ДРАМАТИЗАЦІЯ ЯК МЕТОД МУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ В ПРОЦЕСІ ТВОРЧОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ МИСТЕЦЬКИХ ШКІЛ

Автор(и)

Ключові слова:

взаємодія, музично-творча діяльність, виконавська інтерпретація, функціональний аналіз, ансамбль, сценічне партнерство

Анотація

Метою даної статті є висвітлення особливостей застосування драматизації як методу музично-педагогічної взаємодії в процесі творчого розвитку учнів у класі сольного співу мистецьких шкіл.

Методологія дослідження полягає у застосуванні аналітичного, порівняльного, функціонального методів для узагальнення існуючих у музично-педагогічній літературі поглядів щодо розуміння сутності драматизації та педагогічної взаємодії.

Наукова новизна полягає у систематизації поглядів вчених, функціональному аналізі методу драматизації та в описі власного досвіду його застосування в процесі творчого розвитку учнів школи мистецтв.

У статті проаналізовано актуальні питання взаємодії як стилю взаємин у процесі активної мистецької діяльності. Педагогічне спілкування представлено як специфічну форму взаємодії суб’єктів навчання, яка існує в умовах невимушеної, емоційно неповторної атмосфери. Результатом такої взаємодії є вплив на пізнавальну та емоційно-вольову сфери учнів, що сприяє загальному і творчому розвитку їх особистості.

Ураховуючи специфіку роботи у класі сольного співу, доведено, що одним з найбільш ефективних методів музично-педагогічної взаємодії є драматизація. У статті акцентовано роль викладача як партнера по сцені, подано перелік відповідних заходів, що готуються у процесі спільної виконавської діяльності та, водночас, є її результатом. Практичне значення ми вбачаємо у запропонованих нами видах музичної діяльності та формах індивідуальної і групової роботи із застосуванням драматизації як методу музично-педагогічної взаємодії в процесі творчого розвитку учнів мистецьких шкіл.

Висновки. У статті стверджується думка про те, що драматизація є дієвим методом музично-педагогічної взаємодії, що спрямований на вирішення музично-освітніх завдань засобами музично-сценічної дії, розвиток мистецько-пізнавальної діяльності учнів в єдності емоційної та розумової сфер, набуття ними досвіду музично-творчої діяльності, чим сприяє їх загальному творчому розвитку.

Біографія автора

Л. П. Степанова, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії
та методики музичної освіти, хорового співу і диригування
Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
(Київ, Україна)

Посилання

Andrieiev, M. V., Markova, V. M. (2013). Uspishne navchannia cherez nenasyllia [Successful learning through nonviolence]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolak – Pedagogy of formation of creative personality in higher and general education schools, 28(81), 59–63. Zaporizhzhia. Ukrainian : KPU.

Lomov, B. F. (1984). Metodologicheskie i teoreticheskie problemy psihologii [Methodological and theoretical problems of psychology]. Moskva, Russian : Nauka.

Nadolinska, T. V. (2014). Ihrovi pedahohichni tekhnolohii v profesiinii diialnosti pedahoha-muzykanta [Pedagogical game technologies in the professional activity of a music teacher]. Mystetstvo ta osvita – Art and Еducation, 1, 8–32. Kyiv, Ukrainian.

Zakon Ukrayini «Pro pozashkilnu osvitu» [Law of Ukraine «Оn еxtraschool education] (2000). Retrieved from : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14.

Rakhmanova, O. K. (2016). Osoblyvosti vykorystannia metodu dramatyzatsii na intehrovanykh urokakh muzychnoho mystetstva [Features of using the method of dramatization in integrated music lessons]. Dukhovnist osobystosti v systemi mystetskoi osvity: zbirnyk prats naukovoi shkoly doktora pedahohichnykh nauk, profesora O. M. Oleksiuk – Spirituality of the individual in the system of art education: collection of works, 2. Kyiv, Ukrainе, 151–157.

Tatenko, V. O. (2017). Metodolohiia subiektno-vchynkovoho pidkhodu: sotsialno-psykholohichnyi vymir: monohrafiia [Methodology of subject-actionapproach: socio-psychological dimension]. Kyiv, Ukrainе : Milenium.

Sosnin, V. A. (2002). Tehnika obshhenija: prakticheskaja orientacija. Social’naja psihologija : Ucheb. Posobie [Communication technique: practical orientation. Social psychology]. Moskva, Russian : PER SJe.

Stepanov, V. A. (2017). Hermenevtychnyi aspekt navchannia multymediinoho aranzhuvannia maibutnikh uchyteliv muzyky u protsesi fakhovoi pidhotovky [Нermeneutical aspect of future music teachers teaching to the arrangement іn the process of their professional training]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. «Pedahohichni nauky: realii i perspektyvy» – Naukovyi chasopys National Pedagogical Dragomanov University. Series 5. «Pedagogical sciences: reality and perspectives» 59. Kyiv, Ukrainе, 176–182.

Kharchenko, V. H., Petchenko, A. F. (2009). Psykholohichni osoblyvosti ansamblevoi hry (pro rozpodil uvahy v ansamblevomu vykonanni) [Psychological features of ensemble playing (about the distribution of attention in ensemble performance)]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of Luhansk National University. T. Shevchenko. Pedagogical sciences, 11(174). Kyiv, Ukrainе, 192–202.

Downloads

Опубліковано

15.01.2024

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ