ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОГО ВИХОВАННЯ У СУЧАСНИХ ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • В. В. Городиська Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-2415-4317

Ключові слова:

діти дошкільного віку, економічне виховання, економічна освіченість, економічна грамотність, економічна свідомість, економічна культура

Анотація

У статті розглянуто проблему економічної освіченості дошкільників; з’ясовано зміст поняття «економічне виховання» як важливого чинника фінансової грамотності дитини; розкрито сутність економічної освіти дітей дошкільного віку; здійснено аналіз чинних програм дошкільної освіти щодо напрямів реалізації економічного виховання; увиразнено специфіку його програмного забезпечення у сучасних ЗДО; а також висвітлено основні компетентності дошкільника у сфері змістових економічних орієнтацій.

Мета роботи. Аналіз програмного забезпечення економічного виховання дошкільників у сучасних ЗДО.

Методологія. Аналіз і синтез, систематизація та узагальнення теоретикометодичних даних, представлених в опрацьованих літературних джерелах.

Наукова новизна. У статті акцентується увага на аналізі програмного забезпечення економічного виховання дошкільнят; змістовому наповненні їх економічних знань, починаючи з молодшого дошкільного віку, обґрунтовується важливість економічних знань, умінь та навичок в умовах вітчизняного ЗДО.

Висновки. З’ясовано, що донедавна економічне виховання дітей педагоги здійснювали зазвичай зі старшого дошкільного віку, а сьогодні, згідно з вимогами часу, його доцільно розпочинати із трьох-річними вихованцями. Нами проаналізовано увесь спектр освітніх програм для дошкілля і з’ясовано, що лише у трьох із них – «Дитина», «Соняшник» та «Я у Світі» обґрунтовується економічне виховання з молодшого дошкільного віку, натомість програма «Дитина в дошкільні роки» пропагує економічну освіту лише для старших дошкільнят. На нашу думку, найбільш ґрунтовно розвиток економічного мислення, економічної грамотності та обізнаності дошкільників висвітлено у програмі «Я у Світі», на противагу програмам «Впевнений старт», «Світ дитинства» і «Стежина», в яких економічний аспект виховання загалом практично відсутній. Пізнання азів економіки для дошкільників передбачає їх ознайомлення із грішми, торгівлею й діяльністю банків, призначенням засобів зв’язку (пошта, телефон, електронна пошта), ощадливості й бережливості у дітей. Доведено, що програма «Я у Світі» найбільш широко висвітлює питання економічного виховання дошкільників – через економічну освіченість та відповідну поведінку – до формування економічних цінностей.

Однак, здійснивши аналіз програмного забезпечення економічного виховання в сучасних вітчизняних ЗДО, можемо підсумувати, що сьогоднішні дослідники вважають найбільш дієвими не лише економічні знання, вміння й навички, а особистісні якості дошкільнят, пов’язані з економічною діяльністю (бережливість, працьовитість, ощадливість, раціональність), сформованість яких свідчить про належний рівень економічних мислення, грамотності, освіченості й культури дошкільників, як закономірний результат ефективного економічного виховання.

Біографія автора

В. В. Городиська, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

Кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти
Дрогобицького державного педагогічного
університету імені Івана Франка
(Дрогобич, Україна)

Посилання

Bohush, A. M. (2012). Bazovy`j komponent doshkil`noyi osvity`. [Basic component of preschool education]. Kyiv, Ukraine.

Borshuliak, T. M. (2016). Ekonomichne vykhovannіа ditej doshkilnoho viku: monitorynh kompetencij. [Economic education of preschool children: monitoring competencies]. Kamianets-Podilskyі, Ukraine.

Ognev'yuk, V. O. (2016). Dytyna: osvitnya programa dlya ditej vid dvox do semy` rokiv [Child: educational program for children from two to seven years]. Kyiv, Ukraine.

Krutij, K. L. (2011). Dytyna v doshkilni roky: kompleksna dodatkova osvitnya programa. [Chid in preschool years: a comprehensive additional educational program]. Zaporizhzhia, Ukraine.

Kaluska, L. V. (2014). Kompleksna programa rozvytku, navchannia ta vykhovannіа ditej doshkilnoho viku «Soniashnyk» [A comprehen sive program of development, education and upbringing of preschool children «Sunflower»]. Ternopil, Ukraine.

Havry`sh, N. V., Panasyuk, T. V., Pirozhenko, T. O. (2017). Osvitnya programa «Vpevneny`j start» dlya ditej starshogo doshkil`nogo viku. [Education program «Sure Start for older preschool children]. Kyiv, Ukraine.

Nyzkovska, O. V. (2017). Programa rozvy`tku dytyny doshkilnogo viku «Ukrayinske doshkillya». [Preschool Child Development Program «Ukrainian Preschool»]. Ternopil, Ukraine.

Aksonova, O. P., Anishhuk, A. M., Artemova, L. V. (2014). Programa rozvytku dytyny doshkilnogo viku «Ya u Sviti»: (nova red.). [Preschool Child Development Program «I amintheWorld» (new version)]. Kyiv, Ukraine.

Bohush, A. M. (2015). Svit dytynstva: kompleksna osvitnya programa dlya doshkilnych navchalnyсh zakladiv. [Childhood World: A comprehensive educational program for preschools]. Ternopil, Ukraine.

Goncharenko, A. M., Dyatlenko, N. M. (2014). Stezhyna: kompleksna alternatyvna osvitnya programa dlya doshkilnych navchalnych zakladiv, shho pracyuyut za valdorfskoyu pedagogikoyu. [Path: a comprehensive alternative educational program for Waldorf pedagogy]. Kyiv, Ukraine.

Downloads

Опубліковано

04.03.2024

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ