АНАЛІЗ РІВНЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ І ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ЯК ІННОВАЦІЇ СУЧАСНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • В. В. Борисов Комунальний заклад вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради https://orcid.org/0000-0002-3117-2118
  • І. С. Вдовенко Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-8036-862X
  • О. М. Гончаренко ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» https://orcid.org/0000-0002-8882-6397

Ключові слова:

професійна освіта, інклюзивне навчання, системний підхід, мейнстрімінг, готовність

Анотація

У статті розкрито та обґрунтовано процес готовності майбутніх педагогів професійної підготовки до організації і забезпечення інклюзивного навчання. Встановлено, що діяльність закладу освіти повинна бути спрямована не тільки на створення спеціальних умов для навчання й виховання людей з особливими освітніми потребами, а й на забезпечення взаєморозуміння як між педагогами (фахівцями в сфері корекційної та загальної педагогіки), так і між студентами із особливими освітніми потребами і їх здоровими однолітками.

Доведено, що системний підхід створює можливість багатопланового розуміння процесів в умовах впровадження інклюзії, виявлення й обґрунтування зв’язків, механізмів діяльності субсистем, що знаходяться у розвитку, а також усвідомлення умов педагогічної компенсації ризиків і суперечностей. Застосування такого підходу дозволить виокремити сукупність параметрів інклюзивної освіти, що є найбільш значущими для розв’язання одного з головних завдань – соціалізації особистості з обмеженими можливостями здоров’я, що обумовить досягнення нею автономності й самостійності у житті.

Мета роботи – аналіз готовності майбутніх педагогів професійної підготовки до організації і забезпечення інклюзивного навчання.

Методологічною основою є системний, аксіологічний, синергетичний, особистісноорієнтований, діяльнісний, компетентнісний, орієнтаційний, операційний підходи до процесу готовності майбутніх педагогів професійного навчання щодо організації та забезпечення інклюзивної освіти. Аналіз історіографічних джерел та наукових публікацій.

Наукова новизна: визначено процес готовності майбутніх педагогів професійної підготовки до організації і забезпечення інклюзивного навчання та обґрунтовано системний підхід, який дозволяє розкрити системні властивості педагогічного процесу в умовах інклюзії. Встановлено, що показники, які характеризують той чи інший рівень готовності не виключають один одного, мають відносний характер, а тому слугують методичним орієнтиром для відстеження динаміки формування компонентів готовності майбутніх педагогів професійного навчання до професійної педагогічної діяльності в умовах інклюзії. Інклюзія передбачає залучення людей з особливими освітніми потребами до масових закладів, де вважається за важливе зняти всі перепони на шляху до повної участі кожного в освітньому процесі.

Біографії авторів

В. В. Борисов, Комунальний заклад вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради

Доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогіки і методики навчання
Комунального закладу вищої освіти
«Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія»
Запорізької обласної ради
(Запоріжжя, Україна)

І. С. Вдовенко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Доктор педагогічних наук, професор Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

О. М. Гончаренко, ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»

Доктор історичних наук, професор,
декан природничо-технологічного факультету,
професор кафедри теорії і методики технологічної освіти та комп’ютерної графіки,
професор кафедри історії та культури України
ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний
університет імені Григорія Сковороди»
(Переяслав-Хмельницький, Україна)

Посилання

Borysov, V. V. (2006). Teoretyko-metodolohichni zasady formuvannia natsionalnoi samosvidomosti uchnivskoi ta studentskoi molodi [Theoretical and methodological principles of formation of national selfconsciousness of pupils and students]. Doctor’s thesis. Ternopil, Ukraine.

Zelenov, Ye. (2008). Pedahohichni osnovy planetarnoho vykhovannia studentskoi molodi [Pedagogical bases of planetary education of student's youth]. Vyshcha shkola – Higher school, 12, 62-78.

Inkliuzyvne navchannia [Inclusive education]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivnenavchannya.

Kulyk, Ye. V. (2011). Problemy tekhnolohichnoi osvity na etapi zminy suspilnoi paradyhmy [Problems of technological education at the stage of changing the social paradigm]. Aktualni problemy ta perspektyvy tekhnolohichnoi i profesiinoi osvity. Materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Current problems and prospects of technological and vocational education. Proceedings of the international scientific-practical conference. Ternopil, Ukraine, 53-55.

Kulyk, Ye. V. (2016). Teoretychni aspekty profesiinoi i tekhnolohichnoi osvity [Theoretical aspects of vocational and technological education]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka: zbirnyk naukovykh prats – The Scientific Issue Of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, 2, 6-10. Ternopil, Ukraine: Vydavnychyi viddil TNPU imeni Volodymyra Hnatiuka.

Lytvynov, A. Ye. (2017). Pedahohichnyi provaidynh innovatsii v osviti: navch. Posibnyk [Pedagogical provision of innovations in education]. Sumy, Ukraine: Universytetska knyha.

Nychkalo, N. H. (2008). Ukrainski kontseptsii profesiinoi osvity: tendentsii i perspektyvy [Ukrainian concepts of vocational education: trends and prospects]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho un-tu. Ped. nauky: zb. nauk, pr. Mykolaiv, derzh. un-t im. V. O. Sukhomlynskoho – Scientific Bulletin of V. O. Sukhomlynskyi Mykolaiv National University. Pedagogical Sciences, 1, 8-19.

Onyshchenko, V. D. (2014). Fundamentalni pedahohichni teorii: monohrafiia [Fundamental pedagogical theories: monograph]. Lviv, Ukraine.

Kolupaieva, A .A., Taranchenko, O. M., Bilozerska, I. O. (2012). Osnovy inkliuzyvnoi osvity: navch.-metod, posib [Fundamentals of inclusive education]. Kyiv, Ukraine.

Andrushchenka, V., Peredborskoi,I (2009). Filosofiia osvity. Navchalnyi posibnyk [Philosophy of education. Tutorial]. Kyiv, Ukraine.

Khytriuh, V. V. (2015). Ynkliuzyvnaia hotovnost pedahohov: henezys, fenomenolohyia, kontseptsyia formyrovanyia: monohrafiia [Inclusive readiness of teachers: genesis, phenomenology, the concept of formation: monograph]. Belarus.

Downloads

Опубліковано

26.02.2024