СТАН РОЗВИТКУ КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ, ЯКІ МАЮТЬ ТРУДНОЩІ В НАВЧАННІ
Ключові слова:
фізична культура, координаційні здібності, освітні компетенції, психофізичний розвиток, молодші школяріАнотація
У роботі розглянута та проаналізована проблема взаємозв’язку рухового розвитку та успішності навчання молодших школярів, надано якісну характеристику розвитку координаційних здібностей школярів, які мають труднощі в навчальній діяльності, встановлено кількісні показники розвитку координаційних здібностей школярів, які мають труднощі в навчанні.
Мета дослідження: дослідження стану координаційних здібностей школярів 8-9 років, які мають труднощі в навчальній діяльності.
Методи дослідження: відкрите спостереження, педагогічне тестування, статистична обробка даних.
Наукова новизна: досліджено показники розвитку координаційних здібностей школярів, які мають труднощі в навчальній діяльності та не мають наявних нозологій; показано взаємозв’язок навчальної успішності учнів та розвитку координаційних здібностей в період початкової шкільної освіти, що дає підставу припустити особливе значення рухового аналізатора у формуванні освітніх компетентностей у молодших школярів.
Висновки: відкрите спостереження за руховою діяльністю 22 хлопчиків 8-9 років, які мали труднощі в навчальній діяльності та не мали наявних медичних нозологій, дозволило виявити якісні характеристики наявних у таких дітей координаційних здібностей, серед яких: відставання в руховому розвитку, труднощі у формуванні рухових навичок, порушення рухової активності та саморегуляції, ексцеси регуляторного праксису, порушення реципрокної координації, ознаки пропріоцептивної дисфункції. Педагогічне тестування дало змогу встановити, що хлопчики 8-9 років, які мають труднощі в навчанні, мають нижче за середній рівень здібностей до регуляції просторово-часових та динамічних параметрів руху (10,8±0,16 с); задовільний рівень розвитку балістичної координації рухів, швидкості реакції (188,3±2,82 см); порушення здатності орієнтування в просторі (показник відхилення дорівнює 48,2±1,89 см), та вдвічі нижче за вікову норму здатність утримання заданої пози, зберігаючи нерухомість, із відкритими очима (7,7±0,65 с); координованість рухів у таких школярів відповідає задовільному рівню (10,7±0,37 с).
Посилання
Bogen, M. M.(2005). Obucheniye dvigatel'nym deystviyam [Training of motor actions]. Kiev, Ukraine: Fizicheskaya kul'tura i sport
Vilʹchkovsʹkyy, E. S. (1983). Rozvytok rukhovoyi funktsiyi u ditey [Development of motor function in children]. Kiev, Ukraine: Zdorov`ya.
Holubeva, H. N.(2006). Vzaymosvyazʹ rivnya enerhetychnoyi aktyvnosti, typu pidvyshchosti ta adaptatsiyi ditey doshkilʹnoho vozrasta [Relationship between the level of motor activity, the type of mobility and adaptation of preschool children]. Fizychna kulʹtura. Vyp. 2 – Physical Culture. Issue 2. Krasnodar, 51–53.
Ivaniy, I. V., Kalinichenko, I. O. (2009). Tekhnolohichna harmonizatsiya fizychnoho ta intelektualʹnoho osobystisnoho rozvytku ta zdorovʺya zrostaye v tiy fizychniy osviti molodoho shkolyara. [Technology of harmonization of physical and intellectual personal development and health in the system of physical education of the younger student]. Teoriya ta metodyka fizychnoho vykhovannya. Vyp. 2. – Theory and methodology of physical education. Issue 2. Kiev, 7–11.
Kuchma, V. R. (2001). Teoriya i praktika gigiyeny detey i podrostkov na rubezhe tysyacheletiy. [Theory and practice of hygiene of children and adolescents at the turn of the millennium]. Moscow, Russia: Izd-vo GU GTSZD RAMN.
Lyakh, V. I. (1994). Analiz vlady, yakyy rozkryvaye suttyevu zdatnistʹ «koordynatsiynoyi zdatnosti». [Analysis of properties that reveal the essence of the concept of «coordination ability»] Teoriya ta praktyka fizychnoyi kulʹtury. Vyp. 1 – Theory and Practice of Physical Culture. Issue 1. Kyiv, 48–50.
Serhiyenko, L. P. (2001). Testuvannya rukhovykh zdibnostey shkolyariv: navch. Posibnyk [Testing the motor abilities of students.Tutorial]. Kiev, Ukraine: Olimpiysʹka l-ra.
Smirnov, V. N. (2000). Neyrofiziologiyey i vysshaya nervnaya deyatel'nost' detey i podrostkov. [Neurophysiology and higher nervous activity of children and adolescents]. Moscow, Russia: «Academia».
Usakov, V. I. (Ed.). (2006). Suchasni naukovi doslidzhennya ta peredovi rezulʹtaty rozvytku problem fizychnoho ta psykhichnoho zdorov'ya shkolyariv [Modern scientific researches and advanced experience of solving the problems of physical and mental health of students]. Kramatorsk, Ukraine: Academia.
Tarasun, V. V. (2008). Morfofunktsionalʹna hotovnistʹ do shkilʹnoho navchannya ditey iz nayavnymy v rozvytku: diahnostyka ta robota: monohrafiya. [Morphofunctional readiness for school education of children with developmental features: diagnosis and formation: monograph]. Kyiv, Ukraine.
Smolyakova, I. D. (2017). Vdoskonalennya motyvatsiyi sfery ta realizatsiya efektyvnoyi efektyvnosti roboty v protsesi roboty ta vykonannya testuvannya yikh fizychnoyi pidhotovlenosti [Improvement of the motivational sphere and realization efficiency of students' motor actions in the process of preparation and testing of their physical fitness]. Biomedichna inzheneriya: Nauk.-prakt. zhurnal. «Suchasnyy stan ta perspektyvy biomedychnoyi inzheneriyi». Vyp.4. – Biomedical Engineering: Scientific Pract. journal. «Current state and prospects of biomedical engineering». Issue 4. Kyiv: Igor Sikorsky Kyyiv: FBMI KPI imeni Ihorya Sikorsʹkoho, 88-91.