму взаємодії суб’єктів навчання, яка існує в умовах невимушеної, емоційно неповторної атмосфери. Результатом такої взаємодії є вплив на пізнавальну та емоційно-вольову сфери учнів, що сприяє загальному і творчому розвитку їх особистості.
Ураховуючи специфіку роботи у класі сольного співу, доведено, що одним з найбільш ефективних методів музично-педагогічної взаємодії є драматизація. У статті акцентовано роль викладача як партнера по сцені, подано перелік відповідних заходів, що готуються у процесі спільної виконавської діяльності та, водночас, є її результатом. Практичне значення ми вбачаємо у запропонованих нами видах музичної діяльності та формах індивідуальної і групової роботи із застосуванням драматизації як методу музично-педагогічної взаємодії в процесі творчого розвитку учнів мистецьких шкіл.
Висновки. У статті стверджується думка про те, що драматизація є дієвим методом музично-педагогічної взаємодії, що спрямований на вирішення музично-освітніх завдань засобами музично-сценічної дії, розвиток мистецько-пізнавальної діяльності учнів в єдності емоційної та розумової сфер, набуття ними досвіду музично-творчої діяльності, чим сприяє їх загальному творчому розвитку.
Посилання
Andrieiev, M. V., Markova, V. M. (2013). Uspishne navchannia cherez nenasyllia [Successful learning through nonviolence]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolak – Pedagogy of formation of creative personality in higher and general education schools, 28(81), 59–63. Zaporizhzhia. Ukrainian : KPU.
Lomov, B. F. (1984). Metodologicheskie i teoreticheskie problemy psihologii [Methodological and theoretical problems of psychology]. Moskva, Russian : Nauka.
Nadolinska, T. V. (2014). Ihrovi pedahohichni tekhnolohii v profesiinii diialnosti pedahoha-muzykanta [Pedagogical game technologies in the professional activity of a music teacher]. Mystetstvo ta osvita – Art and Еducation, 1, 8–32. Kyiv, Ukrainian.
Zakon Ukrayini «Pro pozashkilnu osvitu» [Law of Ukraine «Оn еxtraschool education] (2000). Retrieved from : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14.
Rakhmanova, O. K. (2016). Osoblyvosti vykorystannia metodu dramatyzatsii na intehrovanykh urokakh muzychnoho mystetstva [Features of using the method of dramatization in integrated music lessons]. Dukhovnist osobystosti v systemi mystetskoi osvity: zbirnyk prats naukovoi shkoly doktora pedahohichnykh nauk, profesora O. M. Oleksiuk – Spirituality of the individual in the system of art education: collection of works, 2. Kyiv, Ukrainе, 151–157.
Tatenko, V. O. (2017). Metodolohiia subiektno-vchynkovoho pidkhodu: sotsialno-psykholohichnyi vymir: monohrafiia [Methodology of subject-actionapproach: socio-psychological dimension]. Kyiv, Ukrainе : Milenium.
Sosnin, V. A. (2002). Tehnika obshhenija: prakticheskaja orientacija. Social’naja psihologija : Ucheb. Posobie [Communication technique: practical orientation. Social psychology]. Moskva, Russian : PER SJe.
Stepanov, V. A. (2017). Hermenevtychnyi aspekt navchannia multymediinoho aranzhuvannia maibutnikh uchyteliv muzyky u protsesi fakhovoi pidhotovky [Нermeneutical aspect of future music teachers teaching to the arrangement іn the process of their professional training]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. «Pedahohichni nauky: realii i perspektyvy» – Naukovyi chasopys National Pedagogical Dragomanov University. Series 5. «Pedagogical sciences: reality and perspectives» 59. Kyiv, Ukrainе, 176–182.
Kharchenko, V. H., Petchenko, A. F. (2009). Psykholohichni osoblyvosti ansamblevoi hry (pro rozpodil uvahy v ansamblevomu vykonanni) [Psychological features of ensemble playing (about the distribution of attention in ensemble performance)]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of Luhansk National University. T. Shevchenko. Pedagogical sciences, 11(174). Kyiv, Ukrainе, 192–202.