БАЗОВІ ПОНЯТТЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБИСТІСНО-КРЕАТИВНОГО РОЗВИТКУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МУЗИКИ
Ключові слова:
креативність, особистість, творчий потенціал, музично-творча діяльністьАнотація
Стаття розкриває дослідження поняття особистісно-креативного розвитку молодших школярів у процесі навчання музики. Сутність означеної проблеми розглянуто з позиції сучасних вимог до освіти і завдань музичної педагогіки.
Метою роботи є висвітлення та аналіз базових понять дослідження особистісно-креативного розвитку молодших школярів у процесі навчання музики.
Методологія. Застосовано методи порівняльного аналізу, синтезу, систематизації та теоретичного узагальнення наукової літератури з досліджуваної проблеми.
Наукова новизна полягає у визначенні напрямків особистісно-креативного розвитку у процесі навчання музики в контексті вікових особливостей молодших школярів.
Висновки. У результаті теоретичного дослідження з’ясовано, що проблема особистісно-креативного розвитку людини потребує різнобічного вивчення. Актуалізовано важливість наукового дослідження сучасних теорій особистості для розуміння складових її розвитку. Висвітлено різні потрактування базових понять (креативність, творчий потенціал, творчість, творча особистість, розвиток), що розкривають сутність досліджуваної проблеми. Наведено різні підходи вітчизняних і зарубіжних науковців щодо їх розуміння і визначення. Встановлено зв’язок між вище окресленими поняттями та поняттям творчого потенціалу особистості, інтелектуальним і особистісним розвитком. Відзначено позитивний вплив музичного мистецтва на загальний інтелектуальний розвиток молодших школярів.
Зважаючи на те, що креативність певною мірою властива кожній людині, відзначено, що в процесі навчання музики важливо розвивати у кожної дитини потребу до творчості. Особистісно-креативний розвиток молодших школярів у процесі навчання музики ми розглядаємо як один із аспектів процесу становлення особистості, що здійснюється під час їх музично-творчої діяльності.
Посилання
Berezina, T. N., Tereshchenko, R. N. (2012). Emocionalnaya kreativnost lichnosti: opredelenie i struktura [Emotional creativity of personality: definition and structure]. Psihologiya i psihotehnika – Psychology and psychotechnics. 2, 43–50. Moskva. Russia : OOO «NB-Media».
Busel, V. T. (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Agreat explanatory dictionary of modern Ukrainian]. Kyiv. Irpin. Ukraine: Perun.
Voroniuk I. V. (2003) Psihologichni osoblivosti realizaciyi tvorchogo potencialu molodshih shkolyariv [Psychological peculiaritys of realization of creative potential of younger schoolchildren]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. Ukraine.
Yemchyk, O. G. (2015) Problema tvorchogo potencialu osobistosti v naukovo-pedagogichnij spadshini [The problem of creative potential of the individual in the scientific and pedagogical heritage]. Pedagogichni nauki: teoriya, istoriya, innovacijni tehnologiyi – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. 5(49), 116–125. Sumi. Ukraine.
Moliako, V. O., Muzyka, O. L. (2006). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriya, metodika, rezultati doslidzhen [Abilities, creativity, talent: theory, methods, research results]. Zhitomir, Ukraine: Ruta.
Kurylo, L. S. (2009). Rozvitok tvorchogo potencialu doshkilnika [Development of creative potential of the preschooler]. Kultura i rozvitok osobistosti: mifi ta realiyi v psihologiyi ta pedagogici: materiali mizhnar. nauk.-prakt. konf. – Culture and personality development: myths and realities in psychology and pedagogy. 190–194. Luck, Ukraine.
Nikitiuk, O. B. (2010). Kreativnist yak nevid’yemnij komponent intelektualnogo rozvitku tvorchoyi osobistosti v procesi navchannya u vishih navchalnih zakladah [Creativity as an integral component of intellectual development of creative personality in the process of learning in higher education]. Zbirnik naukovih prac Harkivskogo universitetu Povitryanih sil – Scientific works of Kharkiv National Air Force University. 4(26), 237–241.
Oleksiuk, O. M. (2006). Muzichna pedagogika: navch. posib. [Music pedagogy]. Kiyiv, Ukraine : KNUKiM.
Demchenko, V. V. (2012). Tezaurus metodychnoho pratsivnyka [Thesaurus of methodical worker]. Rivne, Ukraine: ROIPPO.
Dubaseniuk, O. A. (2012). Teoretichni i prikladni aspekti rozvitku kreativnoyi osviti u vishij shkoli: monografiya [Theoretical and applied aspects of the development of creative education in higher education]. Zhitomir, Ukraine: Vid-vo ZhDU im. I. Franka.
Tereshchenko, S. (2015). Kreativnist yak kriterij lyudinomirnosti osobistisnogo zrostannya sub’yektiv navchalnogo procesu [Creativity as a criterion for the humanity of personal growth of the subjects of the educational process]. Naukovij visnik melitopolskogo derzhavnogo pedagogichnogo universitetu – Scientific Bulletin of Melitopol State Pedagogical University. 1(14), 378–382.
Fadieiev, V. I. (2006). Psihologichni umovi formuvannya gotovnosti majbutnih uchiteliv pochatkovih klasiv do rozvitku kreativnosti molodshih shkolyariv [Psychological conditions for the formation of the readiness of future primary school teachers to develop the creativity ofelementary school pupils]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk, Ukraine.
Hou Yimei. (2019). Pedagogichni umovi osobistisno-kreativnogo rozvitku molodshih shkolyariv u procesi navchannya muziki [Pedagogical conditions of personal-creative development of elementary school pupils in the process of music learning]. Naukovi zapiski Nizhinskogo derzhavnogo universitetu imeni Mikoli Gogolya. Psihologo-pedagogichni nauki – Scientific notes of Nizhyn State University named after Nikolai Gogol. Psychological and pedagogical sciences. 4, 73–78.
Hell, P., Zigler, D. (2008). Teorii lichnosti [Theoriesof personality]. 3-e izd. St. Petersburg, Russia: Piter.
Yaremenko, L. A.(2011). Rozvitok kreativnoyi osobistosti u pozashkilnih navchalnih zakladah [The Development of creative personality in extracurricular education institutions]. Extended abstract of сandidate’s thesis. Kiyiv, Ukraine.