СУТНІСТЬ ПОНЯТТЯ «СУБ’ЄКТНІСТЬ» В ПЕДАГОГІЧНОМУ ВИМІРІ
Ключові слова:
суб’єктність, суб’єкт, особистість, діяльністьАнотація
У публікації проведено теоретичний аналіз суб’єктності як ключового поняття суб’єктної парадигми, що склалася в сучасному педагогічному дискурсі. З метою виокремлення педагогічного аспекту вивчення категорії «суб’єктність» окреслено історичні аспекти формування розуміння феномену в міждисциплінарному просторі, а також його положення в концепції особистості з точки зору суб’єктно-діяльнісного підходу. Виявлено низку суперечностей у трактуванні поняття та запропоновано способи їх вирішення.
Мета роботи полягає в інтеграції розуміння суб’єктності в упорядковану систему інваріантів моністичної багатовимірної концепції особистості В. Моргуна, так як вона розроблена з метою уникнення взаємовиключення чи «ігноруючої альтернативності» соціально-гуманітарного наукового знання.
Методологія дослідження передбачає використання теоретико-методологічних засад суб’єктно-діяльнісного підходу, гуманістичної парадигми освіти.
Наукову новизну роботи складає розкриття поняття «суб’єктність» за допомогою концепції багатовимірного розвитку особистості В. Моргуна. Це дасть можливість структурувати категоріальний апарат та включити його в систему наукового знання, побудови цілісного «світу людини» (Рубінштейн).
Висновки. У результаті здійсненого аналізу наукових публікацій можна зробити висновок щодо специфіки розуміння феномену суб’єктності в педагогічному вимірі. Ключовим аспектом педагогічного підходу до проблеми є висвітлення поняття суб’єктності як процесу педагогічної діяльності, вищого прояву особистості, тобто субстрату існування суб’єкту цієї діяльності. Багатовимірність досліджуваної категорії обумовлює необхідність подальших розробок теоретико-методологічного обґрунтування проблеми суб’єктності в контексті педагогічної діяльності, а також створення та апробації методик формування суб’єктності в освітньому процесі.
Посилання
Brushlinskiy, A. V. (2003). Psikhologiya subekta [Subject psychology]. SPb, Russia : Aleteyya.
Volkova, Ye. N. (1992). Subektnost kak integrativnoe svoystvo lichnosti pedagoga [Subjectivity as an integrative property of the teacher’s personality]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow, Russia.
Zavhorodnia, O. V. (2012). Problema osobystosti: intehratyvno-ekzystentsiine traktuvannia [The problem of personality: integrative-existential interpretation]. Psykholohiia i osobystist – Psychology and personality, 1, 39–53.
Karpinskiy, K. V. (2006). Podkhody k ponimaniyu subekta v psikhologii [Approaches to understanding the subject in psychology]. Vesn. Grodz. Un-ta. Seriya 4. Psikhologiya – Psychology, 2, 59–65.
Morgun, V. F. (1992). Kontseptsiya mnogomernogo razvitiya lichnosti i ee prilozheniya [The concept of multidimensional personality development and its applications]. Filosofskaya i sotsiologicheskaya mysl – Philosophical and sociological thought. Kyiv. Ukraine. 2, 27–40.
Romenets, V., Manokha, I. (2017). Istoriia psykholohii ХХ stolittia [History of psychology of the XX century]. Kyiv. Ukraine : Lybid.
Savchenko, S. V. (2005). Subektnost lichnosti v kontekste sotsialno-pedagogicheskogo podkhoda [Subjectivity of personality in the context of the socio-pedagogical approach]. Sotsialna pedahohika: teoriia ta praktyka – Social pedagogy: theory and practice, 3, 9–12.
Sergienko, E. A. (2011). Sistemno-subektnyy podkhod: obosnovanie i perspektiva. Psikhologicheskiy zhurnal – Psychological journal, 32, №1, 120–131.
Tatenko, V. A. (1996). Psikhologiya v subektnom izmerenii [Psychology in the subjective dimension]. Kyiv, Ukraine : Prosvіta.
Shekhavtsova, S. O. (2017). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia sub’iektnosti maibutnikh uchyteliv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Theoretical and methodical bases of subjectivity formation of future teachers in the process of professional training]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Starobilsk: DZ «Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka».
Yamnytskyi, V. M. (2016). Sub’iektnist ta vidpovidalnist yak systemoutvoriuvalni parametry zhyttietvorchoi aktyvnosti osobystosti [Subjectivity and responsibility as system-forming parameters of life-creating activity of a person]. Psykholohichnyi chasopys – Psychological Journal, № 2(4), 163–174.