ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНІСТЬ – АКТУАЛЬНА ПРОБЛЕМА СУЧАСНОЇ МОЛОДІ
Ключові слова:
Інтернет-залежність, діти шкільного віку, молодь, діагностика Інтернет-залежностіАнотація
У статті досліджуються проблеми Інтернет-залежності сучасної молоді. Розглянуто основні ознаки, прояви та методики визначення рівня Інтернет-залежності. Розкрито критерії оцінки ступеня прояву ознак Інтернет-залежності.
Мета дослідження – теоретично проаналізувати проблему Інтернет-залежності у сучасної молоді, визначити основні ознаки, причини її виникнення та можливі наслідки.
Методологія дослідження включає загальнотеоретичні методи: аналіз і синтез педагогічної, психологічної, соціологічної літератури з проблеми дослідження; порівняння, систематизація, узагальнення, інтерпретація наявних теоретичних підходів та емпіричних результатів; аналітична індукція як прийом для формування універсальних тверджень про суть та особливості Інтернет-залежності серед школярів та молоді.
Наукова новизна полягає в первинному узагальненні досліджень проблеми Інтернет-залежності серед молоді.
Висновки. У результаті проведеного теоретичного дослідження можемо констатувати. В останні десятиліття у світі серед дітей шкільного віку та молоді досить серйозно проявляється проблема Інтернет-залежності, яка має не тільки психолого-педагогічний, а й медичний та соціальний аспект. Офіційно ця проблема в Україні не визнана, хоча вона досить актуальна в багатьох країнах. Актуальність даної проблеми зростає у світлі розширення використання дистанційної форми навчання на основі он-лайн сервісів.
Інтернет-залежність може розвивати певні види поведінки дітей підліткового віку та молоді, серед яких основними є: пристрасть до віртуального спілкування та віртуальних знайомств; кіберсексуальна залежність; нав’язлива «фінансова» потреба у мережі; інформаційне перевантаження.
Першим кроком на шляху визначення рівня Інтернет-залежності дітей шкільного віку чи молодої людини повинна бути діагностика цього процесу. В зарубіжній практиці дослідниками для визначення наявності й тяжкості Інтернет-залежності досить активно використовується тест розроблений Кімберлі Янг. Американський дослідник М. Орзак визначив психологічні та фізичні симптоми Інтернет-залежності.
Аналіз психолого-педагогічних досліджень з даної проблеми дав можливість: окреслити основні прояви інтернет-залежності у дітей шкільного віку та молоді, які можуть бути використанні батьками для первинної діагностики даної залежності; запропонувати практичні поради вчителя та батькам щодо організації роботи школярів, з тим, щоб зменшити можливість виникнення інтернет-залежності.
Посилання
Babaieva, Yu., Voiskunskyi. A. Ye., Smyslova, O. V. (2000). Internet: vplyv na osobystist. Humanitarni doslidzhennia v Interneti [Internet: influence on the individual. Humanities research on the Internet]. Moskva, Russia: Terra-Mozhaisk
Burova (Loskutova), V. A. (2009). Mehanizmy formirovaniya Internet-addikcii. 13 sezd psihiatrov Rossii: materialy sezda [Mechanisms for the formation of Internet addiction]. 13 sъezd psykhyatrov Rossyy: materyalы sъezda – 13th congress of psychiatrists of Russia: materials of the congress, 290-291. Moskva, Russia.
Vojskunskij, A. E. (2004). Fenomen zavisimosti ot Interneta: Gumanitarnye issledovaniya v Internete [The phenomenon of Internet dependence: Humanitarian research on the Internet. Psychological Journal]. Psihologicheskij zhurnal – Psychological Journal, 25/1, 90-100.
Goldberg, I. Internet Zalezhnist [Internet Addiction Disorder]. Retrieved from: http://www.psycom.net/iadcriteria.html.
Nitchenko, G., Khovrych, M. (2017). Doslidzhennia Rivnia Internet-Zalezhnosti Studentiv Vyshchoho Pedahohichnoho Navchalnoho Zakladu [Research of the level of Internet dependence of students of higher pedagogical educational institution]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 113, 73-76.
Orzak, M. H. Symptomy Kompiuternoi Zalezhnosti [Symptoms of computer addiction]. Retrieved from: http://www.psychistrictimes.com.
Psykholohichni Aspekty Internet – Zalezhnosti U Pidlitkiv [Psychological aspects of the Internet – addiction in adolescents]. Retrieved from https://sch32.edu.vn.ua/
Tserkovnyy, A., (2004). Aspekty Formuvannia Internet-Zalezhnosti. [Aspects of Internet dependency formation]. Sotsialna Psykholohiia. – Social Psychology. 5(7), 149 – 154. [in Ukrainian].
Khovrych, M., Mitkevych, M. (2019). Kompiuterna Zalezhnist Sered Starshoklasnykiv Yak Psykholoho-Pedahohichna Problema [Computer addiction among high school students as a psychological and pedagogical problem]. Visnyk Natsionalnoho Universytetu «Chernihivskyi Kolehium» imeni T.H. Shevchenka – Bulletin of the T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium». Issue 2 (158), 179–184. [in Ukrainian].
Khovrych, M. Mitkevych, M. (2019). Kompiuterna Zalezhnist Sered Starshoklasnykiv Analiz Rezultativ Eksperymentalnoho Doslidzhennia [Computer addiction among high school students: an analysis of the results of an experimental study]. Visnyk Natsionalnoho Universytetu «Chernihivskyi Kolehium» imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the National University «Chernihiv Collegium» named after T. G. Shevchenko. Issue 4 (№ 160), 118–123. [in Ukrainian].