ВПЛИВ ЗАСОБІВ ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧОЇ ПРОГРАМИ НА ФІЗИЧНУ ПІДГОТОВЛЕНІСТЬ ДІТЕЙ ЗІ СКЛАДНИМИ ПОРУШЕННЯМИ РОЗВИТКУ В УМОВАХ ОСВІТНЬО-РЕАБІЛІТАЦІЙНОГО ЦЕНТРУ
Ключові слова:
діти зі складними порушеннями розвитку, освітньо-реабілітаційний центр, фізкультурно-оздоровча програмаАнотація
Стаття присвячена проблемі застосування засобів фізкультурно-оздоровчої програми для поліпшення фізичної підготовленості дітей молодшого шкільного віку зі складними порушеннями розвитку. Мета роботи полягає в обґрунтуванні фізкультурнооздоровчої програми у дітей молодшого шкільного віку зі складними порушеннями розвитку та експериментальному вивченні її ефективності. Методологія: для досягнення поставленої мети дослідження використано комплекс взаємoпoв’язаних метoдів, серед яких: методи теоретичного рівня дослідження (аналіз, порівняння, індукція, дедукція, систематизація та узагальнення науково-методичної літератури); методи емпіричного рівня (педагогічне спостереження, педагогічний експеримент для визначення ефективності розробленої фізкультурно-оздоровчої програми з дітьми зі складними порушеннями розвитку, педагогічне тестування для визначення показників фізичної підготовленості); методи математичної статистики. Апробація експериментальної фізкультурнооздоровчої програми відбувалася із залученням 100 дітей молодшого шкільного віку, з них 53 дівчинки та 47 хлопчиків, які методом випадкової вибірки були розподілені на 2 групи – експериментальну та контрольну. Наукова новизна. Вперше розроблено фізкультурнооздоровчу програму для дітей зі складними порушеннями розвитку, що включала раціональне поєднання вправ різного спрямування; дотримання оптимальної їх інтенсивності та тривалості виконання відповідно до індивідуальних особливостей дитини зі складними порушеннями розвитку; вихідного положення; супутніх захворювань та факторної структури загального рівня фізичного здоров’я молодших школярів. Висновки. На підставі отриманих результатів дослідження встановлено, що розроблена фізкультурно-оздоровча програма, яка базується на врахуванні індивідуальних порушень дітей зі складними порушеннями розвитку, сприяла достовірному поліпшенню показників фізичної підготовленості молодших школярів порівняно зі стандартною програмою фізичного виховання в умовах освітньо-реабілітаційного центру.
Посилання
Leshchii, N. (2019). Vmotyvuvannia ditei zi skladnymy porushenniamy rozvytku do fizkulturnoozdorovchykh zaniat v osvitno-reabilitatsiinykh tsentrakh [Motivation of children with complex developmental disabilities to exercise classes in educational and rehabilitation centers]. Solloquium-journal. Warszawa, Polska, 16, 26–29. [in Ukrainian].
Leshchii, N. P. (2019). Orhanizatsiia kompleksnoho medyko-psykholoho-pedahohichnoho suprovodu ditei zi skladnymy porushenniamy rozvytku v protsesi fizkulturno-ozdorovchoi roboty v osvitno-reabilitatsiinomu tsentri [Organization of complex medical and psychological support of children with complex developmental disorders in the process of physical and health work in the educational and rehabilitation center]. Sciences of Europe, 3, 50–53. [in Ukrainian].
Marynych, V. L. (2014). Innovatsiini pidkhody v orhanizatsiinomu zabezpechenni fizkulturno-ozdorovchoi roboty u pozashkilnykh navchalnykh zakladakh [Innovative approaches in organizational support of physical education and health work in out-of-school educational establishments]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. [in Ukrainian].
Myronava, S. P. (2015). Korektsiina psykhopedahohika. Olihofrenopedahohika: pidruchnyk [Corrective psycho-pedagogy. Oligofrenopedagogika: a textbook]. Kamianets-Podilskyi: Kamianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka. [in Ukrainian].
Luhovskyi, A., Svarnyk, M., Padalka, O. (2008). Reabilitatsiinyi suprovid navchannia nepovnospravnykh ditei [Rehabilitation support for teaching disabled children]: metodychnyi posibnyk. Lviv. [in Ukrainian].
Liakhova, I. M. (2006). Teoretyko-metodychni osnovy korektsii rukhovoi sfery ditei zi znyzhenym slukhom zasobamy fizychnoho vykhovannia [Theoretical and methodological bases of correction of the motor sphere of children with hearing impaired means of physical education]: Extended abstract of doctor’s thesis. Kharkiv. [in Ukrainian].