КАТЕГОРІАЛЬНА СУТНІСТЬ ДЕФІНІЦІЙ «КОМПЕТЕНТНІСТЬ», «ПРОФЕСІЙНІСТЬ», «ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ» У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ВИХОВАТЕЛЯ
Ключові слова:
компетентність, професійність, професійна компетентність, дошкільна освіта, майбутні вихователіАнотація
У статті здійснено аналіз сутності термінів «компетентність», «професійність», «професійна компетентність» майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Теоретично узагальнено здобутки українських і зарубіжних дослідників, які присвятили свої розвідки дослідженню проблеми формування та розвитку професійної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти.
Мета роботи. Завдання досліджуваної проблеми полягає у розкритті сутності понять «компетентність», «професійність», «професійна компетентність» майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти.
Методологія. Проведено порівняльний аналіз психолого-педагогічної, філософської, методичної літератури з проблеми дослідження; вивчено нормативно-правові документи в освіті; аналіз; синтез; систематизація. Теоретико-методичний аналіз базових понять розкрив зміст досліджуваних термінів.
Наукова новизна. Здійснений порівняльний аналіз професійної компетентності уможливив варіант авторської версії про те, що професійна компетентність – це масив професійно-значущим знань, умінь, навичок та досвіду, а також соціально-значимих якостей особистості: мобільності, комунікативності, урівноваженості, креативності, доброзичливості та інших, що і спричиняє виконання фахових обов’язків за нормативними показниками.
Висновки. Теоретичне вивчення досліджуваної проблеми надало можливість уточнити окремі дефініції, як-то: професійність – це особистісно-професійні можливості чи риси індивідууму, що є пов’язаними з набором знань, умінь, здібностей, навичок, мотивацій, цінностей та інтересів, а компетентність – спосіб поведінки, практичні дії, отриманий у ході реалізації професійних навичок результат. Взаємовплив цих характеристик засновує освітні моделі збалансованої, більшою мірою теоретичної або більшою мірою практичної спрямованості.
Посилання
Bielienka, H. V. (2012). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh vykhovateliv ditei doshkilnoho viku v umovakh universytetskoi osvity [Formation of professional competence of future preschool teachers in the conditions of university education]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Seriia: Psykholoho-pedahohichni nauky – Scientific notes of Nizhyn Mykola Gogol State University. Series: Psychological and Pedagogical Sciences, 4, 114-119.
Kremin, V. H. (Ed) (2009). Bila knyha natsionalnoi osvity Ukrainy [White Paper on National Education of Ukraine]. Kyiv, Ukraine.
Vintiuk, Yu. V. (2016). Profesiina kompetentnist maibutnikh psykholohiv: yii sutnist i mozhlyvist formuvannia [ Professional competence of future psychologists: its essence and possibility of formation]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity – Pedagogy and psychology of vocational education, 4, 36-47.
Volobuieva, T. B. (2005). Struktura profesiinoi kompetentnosti suchasnoho pedahoha. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Structure of professional competence of the modern teacher. Humanization of the educational process]. Naukovo-metodychnyi zbirnyk. Vypusk XXVIII – Scientific and methodical collection. Issue XXVIII. Sloviansk, 33-44.
Dubaseniuk, O. A. (1995). Osnovy teorii i praktyky profesiinoi vykhovnoi diialnosti [Fundamentals of theory and practice of professional educational activity]. Zhytomyr, Ukraine: ZhDPU im. I. Franka.
Kremin, V. H. (Ed) (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Kyiv, Ukraine: Yurinkom Inter.
Zavorotniuk, O. M. (2013). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh psykholohiv u pozaaudytornii diialnosti [Formation of professional competence of future psychologists in extracurricular activities]. Ridna shkola – Home school, 11, 62-65.
MakKlelland, D. (2007). Motivacija cheloveka [Human motivation]. Saint Petersburg, Russia: Pyter.
Ziaziun, I. A. (Ed) (1997). Pedahohichna maisternist: Pidruchnyk [Pedagogical skills: Textbook]. Kyiv, Ukraine: Vyshcha shkola.
Pro osvitu: Zakon Ukrainy [On education: Law of Ukraine]. (2017). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy – Information of the Verkhovna Rada of Ukraine, 38;39, 380.
Melnychuk, O. S (Ed) (1985). Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of foreign words]. Kyiv, Ukraine: Holovna redaktsiia Ukrainskoi radianskoi entsyklopedii.
Standart vyshchoi osvity Ukrainy. Spetsialnist 012. Doshkilna osvita [Higher education standard of Ukraine. Specialty 012. Preschool education]. (2019). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy – Ministry of Education and Science of Ukraine. Kyiv, Ukraine, 20.
Telychko, N. V. (2014). Teoriia i metodyka formuvannia osnov pedahohichnoi maisternosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Theory and methodology of forming the basics of pedagogical skills of future primary school teachers: monograph: monohrafiia]. Kyiv, Ukraine: Kondor-Vydavnytstvo.
Chernyshova, Ye. R. (Ed) (2014). Terminolohichnyi slovnyk z osnov pidhotovky naukovykh ta naukovo-pedahohichnykh kadriv pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Terminological dictionary on the basics of training scientific and scientific-pedagogical staff of postgraduate pedagogical education]. Kyiv, Ukraine: DVNZ «Universytet menedzhmentu osvity».
Tiurina, V. O. (2012). Profesionalizm pedahoha yak faktor pidvyshchennia efektyvnosti dystantsiinoho navchannia [Teacher professionalism as a factor in improving the effectiveness of distance learning]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia «Pedahohika i psykholohiia» – Bulletin of Dnipropetrovsk University. Series «Pedagogy and Psychology», 2 (4), 84-92.
Ujomov, A. I. (1978). Sistemnyj podhod i obshhaja teorija sistem [Systems approach and general theory of systems]. Moskva, Russia: Mysl'.
Chernova, T. Iu. (2010). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti zastupnyka dyrektora z navchalno-vyrobnychoi roboty profesiino-tekhnichnoho navchalnoho zakladu [Development of the professional competence of the Deputy Director for educational and production work of the vocational-technical educational institution: Guidelines]. Khmelnytskyi, Ukraine: KhNU.
Klein, A. (1996). Diisnist ta nadiinist systemy, zasnovanoi na kompetentnosti: Zmenshennia ryzykiv sudovykh protsesiv [Validity and reliability for competency-based system: Reducing litigation risks]. Competensation and Benefits Review – Ohliad kompensatsii ta perevah, 28, 31-37.