ФОРМУВАННЯ ВІЗУАЛЬНО-ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ ТА ІНФОРМАТИКИ: КОМУНІКАТИВНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

Ключові слова:

візуалізація, візуальна комунікація, візуально-інформаційна культура, майбутні учителі математики та інформатики

Анотація

В умовах «візуального повороту» у суспільстві затребуваними для вчителів стають навички візуалізації та якісного візуального й одночасно інформаційного наповнення освітньої діяльності, тобто виникає об’єктивний запит на вчителів із високим рівнем сформованості візуально-інформаційної культури.

Мета статті полягає у розкритті сутності та шляхів формування комунікативної складової візуально-інформаційної культури майбутніх учителів математики та інформатики.

Методологія. На основі аналізу і систематизації досліджень зарубіжних та вітчизняних авторів розкрито сутність феномену візуально-інформаційної культури майбутніх учителів математики та інформатики. За результатами спостереження за студентами з’ясовано стан сформованості у них комунікативної складової візуально-інформаційної культури.

Наукова новизна. Уточнено сутність візуально-інформаційної культури майбутніх учителів математики та інформатики та виділено її структурні компоненти: професійно-мотиваційний, когнітивний, операційно-діяльнісний, рефлексивний. Операційно-діяльнісний компонент передбачає візуальну комунікацію між об’єктом та суб’єктом сприймання навчальної інформації, яка характеризується вмінням передавати навчальну інформацію візуальними засобами та сприймати і розуміти навчальну інформацію, подану візуально. Детально описано використання одного з можливих засобів формування комунікативної складової візуально-інформаційної культури майбутніх учителів математики та інформатики, а саме когнітивно-візуальної графіки.

Висновки. Використання когнітивно-візуальної графіки сприяє формуванню комунікативної складової операційно-діяльнісного компоненту візуально-інформаційної культури майбутніх учителів математики та інформатики: формуються вміння сприймати і розуміти візуальну інформацію, структурувати інформацію, навички перекладу з вербальної на візуальну мову і навпаки, осмислюючи зв’язки й відношення між структурними одиницями при симультанному сприйманні всієї пізнавальної структури у вигляді когнітивно-візуальних моделей.

Біографія автора

М. Г. Друшляк, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка

ResearcherID D-6174-2018
Scopus-Author ID 56667648100
Кандидат фізико-математичних наук, доцент,
доцент кафедри математики
Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка
(Суми, Україна)

Посилання

Ausburn, L. J., & Ausburn, F. G. (1978). Visual Literacy – Background, Theory and Practice. Programmed Learning and Educational Technology. No 15, P. 292-297.

Braden, R. A., & Hortin, J. A. (1982). Identifying the Theoretical Foundations of Visual Literacy. Journal of Visual. No 2. P. 37-42.

Howe, N., & Strauss, W. (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow & Company.

Minihan, M. (2012). Transmedia Storytelling for the Digital Generation: A Guide for Self-Publication with the Adobe Digital Publishing Suite. Johnson City, TN: East Tennessee State University.

Seels, B. A. (1994). Visual Literacy: The Definition Problem. In D. M. Moore, M. Dwyer (Eds.), Visual literacy: A spectrum of visual learning. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.

Volkova, N. P. (2005). Profesiino-pedahohichna komunikatsiia: teoriia, tekhnolohiia, praktyka: monohrafiia [Vocational and pedagogical communication: theory, technology, practice: monograph]. Donetsk, Ukraine: Vyd-vo DNU.

Drushliak, M. H. (2020). Vizualizovani zavdannia yak zasoby formuvannia vizualno-informatsiinoi kultury maibutnikh uchyteliv matematyky. Formuvannia predmetnykh kompetentnostei maibutnikh vchyteliv fizyky ta matematyky zasobamy ta tekhnolohiiamy suchasnoho osvitnoho seredovyshcha: kolektyvna monohrafiia [Visualized tasks as a means of forming the visual and informational culture of future mathematics teachers. Formation of subject competences of future teachers of physics and mathematics by means and technologies of the modern educational environment: collective monograph]. Sumy, Ukraine: Vyd‐vo SumDPU imeni A. S. Makarenka, 135-155.

Zinchenko, V. P. (1997). Rabota ponimanija [A work of understanding]. Psihologicheskaja nauka i obrazovanie – Psychological Science and Education, 3, 42-52.

Kremin, V. H., & Ilin, V. V. (2020). Prezentatsiia vizualnoi hramotnosti v osvitnomu protsesi ta yii eksplikatsiia v kulturi myslennia [Presentation of visual literacy in the educational process and its explication in the culture of thinking]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information Technologies and Learning Tools, Vol. 57, 1, 1-12.

Semenikhina, O. V., Drushliak, M. H., & Bezuhlyi, D. S. (2016). Interaktyvni aplety yak zasoby kompiuternoi vizualizatsii matematychnykh znan ta osoblyvosti yikh rozrobky u GeoGebra [Interactive applets as a means of computer visualization of mathematical knowledge and features of their development in GeoGebra]. Kompiuter v shkoli i simi – Computer in school and family, 1, 27-30.

Sovremennaja zapadnaja filosofija: slovar' [Modern Western Philosophy: Dictionary] (1998). Eds. Malahov V. S., Filatov V. P. Moskva: TON-Ostozh'e.

Downloads

Опубліковано

11.03.2024