ОСОБЛИВОСТІ ВИХОВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ САМОСВІДОМОСТІ МОЛОДІ ПІД ЧАС ДОЗВІЛЛЯ

Автор(и)

Ключові слова:

молодь, дозвілля, національна самосвідомість, культура, особливості виховання

Анотація

У статті розкрито основні питання розвитку національної самосвідомості, громадянської позиції молоді через удосконалення освітнього процесу та організацію дозвіллєвої діяльності.

Метою статті є вивчення культурної спадщини власного народу, відповідного ставлення до матеріальних і духовних культурних цінностей нації та усвідомлення себе як суб’єкта своєї національної спільноти, розвитку та виховання основ національної самосвідомості молоді у позашкільних закладах, гуртках під час дозвілля.

Методологія. Під час нашої роботи над публікацією використовувалися методи теоретичного аналізу, синтезу, емпіричні методи (анкетування, тестування, спостереження). В основу дослідження було покладено гіпотезу, яка виходить із того, що національна самосвідомість молоді буде формуватися більш ефективно в процесі діяльності установ культурно-дозвіллєвого типу за умови: врахування вікових та індивідуально-особистісних особливостей молодих людей; виявлення чинників, що сприяють оптимізації педагогічного процесу з формування національної самосвідомості молоді; використання різних методів і соціально-культурних технологій для активізації діяльності молодих людей; розробки та реалізації моделі й педагогічної програми з формування національної самосвідомості молоді; наявності фахівців в установах культурнодозвіллєвого типу, підготовлених до педагогічної діяльності з формування національної самосвідомості молоді.

Висвітлені питання щодо розвитку молодіжних ініціатив, виховання поваги та прояву турботи про старше покоління, примноження економічних, наукових, миротворчих, культурних, спортивних та інших досягнень. Здійснено відбір змісту соціально-культурних заходів, що сприяють формуванню національної самосвідомості молоді та показано специфіку їх використання в процесі діяльності установ культурно-дозвіллєвого типу.

Наукова новизна полягає у встановленні наукових підходів до формування національної самосвідомості молоді в умовах діяльності установ позашкільного типу, гурткової роботи, яка являє собою педагогічно регульований процес інтеграції культурно-дозвіллєвих закладів з включенням молодих людей у різні види діяльності з метою досягнення самостійної і усвідомленої моральної саморегуляції особистості, виховання любові до Батьківщини, патріотизму, розвитку молодіжних ініціатив, виховання поваги та прояву турботи про старше покоління, примноження економічних, наукових, миротворчих, культурних, спортивних та інших досягнень.

Висновки. Найважливішим завданням сьогодення є збереження загальнонаціональної єдності України, духовне оздоровлення суспільства, що неможливо без виховання національної самосвідомості. У даний час потрібна глибока робота по активізації внутрішнього ядра українського етносу, його здатності продукувати сучасні форми поведінки (патріотизм, солідарність, колективізм, взаємна підтримка), орієнтовані на підтримку цілісності і самобутності українського соціуму. Виходячи з цього, подальшого дослідження потребує визначення основних функцій національної самосвідомості молоді та з’ясування її ролі в різних державотворчих програмах.

Біографія автора

В. К. Звєкова, Ізмаїльський державний гуманітарний університет

Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри загальної педагогіки, дошкільної,
початкової та спеціальної освіти
Ізмаїльського державного гуманітарного університету
(Ізмаїл, Україна)

Посилання

Byelousova, N. H. (2015). Muzeyna sprava yak zasib formuvannya patriotychnykh yakostey shkolyariv [Museum caseas a means of formation of patriotic qualities of students] Tavriysʹkyy visn. Оsvity – Taurian Bulletin of Education, 4, 108–112.

Bekh, I. (2015). Prohrama ukrayinsʹkoho patriotychnoho vykhovannya ditey ta uchnivsʹkoyi molodi [Program of Ukrainian patriotic upbringing of children and student youth]. Inform. zb. dlya dyrektora shkoly ta zaviduyuchoho dyt. Sadochkom – Information resources for School and Kindergarten Principles, 3/4, 44–65.

Bondarevych, I. M. (2008). Dukhovna tsilisnistʹ osobystosti: diysnistʹ i perspektyva [Spiritual integrity of the individual: reality and perspective]. Zaporizhzhya, Ukraine: ZNTU.

Hrytsenko, O. A. (2000). Kulʹtura i vlada. Teoriya i praktyka kulʹturnoyi polityky v suchasnomu sviti [Culture and Power. Theory and Practice of Cultural Policy in the Modern World]. Kyiv, Ukraine: UTSKD.

Petrova, I. V. (2005). Dozvillya v zarubizhnykh krayinakh: pidruchnyk [Leisurein foreign countries: a textbook]. Kyiv, Ukraine: Kondor.

Prykhodʹko, YU. O. (2012). Psykholohichnyy slovnyk-dovidnyk [Psychological reference dictionary]. Kyiv, Ukraine: Karavela.

Ternopilʹsʹka,V. I. (2008). Sotsialʹno-komunikatyvna kulʹtura shkolyara: shlyakhy skhodzhennya: [monohrafiya] [Social and communicative culture of the student: waysofascent: [monograph]. Zhytomyr, Ukraine: Ruta.

Filipchuk, H. (2016). Natsionalʹna identychnistʹ: kulʹturno-osvitniy vymir: Monohrafiya [National identity: cultural and educational dimension: Monograph.] Chernivtsi, Ukraine: Druk Art.

Downloads

Опубліковано

04.03.2024

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ