АНАЛІЗ РІВНЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ І ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ЯК ІННОВАЦІЇ СУЧАСНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
Ключові слова:
професійна освіта, інклюзивне навчання, системний підхід, мейнстрімінг, готовністьАнотація
У статті розкрито та обґрунтовано процес готовності майбутніх педагогів професійної підготовки до організації і забезпечення інклюзивного навчання. Встановлено, що діяльність закладу освіти повинна бути спрямована не тільки на створення спеціальних умов для навчання й виховання людей з особливими освітніми потребами, а й на забезпечення взаєморозуміння як між педагогами (фахівцями в сфері корекційної та загальної педагогіки), так і між студентами із особливими освітніми потребами і їх здоровими однолітками.
Доведено, що системний підхід створює можливість багатопланового розуміння процесів в умовах впровадження інклюзії, виявлення й обґрунтування зв’язків, механізмів діяльності субсистем, що знаходяться у розвитку, а також усвідомлення умов педагогічної компенсації ризиків і суперечностей. Застосування такого підходу дозволить виокремити сукупність параметрів інклюзивної освіти, що є найбільш значущими для розв’язання одного з головних завдань – соціалізації особистості з обмеженими можливостями здоров’я, що обумовить досягнення нею автономності й самостійності у житті.
Мета роботи – аналіз готовності майбутніх педагогів професійної підготовки до організації і забезпечення інклюзивного навчання.
Методологічною основою є системний, аксіологічний, синергетичний, особистісноорієнтований, діяльнісний, компетентнісний, орієнтаційний, операційний підходи до процесу готовності майбутніх педагогів професійного навчання щодо організації та забезпечення інклюзивної освіти. Аналіз історіографічних джерел та наукових публікацій.
Наукова новизна: визначено процес готовності майбутніх педагогів професійної підготовки до організації і забезпечення інклюзивного навчання та обґрунтовано системний підхід, який дозволяє розкрити системні властивості педагогічного процесу в умовах інклюзії. Встановлено, що показники, які характеризують той чи інший рівень готовності не виключають один одного, мають відносний характер, а тому слугують методичним орієнтиром для відстеження динаміки формування компонентів готовності майбутніх педагогів професійного навчання до професійної педагогічної діяльності в умовах інклюзії. Інклюзія передбачає залучення людей з особливими освітніми потребами до масових закладів, де вважається за важливе зняти всі перепони на шляху до повної участі кожного в освітньому процесі.
Посилання
Borysov, V. V. (2006). Teoretyko-metodolohichni zasady formuvannia natsionalnoi samosvidomosti uchnivskoi ta studentskoi molodi [Theoretical and methodological principles of formation of national selfconsciousness of pupils and students]. Doctor’s thesis. Ternopil, Ukraine.
Zelenov, Ye. (2008). Pedahohichni osnovy planetarnoho vykhovannia studentskoi molodi [Pedagogical bases of planetary education of student's youth]. Vyshcha shkola – Higher school, 12, 62-78.
Inkliuzyvne navchannia [Inclusive education]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivnenavchannya.
Kulyk, Ye. V. (2011). Problemy tekhnolohichnoi osvity na etapi zminy suspilnoi paradyhmy [Problems of technological education at the stage of changing the social paradigm]. Aktualni problemy ta perspektyvy tekhnolohichnoi i profesiinoi osvity. Materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Current problems and prospects of technological and vocational education. Proceedings of the international scientific-practical conference. Ternopil, Ukraine, 53-55.
Kulyk, Ye. V. (2016). Teoretychni aspekty profesiinoi i tekhnolohichnoi osvity [Theoretical aspects of vocational and technological education]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka: zbirnyk naukovykh prats – The Scientific Issue Of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, 2, 6-10. Ternopil, Ukraine: Vydavnychyi viddil TNPU imeni Volodymyra Hnatiuka.
Lytvynov, A. Ye. (2017). Pedahohichnyi provaidynh innovatsii v osviti: navch. Posibnyk [Pedagogical provision of innovations in education]. Sumy, Ukraine: Universytetska knyha.
Nychkalo, N. H. (2008). Ukrainski kontseptsii profesiinoi osvity: tendentsii i perspektyvy [Ukrainian concepts of vocational education: trends and prospects]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho un-tu. Ped. nauky: zb. nauk, pr. Mykolaiv, derzh. un-t im. V. O. Sukhomlynskoho – Scientific Bulletin of V. O. Sukhomlynskyi Mykolaiv National University. Pedagogical Sciences, 1, 8-19.
Onyshchenko, V. D. (2014). Fundamentalni pedahohichni teorii: monohrafiia [Fundamental pedagogical theories: monograph]. Lviv, Ukraine.
Kolupaieva, A .A., Taranchenko, O. M., Bilozerska, I. O. (2012). Osnovy inkliuzyvnoi osvity: navch.-metod, posib [Fundamentals of inclusive education]. Kyiv, Ukraine.
Andrushchenka, V., Peredborskoi,I (2009). Filosofiia osvity. Navchalnyi posibnyk [Philosophy of education. Tutorial]. Kyiv, Ukraine.
Khytriuh, V. V. (2015). Ynkliuzyvnaia hotovnost pedahohov: henezys, fenomenolohyia, kontseptsyia formyrovanyia: monohrafiia [Inclusive readiness of teachers: genesis, phenomenology, the concept of formation: monograph]. Belarus.