ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ОПЕРАТИВНО-РЯТУВАЛЬНОЇ СЛУЖБИ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • К. А. Пасинчук Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля НУЦЗ України https://orcid.org/0000-0002-3393-7663

Ключові слова:

педагогічні умови, стратегічна компетентність, професійна підготовка, майбутні фахівці оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, цінності

Анотація

У статті автором реалізована мета роботи – визначити, обґрунтувати й апробувати на практиці педагогічні умови формування стратегічної компетентності майбутніх фахівців оперативно-рятувальної служби цивільного захисту в процесі професійної підготовки.

Методологія дослідження базується на основних ідеях аксіологічного, стратегічного, студентоцентрованого, компетентнісного, контексного, акмеологічного й цілісного методологічних підходів. У статті визначено сутнісні ознаки поняття «педагогічні умови», подано авторське розуміння дефініції «педагогічні умови формування стратегічної компетентності майбутніх фахівців оперативно-рятувальної служби цивільного захисту» – сукупність чинників, що створюють певне середовище, яке прискорює процеси розвитку досліджуваного феномена, впливає на його динаміку й кінцеві результати в процесі професійної підготовки.

Наукова новизна полягає у тому, що теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено педагогічні умови формування стратегічної компетентності майбутніх фахівців оперативно-рятувальної служби цивільного захисту в процесі професійної підготовки (розвиток у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців оперативно-рятувальної служби цивільного захисту орієнтації на соціально значущі цінності, уміння визначати стратегічні цілі; розширення наявного обсягу знань курсантів щодо стратегічної компетентності в процесі групової і самостійної навчальної діяльності; спрямування професійної підготовки курсантів на формування індивідуальних стратегій освітньо-професійної діяльності в процесі квазіпрофесійної діяльності; створення рефлексивного освітнього середовища для майбутніх фахівців оперативно-рятувальної служби цивільного захисту на всіх етапах розвитку їх стратегічної компетентності).

Висновки дослідження доводять результативність упровадження визначених педагогічних умов у практику професійної підготовки майбутніх фахівців оперативно-рятувальної служби цивільного захисту в експериментальних групах.

Біографія автора

К. А. Пасинчук, Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля НУЦЗ України

Здобувач кафедри психології діяльності в особливих умовах
Черкаського інституту пожежної безпеки
імені Героїв Чорнобиля НУЦЗ України
(Черкаси, Україна)

Посилання

Vovchasta, N. Ya. (2019). Teoretychni i metodychni zasady profesiinoi inshomovnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv tsyvilnoho zakhystu [Theoretical and methodological foundations of professional foreign language training of future civil protection professionals]. Doctor’s thesis. Lviv. state University of Life Safety; Inst. Ped. education and adult education named after Ivan Zyazyun [Ukraine].

Yepik, O. V. (2002). Rushiini syly ta zakonomirnosti formuvannia moralnykh tsinnostei [The driving forces and patterns of moral values formation]. Psykholoho-pedahohichni osnovy humanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v shkoli ta VNZ –Psychological and pedagogical bases of humanization of educational process in school and higher educational institutions, 3, 36-39.

Kravchenko, I. (2014). Indyvidualna i hrupova formy orhanizatsii navchannia studentiv vyshchoho zakladu osvity [Individual and group forms of organization of education of students of higher education institution]. Pedahohichni nauky – Pedagogical sciences, 61-62, 92-97.

Maikovskaia, V. (2017). Orhanyzatsyia praktycheskoi podhotovky budushchykh spetsyalystov na pryntsypakh kontekstnoho pokhoda [Organization of practical training of future specialists on the principles of contextual campaign]. Liudynoznavchi studii. Ser.: «Pedahohika» – Anthropological studies. «Pedagogy». 4/36, 156-165.

Nosko, L. A. (2016). Refleksyvne osvitnie seredovyshche yak zasib profesiinoho stanovlennia maibutnikh psykholohiv [Reflective educational environment as a mean of professional formation of future psychologists]. «Young Scientist». № 7, (34).

Panimash, Yu. V. (2019). Pedahohichni umovy formuvannia hotovnosti do upravlinskoi diialnosti maibutnikh fakhivtsiv operatyvno-riatuvalnoi sluzhby tsyvilnoho zakhystu zasobamy interaktyvnoho navchannia [Pedagogical conditions of formation of readiness for management activity of future experts of operational and rescue service of civil protection by means of interactive training]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Ser.: Pedahohichni nauky. – Bulletin of Cherkasy University. Pedagogical sciences. 2, 111-119.

Fedorenko, O. (2015). Rol samostiinoi navchalnoi diialnosti kursantiv u pidhotovtsi do profesiinoi diialnosti [The role of independent learning activity of cadets in preparation for professional activity]. Metodolohiia osvity – Methodology of education. 4, 68-73.

Iamnytskyi, O. V. (2013). Katehoriia «tsinnosti» u psykholohichnomu vymiri [The category of «values» in the psychological dimension]. Nauka i osvita – Science and education. 4, 34-37.

Iarmolchuk, T. (2017). Formuvannia i realizatsiia indyvidualnykh stratehii profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv vyshchoi kvalifikatsii yak psykholoho-pedahohichna problema [Formation and implementation of individual strategies for professional training of specialists of higher qualification as a psychological and pedagogical problem]. Molod i rynok – Youth and the market. 12 (155), 160-165.

Downloads

Опубліковано

27.02.2024