ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОГО ВИХОВАННЯ У СУЧАСНИХ ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Ключові слова:
діти дошкільного віку, економічне виховання, економічна освіченість, економічна грамотність, економічна свідомість, економічна культураАнотація
У статті розглянуто проблему економічної освіченості дошкільників; з’ясовано зміст поняття «економічне виховання» як важливого чинника фінансової грамотності дитини; розкрито сутність економічної освіти дітей дошкільного віку; здійснено аналіз чинних програм дошкільної освіти щодо напрямів реалізації економічного виховання; увиразнено специфіку його програмного забезпечення у сучасних ЗДО; а також висвітлено основні компетентності дошкільника у сфері змістових економічних орієнтацій.
Мета роботи. Аналіз програмного забезпечення економічного виховання дошкільників у сучасних ЗДО.
Методологія. Аналіз і синтез, систематизація та узагальнення теоретикометодичних даних, представлених в опрацьованих літературних джерелах.
Наукова новизна. У статті акцентується увага на аналізі програмного забезпечення економічного виховання дошкільнят; змістовому наповненні їх економічних знань, починаючи з молодшого дошкільного віку, обґрунтовується важливість економічних знань, умінь та навичок в умовах вітчизняного ЗДО.
Висновки. З’ясовано, що донедавна економічне виховання дітей педагоги здійснювали зазвичай зі старшого дошкільного віку, а сьогодні, згідно з вимогами часу, його доцільно розпочинати із трьох-річними вихованцями. Нами проаналізовано увесь спектр освітніх програм для дошкілля і з’ясовано, що лише у трьох із них – «Дитина», «Соняшник» та «Я у Світі» обґрунтовується економічне виховання з молодшого дошкільного віку, натомість програма «Дитина в дошкільні роки» пропагує економічну освіту лише для старших дошкільнят. На нашу думку, найбільш ґрунтовно розвиток економічного мислення, економічної грамотності та обізнаності дошкільників висвітлено у програмі «Я у Світі», на противагу програмам «Впевнений старт», «Світ дитинства» і «Стежина», в яких економічний аспект виховання загалом практично відсутній. Пізнання азів економіки для дошкільників передбачає їх ознайомлення із грішми, торгівлею й діяльністю банків, призначенням засобів зв’язку (пошта, телефон, електронна пошта), ощадливості й бережливості у дітей. Доведено, що програма «Я у Світі» найбільш широко висвітлює питання економічного виховання дошкільників – через економічну освіченість та відповідну поведінку – до формування економічних цінностей.
Однак, здійснивши аналіз програмного забезпечення економічного виховання в сучасних вітчизняних ЗДО, можемо підсумувати, що сьогоднішні дослідники вважають найбільш дієвими не лише економічні знання, вміння й навички, а особистісні якості дошкільнят, пов’язані з економічною діяльністю (бережливість, працьовитість, ощадливість, раціональність), сформованість яких свідчить про належний рівень економічних мислення, грамотності, освіченості й культури дошкільників, як закономірний результат ефективного економічного виховання.
Посилання
Bohush, A. M. (2012). Bazovy`j komponent doshkil`noyi osvity`. [Basic component of preschool education]. Kyiv, Ukraine.
Borshuliak, T. M. (2016). Ekonomichne vykhovannіа ditej doshkilnoho viku: monitorynh kompetencij. [Economic education of preschool children: monitoring competencies]. Kamianets-Podilskyі, Ukraine.
Ognev'yuk, V. O. (2016). Dytyna: osvitnya programa dlya ditej vid dvox do semy` rokiv [Child: educational program for children from two to seven years]. Kyiv, Ukraine.
Krutij, K. L. (2011). Dytyna v doshkilni roky: kompleksna dodatkova osvitnya programa. [Chid in preschool years: a comprehensive additional educational program]. Zaporizhzhia, Ukraine.
Kaluska, L. V. (2014). Kompleksna programa rozvytku, navchannia ta vykhovannіа ditej doshkilnoho viku «Soniashnyk» [A comprehen sive program of development, education and upbringing of preschool children «Sunflower»]. Ternopil, Ukraine.
Havry`sh, N. V., Panasyuk, T. V., Pirozhenko, T. O. (2017). Osvitnya programa «Vpevneny`j start» dlya ditej starshogo doshkil`nogo viku. [Education program «Sure Start for older preschool children]. Kyiv, Ukraine.
Nyzkovska, O. V. (2017). Programa rozvy`tku dytyny doshkilnogo viku «Ukrayinske doshkillya». [Preschool Child Development Program «Ukrainian Preschool»]. Ternopil, Ukraine.
Aksonova, O. P., Anishhuk, A. M., Artemova, L. V. (2014). Programa rozvytku dytyny doshkilnogo viku «Ya u Sviti»: (nova red.). [Preschool Child Development Program «I amintheWorld» (new version)]. Kyiv, Ukraine.
Bohush, A. M. (2015). Svit dytynstva: kompleksna osvitnya programa dlya doshkilnych navchalnyсh zakladiv. [Childhood World: A comprehensive educational program for preschools]. Ternopil, Ukraine.
Goncharenko, A. M., Dyatlenko, N. M. (2014). Stezhyna: kompleksna alternatyvna osvitnya programa dlya doshkilnych navchalnych zakladiv, shho pracyuyut za valdorfskoyu pedagogikoyu. [Path: a comprehensive alternative educational program for Waldorf pedagogy]. Kyiv, Ukraine.