ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ СИНЕКТИЧНОГО МЕТОДУ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ
Ключові слова:
інноваційне середовище, синектика, синектичний метод, інженер-педагог, творчі здібностіАнотація
Метою статті є аналіз особливостей застосування синектичного методу в професійній підготовці майбутніх інженерів-педагогів у контексті створення інноваційного середовища у педагогічних ЗВО.
Методологія. У процесі дослідження використано комплекс методів, зокрема: вхідне й підсумкове тестування й анкетування майбутніх інженерів-педагогів для перевірки впливу методу синектики на розвиток творчих здібностей студентів; опитування викладачів, спостереження за освітнім процесом – з метою моніторингу розвитку творчих здібностей майбутніх інженерів-педагогів та коригування авторської методики; моделювання – для розроблення моделі застосування синектичного методу; педагогічний експеримент – для експериментальної перевірки ефективності методу синектики.
Наукова новизна. Розроблено методику застосування синектичного методу в професійній підготовці майбутніх інженерів-педагогів у контексті створення інноваційного середовища у педагогічних ЗВО; у процесі дослідно-експериментальної роботи доведено її ефективність.
Висновки. Доведено, що застосування синектичного методу стимулює формування творчих здібностей майбутніх інженерів-педагогів, сприяє комплексному аналізу професійної діяльності, формуванню здатності до рефлексії та навичок керування учнівським колективом, а також є методом діагностики, оскільки допомагає виявити рівень компетентності та поінформованості студента в різних галузях, володіння образним мисленням, здатності до абстрагування, узагальнення, порівняння, уміння актуалізувати потрібні знання у необхідний момент.
Експериментально-дослідна робота із застосування методу синектики відбувалася шляхом реалізації чотирьох послідовних етапів (констатувально-діагностичного, теоретичного, практично-моделювального, аналітичного), у межах яких розроблено й апробовано методику застосування методу синектики в професійній підготовці майбутніх інженерів-педагогів. Застосування синектичного методу відбувалося через чотири етапи (ознайомлення з проблемою, її конкретизація, генерування ідей, їх розгляд), у межах яких репрезентовано три компоненти зазначеного методу (предметний, комунікативно-керівний, рефлексивно-творчий).
Аналіз результатів експериментальної роботи підтвердив ефективність використання синектичного методу для розвитку творчих здібностей студентів і доцільність його впровадження в професійну підготовку майбутніх інженерів-педагогів.
Посилання
Dychkivska, I.M. (2015). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]. Kyiv: Akademvydav. [In Ukrainian].
Kovalenko, O. E., Briukhanova, N. O., Melnychenko, O. O. (2007). Teoretychni zasady profesiinoi pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv v konteksti pryiednannia Ukrainy do Bolonskoho protsesu [Theoretical principles of professional pedagogical training of future engineer teachers in the context of Ukraine's accession to the Bologna Process]. Kharkiv. [In Ukrainian].
Strilets, S. I. (2013). Innovatsii u vyshchii pedahohichnii osviti: teoriia i praktyka [Innovations in higher pedagogical education: theory and practice]. Chernihiv: FOP Lozovyj V. M. [In Ukrainian].
Tarkhan, L. Z. (2008). Teoretychni i metodychni osnovy formuvannia dydaktychnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-pedahohiv [Theoretical and methodological foundations of formation of didactic competence of future engineers-teachers]. Extended abstract of doctor’s thesis. Kyiv [In Ukrainian].
Khymynets, V. V. (2009). Innovatsiina osvitnia diialnist [Innovative educational activities]. Ternopil: Mandrivets [In Ukrainian].
Gordon, W.J.J. (1961). Synectics: The Development of Creative Capacity. New York: Harper & Row Publishers [In English].
Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent. Englewood Cliffs N. J.: Prentice-Hall. – Inc. [In English].