ДОСЛІДНИЦЬКІ ПРОЕКТИ З БІОФІЗИКИ

Автор(и)

  • А. А. Давиденко Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-1542-8475

Ключові слова:

проект, дослідницький проект, дослідження, біофізика, компетентність, навчання, дослідницька діяльність, освітній процес

Анотація

Мета роботи полягає в ознайомленні зацікавлених науковців, викладачів закладів вищої освіти та вчителів з особливостями та проблемами впровадження в педагогічну практику дослідницьких проектів з природничих та спеціальних предметів.

Методологія дослідження виходить з концепції сучасної освіти, вимог навчальних програм відповідних закладів освіти. Дослідження орієнтовано на задоволення запитів науковців, викладачів закладів вищої освіти та вчителів, які не байдужі до проблемами розвитку освіти. Автор опирається на власний досвід роботи в школі вчителем фізики, викладачем біофізики в Чернігівському філіалі Харківського фармацевтичного університету та в Чернігівському базовому медичному коледжі, на досвід підготовки завдань для Всеукраїнських конкурсу юних дослідників та винахідників «Едісони ХХІ-го століття», досвід наукового керівництва територіальним відділенням Малої академії наук України, досвід підготовки завдань для Всеукраїнських олімпіад юних фізиків і, звичайно ж, на результати власних наукових досліджень, які відображені в його кандидатській та докторській дисертаціях.

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що автором вперше показана можливість та доцільність використання дослідницьких проектів з біофізики в освітньому процесі з даного предмету. Автор розкриває поняття дослідницької діяльності людини, кінцевим продуктом якої є відкриття, й обґрунтовує доцільність залучення до дослідницької діяльності студентів медичних закладів освіти. Результати дослідження доповідались на міжнародних наукових конференціях (Республіка Молдова, 2019; Республіка Білорусь, 2019 та 2020). Вони також використовуються в освітньому процесі в Національному університеті «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка та в Чернігівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського та в Чернігівському базовому медичному коледжі.

Висновки. Використання в освітньому процесі дослідницьких проектів дозоляє не лише знайомити студентів з основами дослідницької діяльності, що є підготовчим етапом до виконання ними у майбутньому курсових та дипломних робіт, а й сприяє розвитку відповідних компетентностей, які дозволяють краще справлятись з професійною діяльністю. Характерною особливістю запропонованих дослідницьких проектів є те, що для їх виконання можна використати датчики, які вмонтовані сучасні портали мобільного зв’зку – смартфони. Насамперед, це мікрофон, датчик Холла, акселерометр, фото та WEB-камера, гіроскоп. датчик тиску, датчик освітленості, датчик вологості тощо. Для них легко завантажується (з Play Market) та встановлюється відповідне програмне забезпечення. Це значно розширює можливості студентів стосовно отримання експериментальних даних та, що не менш важливо, дозволяє здійснювати індивідуальну роботу, як у лабораторії навчального закладу, так і в домашніх умовах, адже названі засоби зв’язку мають всі студенти.

Для широкого впровадження дослідницьких проектів у педагогічну практику медичних закладів освіти автором здійснюється робота над розширенням їх тематики, готуються відповідні методичні рекомендації. Виходячи із ситуації, що склалась, перелік тем дослідницьких проектів та методичні рекомендації стосовно їх виконання та оформлення планується розмістити на платформі дистанційного навчання.

Біографія автора

А. А. Давиденко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри загальнотехнічних дисциплін та креслення
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Daviden, A. A. (1997). Laboratornyye raboty v protsesse obucheniya fizike [Laboratory work in the process of teaching physics]. Fízíka: prablemy vykladannya. Physics – Problems of Teaching, 6, 26-29.

Davidenko, A. A. (2010). Naukovo-tekhnichna tvorchist uchniv: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Scientific and technical creativity of students: A textbook for general educational institutions]. Nizhyn, Ukraine: Aspect Polygraph Publishing House.

Davidenko, A. A. (2019). Razvitiye issledovatel'skikh sposobnostey uchashchikhsya v khode vypolneniya imi issledovatel'skikh proyektov po fizike [Development of students' research abilities in the course of their research projects in physics]. Uchebnyy eksperiment v obrazovanii – Teaching experiment in education, №2 (90), 53-61.

Davidenko, P. A. (2016). Ob oformlenii uchashchimisya rezul'tatov issledovatel'skoy i tvorcheskoy deyatel'nosti v oblasti fiziki i tekhniki [On the registration by students of the results of research and creative activities in the field of physics and technology]. Fízíka: prablemy vykladannya – Physics: Problems of Teaching, №2, 22-26.

Pan'kina, V. V., Zhukova, N. V., Lyapina, M. N., & Aksinevich O. A. (2018). Issledovatel'skiy proyekt pri izuchenii khimii po teme «Kolichestvennoye opredeleniye uglekislogo gaza v shkol'nykh kabinetakh» [A research project in the study of chemistry on the topic «Quantification of carbon dioxide in classrooms»]. Uchebnyy eksperiment v obrazovani – Teaching experiment in education, №4 (85), 48-54.

Pan'kina V. V., Zhukova N. V., & Lyapina M. N. (2018). Issledovatel'skiy proyekt po teme «Izucheniye adsorbtsionnoy sposobnosti lekarstvennykh sorbentov» pri izuchenii khimii [Research project on the study of the adsorption capacity of medicinal sorbents in the study of chemistry]. Uchebnyy eksperiment v obrazovanii – Teaching experiment in education, №3 (87), 61-70.

Downloads

Опубліковано

07.03.2024