ФОРМУВАННЯ РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ У ПІСЛЯДИПЛОМНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

Ключові слова:

викладач, риторична компетентність, післядипломна педагогічна освіта

Анотація

На основі аналізу наукової літератури виявлено, що риторична компетентність викладачів у післядипломній педагогічній освіті – інтегрована якість, що виражається через риторичні знання, уміння, навички, компетенції для управління комунікативним процесом та здійснення засобами лінгвістичними, паралінгвістичними та кінетичними мотиваційного впливу на аудиторію. З’ясовано, що основним системоформувальним компонентом виступає риторика як наука про красномовство, ораторське мистецтво. У статті розроблено структурно-логічну схему для впровадження інтегрованих курсів підвищення риторичної компетентності викладачів у формальній освіті на основі міждисциплінарності.

Метою статті є дослідити та теоретично обґрунтувати сутність та специфіку риторичної компетентності як важливої soft skills будь-якого фахівця та складової професійно-педагогічної компетентності викладача.

Методологія. Теоретико-методичне дослідження з проблеми риторичної компетентності викладачів у післядипломній педагогічній освіті здійснювалося на основі теоретичних методів дослідження, а саме: порівняльного аналізу наукових публікацій, психолого-педагогічної та методичної літератури, інтернет-джерел, досвіду роботи педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів вищої, фахової передвищої освіти України – для визначення стану та перспектив досліджуваної проблеми; структурно-логічного аналізу, систематизації, класифікації – для систематизування теоретичних матеріалів із проблеми дослідження, характеристики особливостей професійної підготовки викладачів у післядипломній педагогічній освіті та визначення поняттєво-категоріального апарату дослідження.

Наукова новизна полягає у дослідженні та теоретичному обґрунтуванні сутності та специфіки риторичної компетентності як важливої soft skills будь-якого фахівця та складової професійно-педагогічної компетентності викладача; введенні власної дефініції понять «риторична компетентність фахівців», «риторична компетентність викладачів у післядипломній педагогічній освіті», окреслено умови для її формування та розвитку викладача в післядипломній педагогічній освіті.

Висновки. Отже, неперервний процес формування й високий рівень розвиненості риторичної компетентності викладачів у післядипломній педагогічній освіті є одним з показників їхньої фаховості й професіоналізму.

Біографія автора

С. В. Толочко, Національний університет біоресурсів і природокористування України

Доктор педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки
Національного університету біоресурсів і природокористування України
(Київ, Україна)

Посилання

Abramovich, S. D., Chikarkova, M. Yu. (2001). Ritorika: navch. posib. [Rhetoric : textbook]. Lviv, Ukraine.

Barahtyan, M. M. (2018). Rol ritorichnoYi osvIti u formuvannI komunikativnoyi kompetentnosti maybutnogo vchitelya [The role of rhetorical education in shaping the communicative competence of a future teacher]. PedagogichnI nauki – Pedagogical Sciences, 139. 20–26.

Drozd, T. M. (2008). Movlenneva ta ritorichna kompetentnist yak skladovi komunikativnoyi kompetentnosti pedagoga. [Speech and rhetorical competence as components of teacher's communicative competence]. Suchasni informatsIynI tehnologiyi ta innovatsiyni metodiki navchannya v pidgotovtsi fahIvtsIv: metodologiya, teoriya, dosvid, problemi: zb. nauk. pr. – Modern information technologies and innovative teaching methods in specialist training: methodology, theory, experience, problems, Kyiv; Vinnitsya, 17. 34– 39.

Kanibolotska, L. V. (2016). Model formuvannya ritorichnoyi kompetentnosti maybutnih vikladachiv vischih navchalnih zakladiv. [Model of formation of rhetorical competence of future teachers of higher educational establishments]. Naukovi zapiski Ternopilskogo natsionalnogo pedagogichnogo universitetu imeni Volodimira Gnatyuka. SerIya: Pedagogika– Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatiuk. Series: Pedagogy, 3, 136–142.

Kucheruk, O. (2015). Rozvitok ritorichnoyi kompetentnosti studentiv-filologiv u protsesi ritorichnoyi osviti. [Development of rhetorical competence of students-philologists in the process of rhetorical education]. Aktualni problemi formuvannya ritorichnoyi osobistosti vchitelya v ukrayinomovnomu prostori: Zb. nauk. prats Vseukrayinskoyi nauk.-prakt. internet-konf. (Zhitomir, 23 kvitnya 2015) – Actual problems of formation of teacher’s rhetorical personality in Ukrainian language space. Zhitomir, 50–53.

Nagaev, V. (2015). Didaktichni zasadi formuvannya ritorichnoyi kompetentnosti fahivtsiv-menedzheriv. [Didactic principles of building managers’ rhetorical competence]. Noviy Kolegium – New Collegium, 4, 86– 91.

Nischeta, V. N (2017). Metodika formuvannya ritorichnoyi kompetentnosti uchnIv osnovnoyi shkoli: monografIya. [Methods of building rhetorical competence of elementary school students]. Kyiv, Ukraine: Tsentr uchbovoyi literaturi.

Sagach, G. M. (2000). Ritorika: navch. posIb. dlya studentIv sered. i vischih navch. zakladiv. [Rhetoric : textbook]. Kyiv, Ukraine: Vidavnichiy Dim «In Yure».

Sadova, T. A. (2018). Formuvannya ritorichnoyi kompetentnosti maybutnih pedagogiv vischoyi shkoli [Building rhetorical competence of future high school teachers]. Young Scientist, 10.1 (62.1), 97–100.

Simonenko, T. V. (2017). Formuvannya ritorichnoyi kompetentnosti osobistosti maybutnogo fahivtsya v umovah suchasnoyi osvitnoyi paradigmi [Building rhetorical competence of future specialist’ personality in the modern educational paradigm]. Visnik Cherkaskogo universitetu – Bulletin of Cherkasy University, 13– 14, 130–137.

Tolochko, S. V. (2020). Praktikum z osnov krasnomovstva. Metodichni vkazivki do vikonannya vprav ta zavdan iz distsiplini dlya studentiv dennoyi ta zaochnoyi form navchannya [Workshop on the basics of eloquence: textbook]. Kiyiv, Ukraine: NUBIP Ukrayini.

Tolochko, S. V. (2019). Teoretichni y metodichni zasadi formuvannya naukovo-metodichnoyi kompetentnosti vikladachiv u sistemi pislyadiplomnoyi pedagogichnoyi osviti [Theoretical and methodological principles of formation of scientific and methodological competence of teachers in the system of postgraduate pedagogical education]. Candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Tolochko, S. V. (2018). Rozvitok movno-komunikativnoyi kompetentnosti vikladachiv u sistemi pislyadiplomnoyi pedagogichnoyi osviti [Development of language and communicative teachers’ competence’ in the system of postgraduate pedagogical education]. Innovatsiyna pedagogika – Innovative pedagogics, 5, 138–143.

New study reveals most important skills for students. REDMOND, Wash. – Oct. 15, 2013. Retrieved from: https://news.microsoft.com/2013/10/15/new-study-reveals-most-important-skills-for-students/.

Tolochko, S., Kolesnyk, T. (2017). Foreign language competence of teachers in the system on postgraduate pedagogical education as a scientific problem. Doslidzhennia riznykh napriamiv rozvytku psykholohii ta pedahohiky: Zb. naukovykh robit uchasnykiv mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Research of different directions of development of psychology and pedagogy: Coll. scientific works of the participants of the international scientific-practical conference. 2, 6–8, Odesa.

Tolochko, S., Khomych, V., Deda, R. (2017). Language communicative competence in system of postgraduate education. Edukacja – Technika – Informatyka. 2(20), 118–125.

Tolochko, S., Kolesnyk, T. (2018). Innovative technologies of learning foreign languages in postgraduate education. Kliuchovi pytannia naukovykh doslidzhen u sferi pedahohiky ta psykholohii u ХХІ st.: Zbirnyk tez nauk. robit uchasnykiv mizhnar. nauk.-prakt. Konf – Key issues of scientific research in the field of pedagogy and psychology in the XXI century: Collection of abstracts of sciences. works of international participants. scientific-practical conf. 2, 52–55. Lviv.

Tolochko, S., Voitovska, O., Deda, R., Kolesnyk, T. (2019). Digital technologies of learning foreign languages in postgratuate education. Edukacja – Technika – Informatyka. 1 (27), 224–231.

Downloads

Опубліковано

01.03.2024