ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ У ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ЛІТЕРАТУРІ

Автор(и)

Ключові слова:

цінності, професійно-ціннісні орієнтації, майбутній фахівець, заклад вищої освіти

Анотація

Мета роботи. Теоретично дослідити та узагальнити сучасні підходи до проблеми формування професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців у психолого-педагогічній літературі.

Методологія. Для вирішення поставленої мети були використані такі методи дослідження: теоретичні (вивчення й аналіз психолого-педагогічних, філософських джерел, офіційних і нормативних документів; порівняння і узагальнення поглядів учених на проблему) й емпіричні (спостереження за навчально-виховним процесом студентів).

Наукова новизна. У статті теоретично досліджено проблему формування професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців шляхом аналізу психолого-педагогічних джерел. Розкрито суть поняття «професійно-ціннісні орієнтації майбутніх фахівців». Наголошено на тому, що формування професійно-ціннісних орієнтацій – це цілеспрямований, багатогранний тривалий процес, на результат якого впливають певні умови. Серед умов виділені такі: якість викладання у закладі вищої освіти; організація самостійної діяльності студентів; особисті професійно-ціннісні орієнтації викладачів; методична допомога студентам під час практики тощо. Зазначено, що формування професійно-ціннісних орієнтацій відбувається під час навчання в закладах вищої освіти і характеризується перетворенням структурних складових професіоналізму як соціально-значущих професійних цінностей в особистісні та подальшою їхньою реалізацією у професійній діяльності.

Професійно-ціннісні орієнтації є одним з провідних, основних утворень майбутнього фахівця, що визначають активну соціальну позицію і готовність до професійної діяльності.

Висновки. Специфічною рисою ціннісного світу майбутнього фахівця є його професійно-ціннісні орієнтації, що характеризуються професійною спрямованістю. Для професійного становлення і подальшого професійного зростання проблема формування професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців повинна бути актуальна протягом всього навчання в закладі вищої освіти.

Біографія автора

Т. Г. Белан, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри педагогіки, психології і методики технологічної освіти
Національного університету
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Bartkiv, O., Durmanenko, Ye. (2016). Teoretychni osnovy transformatsii tsinnostei maibutnikh fakhivtsiv u tsinnisni oriientatsii [Theoretical foundations for the transformation of values of future specialists into value orientations]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky – Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University. 2, 4-11, Lutsk.

Demianiuk, V. (2019). Formuvannia u maibutnikh spetsialistiv z bukhhalterskoho obliku tsinnisnykh profesiinykh oriientatsii u fakhovii pidhotovtsi [Formation for the future of specialists in accounting value professional orientations in professional preparation]. Extended abstract of candidate’s thesis. Rivne, Ukraine.

Zhulinska, O. V. (2011). Formuvannia tsinnisnykh oriientatsii suchasnoi studentskoi molodi v psykholoho-pedahohichnykh umovakh [Formation of value orientations of modern student youth in psychological and pedagogical conditions]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity – Problems of engineering and pedagogical education. 32-33, 293-298. Kharkiv, Ukraine.

Maksymchuk, N. (2000). Psykholohichni osoblyvosti stanovlennia tsinnisnykh oriientatsii maibutnoho vchytelia u protsesi profesiinoi pidhotovky [Psychological peculiarities of formation of future teachers' value orientations in the process of vocational training. Abstract of the dissertation. сand. psych. Sciences. Kyiv, Ukraine.

Panasenko, E., Romanenko, K. (2017). Formuvannia systemy fakhovykh tsinnostei u maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv: analiz teoretyko-metodolohichnykh zasad [Formation of a system of professional values in future primary school teachers: analysis of theoretical and methodological principles]. Molodyi vchenyi – Young scientis, 9.2 (49.2), 34-38.

Paskar, V. (2010). Osoblyvosti formuvannia tsinnisnykh oriientatsii maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Features of formation of value orientations of future primary school teachers in the process of professional training]. Molod i rynok – Youth and the market, 6 (65), 89-94.

Pryshliak, O. Iu. (2011). Stanovlennia tsinnisnykh oriientatsii maibutnikh vchyteliv u protsesi vyvchennia inozemnykh mov [Formation of value orientations of future teachers in the process of learning foreign languages]. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka – Collection of scientific works of Ivan Ogienko Kamianets-Podilskyi National University. 17, 292-293. Kamianets-Podilskyi, Ukraine.

Rostovska, Yu. O. (2017). Vplyv tsinnisnykh oriientatsii na formuvannia profesiinykh perekonan maibutnikh uchyteliv khoreohrafii [The influence of value orientations on the formation of professional beliefs of future teachers of choreography]. Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia – Scientific notes of NDU them. M. Gogol. 1, 115-120. Nizhin, Ukraine.

Downloads

Опубліковано

07.03.2024