ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНІСТЬ – АКТУАЛЬНА ПРОБЛЕМА СУЧАСНОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • М. О. Ховрич Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-1494-4550
  • А. І. Мекшун Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Ключові слова:

Інтернет-залежність, діти шкільного віку, молодь, діагностика Інтернет-залежності

Анотація

У статті досліджуються проблеми Інтернет-залежності сучасної молоді. Розглянуто основні ознаки, прояви та методики визначення рівня Інтернет-залежності. Розкрито критерії оцінки ступеня прояву ознак Інтернет-залежності.

Мета дослідження – теоретично проаналізувати проблему Інтернет-залежності у сучасної молоді, визначити основні ознаки, причини її виникнення та можливі наслідки.

Методологія дослідження включає загальнотеоретичні методи: аналіз і синтез педагогічної, психологічної, соціологічної літератури з проблеми дослідження; порівняння, систематизація, узагальнення, інтерпретація наявних теоретичних підходів та емпіричних результатів; аналітична індукція як прийом для формування універсальних тверджень про суть та особливості Інтернет-залежності серед школярів та молоді.

Наукова новизна полягає в первинному узагальненні досліджень проблеми Інтернет-залежності серед молоді.

Висновки. У результаті проведеного теоретичного дослідження можемо констатувати. В останні десятиліття у світі серед дітей шкільного віку та молоді досить серйозно проявляється проблема Інтернет-залежності, яка має не тільки психолого-педагогічний, а й медичний та соціальний аспект. Офіційно ця проблема в Україні не визнана, хоча вона досить актуальна в багатьох країнах. Актуальність даної проблеми зростає у світлі розширення використання дистанційної форми навчання на основі он-лайн сервісів.

Інтернет-залежність може розвивати певні види поведінки дітей підліткового віку та молоді, серед яких основними є: пристрасть до віртуального спілкування та віртуальних знайомств; кіберсексуальна залежність; нав’язлива «фінансова» потреба у мережі; інформаційне перевантаження.

Першим кроком на шляху визначення рівня Інтернет-залежності дітей шкільного віку чи молодої людини повинна бути діагностика цього процесу. В зарубіжній практиці дослідниками для визначення наявності й тяжкості Інтернет-залежності досить активно використовується тест розроблений Кімберлі Янг. Американський дослідник М. Орзак визначив психологічні та фізичні симптоми Інтернет-залежності.

Аналіз психолого-педагогічних досліджень з даної проблеми дав можливість: окреслити основні прояви інтернет-залежності у дітей шкільного віку та молоді, які можуть бути використанні батьками для первинної діагностики даної залежності; запропонувати практичні поради вчителя та батькам щодо організації роботи школярів, з тим, щоб зменшити можливість виникнення інтернет-залежності.

Біографії авторів

М. О. Ховрич, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
завідувач кафедри технологічної освіти та інформатики
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

А. І. Мекшун, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Студентка технологічного факультету
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Babaieva, Yu., Voiskunskyi. A. Ye., Smyslova, O. V. (2000). Internet: vplyv na osobystist. Humanitarni doslidzhennia v Interneti [Internet: influence on the individual. Humanities research on the Internet]. Moskva, Russia: Terra-Mozhaisk

Burova (Loskutova), V. A. (2009). Mehanizmy formirovaniya Internet-addikcii. 13 sezd psihiatrov Rossii: materialy sezda [Mechanisms for the formation of Internet addiction]. 13 sъezd psykhyatrov Rossyy: materyalы sъezda – 13th congress of psychiatrists of Russia: materials of the congress, 290-291. Moskva, Russia.

Vojskunskij, A. E. (2004). Fenomen zavisimosti ot Interneta: Gumanitarnye issledovaniya v Internete [The phenomenon of Internet dependence: Humanitarian research on the Internet. Psychological Journal]. Psihologicheskij zhurnal – Psychological Journal, 25/1, 90-100.

Goldberg, I. Internet Zalezhnist [Internet Addiction Disorder]. Retrieved from: http://www.psycom.net/iadcriteria.html.

Nitchenko, G., Khovrych, M. (2017). Doslidzhennia Rivnia Internet-Zalezhnosti Studentiv Vyshchoho Pedahohichnoho Navchalnoho Zakladu [Research of the level of Internet dependence of students of higher pedagogical educational institution]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 113, 73-76.

Orzak, M. H. Symptomy Kompiuternoi Zalezhnosti [Symptoms of computer addiction]. Retrieved from: http://www.psychistrictimes.com.

Psykholohichni Aspekty Internet – Zalezhnosti U Pidlitkiv [Psychological aspects of the Internet – addiction in adolescents]. Retrieved from https://sch32.edu.vn.ua/

Tserkovnyy, A., (2004). Aspekty Formuvannia Internet-Zalezhnosti. [Aspects of Internet dependency formation]. Sotsialna Psykholohiia. – Social Psychology. 5(7), 149 – 154. [in Ukrainian].

Khovrych, M., Mitkevych, M. (2019). Kompiuterna Zalezhnist Sered Starshoklasnykiv Yak Psykholoho-Pedahohichna Problema [Computer addiction among high school students as a psychological and pedagogical problem]. Visnyk Natsionalnoho Universytetu «Chernihivskyi Kolehium» imeni T.H. Shevchenka – Bulletin of the T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium». Issue 2 (158), 179–184. [in Ukrainian].

Khovrych, M. Mitkevych, M. (2019). Kompiuterna Zalezhnist Sered Starshoklasnykiv Analiz Rezultativ Eksperymentalnoho Doslidzhennia [Computer addiction among high school students: an analysis of the results of an experimental study]. Visnyk Natsionalnoho Universytetu «Chernihivskyi Kolehium» imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the National University «Chernihiv Collegium» named after T. G. Shevchenko. Issue 4 (№ 160), 118–123. [in Ukrainian].

Downloads

Опубліковано

06.03.2024

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ