ДІАЛОГІЧНЕ МОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ

Автор(и)

Ключові слова:

діалогове діалогічне мовлення, майбутні економісти, діалоги, діалогічні уміння

Анотація

Найактивнішою формою міжособистісної та професійної комунікації виступає діалог. Від рівня сформованості іншомовної компетентності в діловому діалогічному мовленні майбутніх економістів залежить розвиток іншомовних умінь у реальному міжкультурному професійному середовищі. Навчальні програми з англійської мови для професійного спрямування повинні включати основні ділові ситуації професійного спілкування майбутніх економістів, перелік типових діалогів.

Мета статі – охарактеризувати діалогічне мовлення майбутніх економістів, виокремити типові діалоги та розкрити складність їх оволодіння.

Методологія дослідження: шляхом аналізу наукових джерел окреслено поняття «діалогічне мовлення», подано опис типових діалогів, характерних для ділового спілкування майбутніх економістів та виявлена складність їх оволодіння. Виокремлення функціональних типів діалогів майбутніх економістів передбачає аналіз ділових розмов, жанрово-стильової природи дискурсу, професійних ролей фахівців економічних спеціальностей. У процесі навчання діалогічного мовлення майбутніх економістів виокремлюють наступні типи діалогів: етикетний діалог, діалог-розпитування, діалог-обмін думками/враженнями, діалог-обговорення, діалог-суперечка.

Наукова новизна полягає в тому, що здійснено аналіз ділового діалогічного мовлення економістів з метою правильного оволодіння уміннями діалогічного мовлення, враховуючи  складність основних типових діалогів.

Висновки: формування компетентності діалогічного мовлення починається з оволодіння різними видами діалогічних єдностей, реплікуванням (репліки повідомлення, запитання тощо) з переходом на рівень мікродіалогів. Діалоги із вищою складністю (діалог-обмін думками, діалог-дискусія) отримують мовленнєву активізацію під час проведення рольових ігор. Рольові ігри створюють максимальне наближення навчальних комунікативних ситуацій до реальних умов ділового спілкування, позитивний психологічний мікроклімат, активізуючи мовну діяльність студентів, сприяють усвідомленню студентами необхідності володіння англомовної компетентністю в діловому спілкування.

Біографія автора

А. М. Котловський, Львівський національний університет імені Івана Франка

Кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри іноземних мов для природничих факультетів
Львівського національного університету імені Івана Франка
(Львів, Україна)

Посилання

Bykonya, O. P. (2015). Organisatsiia samostiinoi pozaaudytornoi roboty z angliiskoi movy studentiv ekonomichnykh spetsialnostei [Organization of economic speciality students’ independent extracurricular self-study work on English]. Chernigiv: ChNTU [in Ukrainian].

Bodnar, S. V. (2015). Movni i sotsiokulturni osoblyvosti anglomovnogo ekonomochnogo dyskursu [Language and socio-cultural peculiarities of English economic discourse]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnogo humanitarnogo universitetu – Scientific Bulletin of International University of Humanities. 19, Vol. 1, 24–27.

Deik, T. A. (1989). Yazyk. Poznanie. Kommunikatsia [Language. Perception. Communication]. Moscow: Progress.

Dosie profesii: Ekonomist. (2020). Ofitsinyi sai [Official site of Professions Record]. Retrieved from: http://www.osvita.org.ua/articles/1163.html [in Ukrainian].

Zadorozhna, I. P. (2011). Organizatsia samostiinoi robotu maibutnikh uchiteliv angliiskoi movy z praktychnoi movnoi pidgotovky [Future Teachers’ Self-Study Work Organization in Language Training]. Ternopil [in Ukrainian].

Zadorozhna, I. P. (2012). Teoretiko-metodychni zasady organisatsii samostiinoi roboty maibutnikh uchiteliv z ovolodinnia anglomovnoiu komynikatyvnoiu kompetentsieiu [Theoretical and Methodological Foundations of Future Teachers’ Self-Study Work Organization on Acquiring Communicative Competence in English]. Doctor’s thesis. Ternopil National Pedagogical University. Ternopil. [in Ukrainian].

Kodluk, I. V. (2018). Formuvannia anglomovnoi kompetentnosti v dialogichnomu movlenni maibutnikh fakhivtsiv z turizmu v koledzhach [Formation of english competence in dialogical speech of future specialists in tourism in colleges]. Candidate’s thesis. Ternopil National Pedagogical University. Ternopil [in Ukrainian].

Mazaikina, I. O., Yamchinska, T. I., & Gromov, Ye. V. (2017). Osobustisno-orientovani tekhnologii navchannia snozemnykh mov [Personalized technology of foreign language teaching]. Vinitsa: VDPU [in Ukrainian].

Maksimenko, L. O. (2012). Navchannia profesino spriamovanogo anglomovmogo dialogu maibutnikh menedzheriv nevirobnichoi spravu [Teaching professionally oriented English dialogue to prospective managers]. Candidate’s thesis. Kyiv National Linguistic University. Kyiv [in Ukrainian].

Mamchur, L. (2020, April 11). Osnovni formy mizhosobystsnoi komunikatsii [Main forms of interpersonal communication]. Retrieved from: http://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_/pedagog_probl_silsk_shkolu/15/visnuk_11.pdf [in Ukrainian].

Makhitskaia, E. Yu. (2002). O sovremennom ekonomicheskom diskurse [About modern economic discourse]. Rechevaia deiatelnost – Tekst Speech activity. Text. 158-161 [in Russian].

Nikolaeva, S. Yu., Bihych, O. B., Borysko, N. F. & Boretska, H. E. (2013). Metodyka navchania inozemnukh mov i kultur: teoria i praktika. [Teaching methods of foreign languages and cultures: theory and practice]. Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].

Mikhailov, L. M. (1994). Grammatika nemetskoi dialogicheskoi rechi [Grammar of German dialogical speech]. Moscow: Vysshaia shkola [in Russian].

Skalkin, V. L. (1983). Kommunikativnye uprazhnenia na angliiskom yazike [English communicative exercises]. Moscow: Prosveshchenie [in Russian].

Skalkin, V. L. (1989) Obuchenie dialogicheskoi rechi (na materiale angliiskogo yazika) [Teaching of dialogical speech (based on English)]. Kyiv: Radianska shkola [in Russian].

Smolkin, A. M. (1991). Metody aktivnogo obuchenia [Methods of active teaching]. Moscow: Vysshai shkola [in Russian].

Tarnopolskyi, O. B. (2006). Metodyka navchannia inshomovnoi movlennevoi dialnosti u vyshchomy movnomu zakladi osvitu: navch. posibnyk [Teaching methods of foreign language speech activity in higher language educational institute: manual]. Kyiv: Firma «INKOS» [in Ukrainian].

Tarnopolskyi, O. B., & Kabanova, M. R. (2019). Metodyka vikladania inozemnykh mov ta ikh aspektiv u vyshachii shkoli: pidruchnyk [Teaching methods of foreign languages and their aspects in higher school: textbook]. Dnipro: Alfred Nobel University [in Ukraininan].

Shchukin, A. N (2007). Lingvodidakticheskii entsiklopedicheskii slovar: bolee 2000 slov [Linguodidactic encyclopedia-dictionary: more than 2000 words]. Moscow: Asterl: Khranitel. [In Russian].

Downloads

Опубліковано

14.03.2024