СУТНІСТЬ ПОНЯТТЯ «СУБ’ЄКТНІСТЬ» В ПЕДАГОГІЧНОМУ ВИМІРІ

Автор(и)

  • О. А. Овчаренко Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0002-2426-6386

Ключові слова:

суб’єктність, суб’єкт, особистість, діяльність

Анотація

У публікації проведено теоретичний аналіз суб’єктності як ключового поняття суб’єктної парадигми, що склалася в сучасному педагогічному дискурсі. З метою виокремлення педагогічного аспекту вивчення категорії «суб’єктність» окреслено історичні аспекти формування розуміння феномену в міждисциплінарному просторі, а також його положення в концепції особистості з точки зору суб’єктно-діяльнісного підходу. Виявлено низку суперечностей у трактуванні поняття та запропоновано способи їх вирішення.

Мета роботи полягає в інтеграції розуміння суб’єктності в упорядковану систему інваріантів моністичної багатовимірної концепції особистості В. Моргуна, так як вона розроблена з метою уникнення взаємовиключення чи «ігноруючої альтернативності» соціально-гуманітарного наукового знання.

Методологія дослідження передбачає використання теоретико-методологічних засад суб’єктно-діяльнісного підходу, гуманістичної парадигми освіти.

Наукову новизну роботи складає розкриття поняття «суб’єктність» за допомогою концепції багатовимірного розвитку особистості В. Моргуна. Це дасть можливість структурувати категоріальний апарат та включити його в систему наукового знання, побудови цілісного «світу людини» (Рубінштейн).

Висновки. У результаті здійсненого аналізу наукових публікацій можна зробити висновок щодо специфіки розуміння феномену суб’єктності в педагогічному вимірі. Ключовим аспектом педагогічного підходу до проблеми є висвітлення поняття суб’єктності як процесу педагогічної діяльності, вищого прояву особистості, тобто субстрату існування суб’єкту цієї діяльності. Багатовимірність досліджуваної категорії обумовлює необхідність подальших розробок теоретико-методологічного обґрунтування проблеми суб’єктності в контексті педагогічної діяльності, а також створення та апробації методик формування суб’єктності в освітньому процесі.

Біографія автора

О. А. Овчаренко, Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»

Магістр психології,
Державний заклад «Луганський національний
університет імені Тараса Шевченка»
(Старобільськ, Україна)

Посилання

Brushlinskiy, A. V. (2003). Psikhologiya subekta [Subject psychology]. SPb, Russia : Aleteyya.

Volkova, Ye. N. (1992). Subektnost kak integrativnoe svoystvo lichnosti pedagoga [Subjectivity as an integrative property of the teacher’s personality]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow, Russia.

Zavhorodnia, O. V. (2012). Problema osobystosti: intehratyvno-ekzystentsiine traktuvannia [The problem of personality: integrative-existential interpretation]. Psykholohiia i osobystist – Psychology and personality, 1, 39–53.

Karpinskiy, K. V. (2006). Podkhody k ponimaniyu subekta v psikhologii [Approaches to understanding the subject in psychology]. Vesn. Grodz. Un-ta. Seriya 4. Psikhologiya – Psychology, 2, 59–65.

Morgun, V. F. (1992). Kontseptsiya mnogomernogo razvitiya lichnosti i ee prilozheniya [The concept of multidimensional personality development and its applications]. Filosofskaya i sotsiologicheskaya mysl – Philosophical and sociological thought. Kyiv. Ukraine. 2, 27–40.

Romenets, V., Manokha, I. (2017). Istoriia psykholohii ХХ stolittia [History of psychology of the XX century]. Kyiv. Ukraine : Lybid.

Savchenko, S. V. (2005). Subektnost lichnosti v kontekste sotsialno-pedagogicheskogo podkhoda [Subjectivity of personality in the context of the socio-pedagogical approach]. Sotsialna pedahohika: teoriia ta praktyka – Social pedagogy: theory and practice, 3, 9–12.

Sergienko, E. A. (2011). Sistemno-subektnyy podkhod: obosnovanie i perspektiva. Psikhologicheskiy zhurnal – Psychological journal, 32, №1, 120–131.

Tatenko, V. A. (1996). Psikhologiya v subektnom izmerenii [Psychology in the subjective dimension]. Kyiv, Ukraine : Prosvіta.

Shekhavtsova, S. O. (2017). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia sub’iektnosti maibutnikh uchyteliv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Theoretical and methodical bases of subjectivity formation of future teachers in the process of professional training]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Starobilsk: DZ «Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka».

Yamnytskyi, V. M. (2016). Sub’iektnist ta vidpovidalnist yak systemoutvoriuvalni parametry zhyttietvorchoi aktyvnosti osobystosti [Subjectivity and responsibility as system-forming parameters of life-creating activity of a person]. Psykholohichnyi chasopys – Psychological Journal, № 2(4), 163–174.

Downloads

Опубліковано

24.01.2024