НАРОДОЗНАВСТВО ЯК ЗАСІБ ПІЗНАВАЛЬНОГО РОЗВИТКУ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ
Ключові слова:
діти старшого дошкільного віку, пізнавальний розвиток, засоби навчання, народознавство, народознавчі засобиАнотація
У статті аналізується вплив засобів народознавства на формування пізнавальних здібностей дітей старшого дошкільного віку; акцентується на тому, що для дошкільника народознавство, з одного боку, є предметом вивчення (дитина засвоює знання про етнічне довкілля), а з іншого – засобом пізнання світу; підкреслюється доцільність використання вихователем засобів народознавства на заняттях з різних розділів програми (математики, природи, розвитку мовлення, образотворчої діяльності, художньої праці, музики, фізичного виховання та ін.), з метою успішного розв’язання завдань пізнавального розвитку дітей.
Мета роботи. Розкриття ролі засобів народознавства у пізнавальному розвитку дітей старшого дошкільного віку.
Методологія. Аналіз і синтез, систематизація та узагальнення теоретико-методичних даних, представлених у науковій літературі.
Наукова новизна. У статті акцентується увага на можливостях народознавчих засобів у пізнавальному розвитку старших дошкільників; обґрунтовуються поради вихователям щодо покращення цього процесу в умовах закладу дошкільної освіти.
Висновки. Доведено, що народознавчі засоби сприяють глибшому пізнанню світу дітьми, усвідомленню ними своєї належності до українського народу, розумінню історії, традицій, розрізненню особливостей народних ремесел та іграшок, вивченню пісень, танців, засвоєнню яскравої, барвистої мови, розширенню мовленнєвого запасу, розвитку сприймання, пам’яті, уяви, мислення, уваги та ін.
Рідна мова, фольклор, рідна історія, краєзнавство, родовід, родинно-побутова культура, природа рідного краю, народні традиції, звичаї, свята, обряди, народний календар, народне мистецтво, ремесла, народні ігри та забави, народна іграшка, національна символіка – засоби, які мають важливе значення для пізнавального розвитку дітей старшого дошкільного віку. Поряд з цим, для дошкільників народознавство є предметом вивчення – вони засвоюють знання про етнічне, соціальне, предметне і природне довкілля.
Посилання
Bereziuk, O. & Muravska, T. (2014). Pryntsypy ta pedahohichni umovy formuvannia estetychnoi kompetentnosti shkoliara zasobamy narodoznavstva [Principles and pedagogical conditions of formation of aesthetic competence of the student by the means of folkscience]. Tendentsii modernizatsii natsionalnykh osvitnikh system: zbirnyk naukovykh prats – Trends in the modernization of national education systems: a collection of scientific papers. Zhytomyr. Retrieved from: http://eprints.zu.edu.ua/13016/1/3_.pdf.
Bereziuk, O. S. (2013). Chynnyky etnopedahohiky [Factors of ethnopedagogy]. Zhytomyr, Ukraine.
Bilan, O. I. (2017). Programa rozvytku dytyny doshkilnoho viku «Ukrainske doshkillia» [Program of Preschool Child Development «Ukrainian Preschool»]. Ternopil, Ukraine.
Bohush, A. M. & Havrysh, N. V. (2008). Metodyka oznaiomlennia ditei z dovkilliam u doshkilnomu navchalnomu zakladi [Methods of introducing children to the environment in pre-school institution]. Kyiv, Ukraine.
Kovshar, O. (2011). Osoblyvosti rozvytku piznavalnoi aktyvnosti ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku v nastupnosti [Features of development of cognitive activity of children of preschool and primary school age in continuity] Visnyk Instytutu rozvytku dytyny: Filosofiia, pedahohika, psykholohiia – Bulletin of the Institute for Child Development: Philosophy, Pedagogy, Psychology. 18, 25 – 30.
Ladyvir, S. O. (2009). Piznavalnyi rozvytok starshoho doshkilnyka [Cognitive development of senior preschooler]. Doshkilna osvita – Preschool education. 3, 22–28.
Pirozhenko, T. O. (2017). Osvitnia programa «Vpevnenyi start» dlia ditei starshoho doshkilnoho viku [«A confident start» educational program for senior preschoolers]. Kyiv, Ukraine.
Stelmakhovych, M. H. (1997). Ukrainska narodna pedahohika [Ukrainian folk pedagogy]. Kyiv, Ukraine.
Tovkach, I. (2014). Formuvannia piznavalnoi aktyvnosti starshoho doshkilnyka u khodi movlennievykh zaniat [Formation of cognitive activity of senior preschooler in language development classes]. Pedahohika i psykholohiia sohodennia: teoriia i praktyka – Pedagogy and Psychology of Today: Theory and Practice. Odesa, 41–47.
Fedorovych, A. (2017). Narodna ihrashka: metodychni materialy do praktychnykh zaniat [Folk toy: methodological materials to practical training]. Drohobych, Ukraine.