КУЛЬТУРА ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГА ВИЩОЇ ШКОЛИ ЯК ВАЖЛИВА УМОВА ЯКІСНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ
Ключові слова:
здоров’я, професійне здоров’я, індивідуальне здоров’я, фізичне здоров’я, адаптивний потенціал, функціональні пробиАнотація
У статті досліджуються дефініції «здоров’я», «професійне здоров’я», «індивідуальне здоров’я», «фізичне здоров’я». Питання збереження здоров’я педагогів є на сьогодні одним із актуальних завдань освітянського простору. Здоров’я педагога накладає відбиток на здоров’ї його учнів та й взагалі на всьому освітньому процесі.
Мета роботи. Актуалізувати проблему здоров’язбереження серед викладачів вищої школи та окреслити рекомендації щодо шляхів її вирішення.
Методологія. Аналіз літератури із теми дослідження, систематизація, порівняння наукових підходів, концепцій, положень, організація експериментального дослідження, визначення та узагальнення основних характеристик понять для виявлення суті здоров’язбереження і виявлення рекомендацій щодо шляхів покращення здоров’я професорсько-викладацького складу.
Наукова новизна полягає у організації дослідження функціонального стану організму серед професорсько-викладацького складу педагогічної вищої школи і уточнені рекомендації для їх здоров’язбереження.
Висновки. Здоров’я педагога багатоаспектна проблема і настільки важлива, що не звертати на неї увагу ми не можемо. Професійне здоров’я викладача напряму впливає на результати його роботи, тому необхідно вчасно діагностувати зниження функціональних можливостей органів та систем, виявляти напруження механізмів адаптації, запобігати розвитку патологічних станів в функціональних системах, завчасно застосовувати різні психологічні й фізичні методи для зняття напруги під час робочого дня та у вільний час. Володіння такими методиками призведе до отримання радості й насолоди від результатів своєї праці і надаватимуть сили протистояти стресу. А як результат, здоровий педагог – здорові учні.
Посилання
Meshko, O., Meshko, H. (2003). Syndrom «emotsiynoho z•horannya» vchytelya u konteksti profesiynoyi diyalʹnosti shkilʹnoho psykholoha. [The syndrome of «emotional burnout» of a teacher in the context of the professional activity of a school psychologist]. Psykholoho-pedahohichni zasady profesiynoho stanovlennya osobystosti psykholoha – Psychological and pedagogical principles of professional development of the psychologist's personality. Ternopilʹ, Ukraine. 3, 104-112.
Meshko, O., Meshko, H. (2005). Profesiyne zdorov’ya pedahoha yak umova efektyvnoyi vykhovnoyi diyalʹnosti [Occupational health of a teacher as a condition for effective educational activities]. Visnyk zhytomyrsʹkoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka – Bulletin of Zhytomyr State University named after Ivan Franko. Zhytomyr, Ukraine. 24, 94-96.
Kozihon, V. (2002). Syndrom vyhorannya v sotsialʹnykh profesiyakh [Burnout syndrome in social professions]. Psykholohichnyy zhurnal. – Psychological Journal. Vol. 23, 3, 85-95.
Kozihon, V. (2007). Shcho zalezhytʹ vid uchytelya: psykhichne zdorovʺya uchniv v umovakh osobystisno-oriyentovnoho navchannya [What depends on the teacher: Mental health of students in the context of personality-oriented learning]. Upravlinnya osvitoyu. – Education management. 1, 16-21.
Ponyattya zdorovʺya i zdorovoho sposobu zhyttya. Rolʹ fizychnoyi kulʹtury u zberezhenni i vidnovlenni zdorovʺya [The concept of health and a healthy lifestyle. The role of physical culture in maintaining and restoring health]. Retrieved from: /stud.com.ua/73911/meditsina/ponyattya_zdorovya_zdorovogo_sposobu_zhittya_rol_fizichnoyi_kulturi_zberezhennya_vidnovlennya_zdorovya.04.05.2020.
Lanovenko, O., Ostapishyn, O. (2013). Zdorovʺya. Slovnyk – dovidnyk z ekolohiyi [Health. Dictionary – reference book on ecology: navch.-metod. posib. uklad]. Kherson, Ukraine. 96-97.