СТАН РОЗВИТКУ КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ, ЯКІ МАЮТЬ ТРУДНОЩІ В НАВЧАННІ

Автор(и)

Ключові слова:

фізична культура, координаційні здібності, освітні компетенції, психофізичний розвиток, молодші школярі

Анотація

У роботі розглянута та проаналізована проблема взаємозв’язку рухового розвитку та успішності навчання молодших школярів, надано якісну характеристику розвитку координаційних здібностей школярів, які мають труднощі в навчальній діяльності, встановлено кількісні показники розвитку координаційних здібностей школярів, які мають труднощі в навчанні.

Мета дослідження: дослідження стану координаційних здібностей школярів 8-9 років, які мають труднощі в навчальній діяльності.

Методи дослідження: відкрите спостереження, педагогічне тестування, статистична обробка даних.

Наукова новизна: досліджено показники розвитку координаційних здібностей школярів, які мають труднощі в навчальній діяльності та не мають наявних нозологій; показано взаємозв’язок навчальної успішності учнів та розвитку координаційних здібностей в період початкової шкільної освіти, що дає підставу припустити особливе значення рухового аналізатора у формуванні освітніх компетентностей у молодших школярів.

Висновки: відкрите спостереження за руховою діяльністю 22 хлопчиків 8-9 років, які мали труднощі в навчальній діяльності та не мали наявних медичних нозологій, дозволило виявити якісні характеристики наявних у таких дітей координаційних здібностей, серед яких: відставання в руховому розвитку, труднощі у формуванні рухових навичок, порушення рухової активності та саморегуляції, ексцеси регуляторного праксису, порушення реципрокної координації, ознаки пропріоцептивної дисфункції. Педагогічне тестування дало змогу встановити, що хлопчики 8-9 років, які мають труднощі в навчанні, мають нижче за середній рівень здібностей до регуляції просторово-часових та динамічних параметрів руху (10,8±0,16 с); задовільний рівень розвитку балістичної координації рухів, швидкості реакції (188,3±2,82 см); порушення здатності орієнтування в просторі (показник відхилення дорівнює 48,2±1,89 см), та вдвічі нижче за вікову норму здатність утримання заданої пози, зберігаючи нерухомість, із відкритими очима (7,7±0,65 с); координованість рухів у таких школярів відповідає задовільному рівню (10,7±0,37 с).

Біографії авторів

В. В. Подгорна, Одеський політехнічний університет

Researcher ID І-2064-2018
Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри фізичного виховання та спорту
Одеського політехнічного університету
(Одеса, Україна)

І. Д. Смолякова, Одеський політехнічний університет

Кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувачка кафедри фізичного виховання та спорту
Одеського політехнічного університету
(Одеса, Україна)

Посилання

Bogen, M. M.(2005). Obucheniye dvigatel'nym deystviyam [Training of motor actions]. Kiev, Ukraine: Fizicheskaya kul'tura i sport

Vilʹchkovsʹkyy, E. S. (1983). Rozvytok rukhovoyi funktsiyi u ditey [Development of motor function in children]. Kiev, Ukraine: Zdorov`ya.

Holubeva, H. N.(2006). Vzaymosvyazʹ rivnya enerhetychnoyi aktyvnosti, typu pidvyshchosti ta adaptatsiyi ditey doshkilʹnoho vozrasta [Relationship between the level of motor activity, the type of mobility and adaptation of preschool children]. Fizychna kulʹtura. Vyp. 2 – Physical Culture. Issue 2. Krasnodar, 51–53.

Ivaniy, I. V., Kalinichenko, I. O. (2009). Tekhnolohichna harmonizatsiya fizychnoho ta intelektualʹnoho osobystisnoho rozvytku ta zdorovʺya zrostaye v tiy fizychniy osviti molodoho shkolyara. [Technology of harmonization of physical and intellectual personal development and health in the system of physical education of the younger student]. Teoriya ta metodyka fizychnoho vykhovannya. Vyp. 2. – Theory and methodology of physical education. Issue 2. Kiev, 7–11.

Kuchma, V. R. (2001). Teoriya i praktika gigiyeny detey i podrostkov na rubezhe tysyacheletiy. [Theory and practice of hygiene of children and adolescents at the turn of the millennium]. Moscow, Russia: Izd-vo GU GTSZD RAMN.

Lyakh, V. I. (1994). Analiz vlady, yakyy rozkryvaye suttyevu zdatnistʹ «koordynatsiynoyi zdatnosti». [Analysis of properties that reveal the essence of the concept of «coordination ability»] Teoriya ta praktyka fizychnoyi kulʹtury. Vyp. 1 – Theory and Practice of Physical Culture. Issue 1. Kyiv, 48–50.

Serhiyenko, L. P. (2001). Testuvannya rukhovykh zdibnostey shkolyariv: navch. Posibnyk [Testing the motor abilities of students.Tutorial]. Kiev, Ukraine: Olimpiysʹka l-ra.

Smirnov, V. N. (2000). Neyrofiziologiyey i vysshaya nervnaya deyatel'nost' detey i podrostkov. [Neurophysiology and higher nervous activity of children and adolescents]. Moscow, Russia: «Academia».

Usakov, V. I. (Ed.). (2006). Suchasni naukovi doslidzhennya ta peredovi rezulʹtaty rozvytku problem fizychnoho ta psykhichnoho zdorov'ya shkolyariv [Modern scientific researches and advanced experience of solving the problems of physical and mental health of students]. Kramatorsk, Ukraine: Academia.

Tarasun, V. V. (2008). Morfofunktsionalʹna hotovnistʹ do shkilʹnoho navchannya ditey iz nayavnymy v rozvytku: diahnostyka ta robota: monohrafiya. [Morphofunctional readiness for school education of children with developmental features: diagnosis and formation: monograph]. Kyiv, Ukraine.

Smolyakova, I. D. (2017). Vdoskonalennya motyvatsiyi sfery ta realizatsiya efektyvnoyi efektyvnosti roboty v protsesi roboty ta vykonannya testuvannya yikh fizychnoyi pidhotovlenosti [Improvement of the motivational sphere and realization efficiency of students' motor actions in the process of preparation and testing of their physical fitness]. Biomedichna inzheneriya: Nauk.-prakt. zhurnal. «Suchasnyy stan ta perspektyvy biomedychnoyi inzheneriyi». Vyp.4. – Biomedical Engineering: Scientific Pract. journal. «Current state and prospects of biomedical engineering». Issue 4. Kyiv: Igor Sikorsky Kyyiv: FBMI KPI imeni Ihorya Sikorsʹkoho, 88-91.

Downloads

Опубліковано

05.03.2024

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ