ФОРМИ І МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ БОЙОВОГО ТА ОПЕРАТИВНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В УКРАЇНІ

Автор(и)

Ключові слова:

форми, методи і засоби, ефективне формування міжкультурної компетентності, майбутні фахівці бойового та оперативного забезпечення

Анотація

Сучасні умови глобалізації, загрози існуючих військових конфліктів, зумовлюють необхідність володіння фахівцями бойового та оперативного забезпечення міжкультурною компетентністю. Мета статті – здійснити аналіз ефективних форм, методів і засобів формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців бойового та оперативного забезпечення. У процесі роботи над дослідженням застосовано такі теоретичні методи: контент-аналіз науково-педагогічної літератури, навчальних планів підготовки курсантів, освітньо-професійних програм, програм навчальних дисциплін базової, загально-професійної, військово-професійної та військово-спеціальної підготовки з метою узагальнення, систематизація і класифікації матеріалу. Наукова новизна дослідження полягає у аналізі популярних в українських закладах вищої освіти військового профілю форм і методів навчання, виявленні форм і методів навчання, популярних у закордонних військових закладах вищої освіти, обґрунтуванні ефективних форм і методів формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців бойового та оперативного забезпечення, у виявленні форм і методів навчання, популярних у закордонних військових закладах вищої освіти, обґрунтуванні ефективних форм і методів формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців бойового та оперативного забезпечення. До форм колективної підготовки курсантів належать: роздільні, спільні, командно-штабні, мобілізаційні тренування, командно-штабні, мобілізаційні, тактичні, тактико-спеціальні, базові навчання; воєнні ігри; теоретичні, практично-тактичні, тактико-спеціальні, тактико-стройові, інструкторсько-методичні заняття; навчальні збори (на рейдах). В українських закладах вищої освіти військового профілю у процесі викладання суспільно-гуманітарних дисциплін на сьогоднішній день домінують методи усного викладу навчального матеріалу, методи обговорення навчального матеріалу, наочні та практичні методи навчання. У контексті формування міжкультурної компетентності майбутніх військовослужбовців доцільно застосовувати методи активного та інтерактивного навчання, такі як: рольові ігри, симуляції, методи вирішення проблем (метод інцидентів), кейси, проекти, презентації. Самостійна робота (аудиторну, позааудиторна, робота з підручником, самостійне вивчення техніки чи зброї, самостійне тренування, проходження комп’ютерних програм) допомагає курсантам закріпити і поглибити раніше здобуті знання, навички і уміння оволодіти новими. Висновки: використання активних та інтерактивних методів навчання значно підвищує ефективність процесу формування у майбутніх фахівців бойового та оперативного забезпечення міжкультурної компетентності завдяки підвищенню мотивації курсантів через професіоналізацію навчання, зокрема «занурення» у ситуації професійного характеру.

Біографія автора

А. А. Любас, Львівський національний університет імені Івана Франка

Аспірант факультету педагогічної освіти
Львівського національного університету імені Івана Франка
(Львів, Україна)

Посилання

Boiko, O. V. (2012). Viiskova pedahohika u profesiinii dialnosti ofitsera I serzhanta: navch. Posib. Ch. 1. Zahalni osnovy pedahohiky ta viiskova dydaktyka [Military pedagogics in professional activity of officer and sergeant: manual. General basics of pedagogics and military didactics]. Lviv, Ukraina.

Snihur, L. A. (2010). Viiskova psykhologia i pedahohika: pidruchnyk [Military psychology and pedagogics: coursebook]. Lutsk, Ukrainе.

Karasiova, L. A. (2017). Pedahohichni umovy formuvannia informatsiino-analitychnoii kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv sektoru bezpeky u protsesi inshomovnoii pidhotovky [Pedagogical conditions of building intoramtion and analytical competence of prospective specialists of security while foreign language training]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seria: Pedahohika. Sotsialna robota – Uzhgorod national university scientific bulletin. Pedagogics. Social work. 1, 118-120. [in Ukrainian].

Kontseptsia pidgotovky Zbroinykh Syl Ukrainy. [Concept of training of the Armed Forces of Ukraine]. (2016). Retrieved from: https://www.ukrmilitary.com/2016/02/concept-of-the-armed-forces-of-ukraine.html [in Ukrainian].

Mykytenko, N. O. (2011). Tekhnologia formuvannia inshomovnoii profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fahivtsiv pryrodnychoho profiliu [Technology of building foreign language professional competence of prospective specialist of Sciences]: monografia. Ternopil, Ukraine: TNPU.

Nakaz № 346 «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro osoblyvosti organizatsii osvitnogo protsesu u vyshchukh viiskovikh navchalnykh zakladakh Ministerstva oborony Ukrainy ta viiskovykh navchalnukh zakladiv Ukrainy» (2015). [Decree of the Ministry of Defense of Ukraine No. 346 “Provisions on peculiarities of organization of the educational process in higher educational institutions of the Ministry of Defense of Ukraine and military educational units of higher educational institutions of Ukraine”]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1126-15 [in Ukrainian].

Oliinyk, L. V. (2014). Metodychni zasady navchannia viiskoho-spetsialnykh dystsyplin mahistriv viiskovo-sotsialnoho upravlinnia [Methodological principles of teaching military disciplines to Masters of military and social managment]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy – Bulletin of National University of Ukraine’s Defense. 3, 122-127.

Pluzhnyk, I. L. (2003). Formirovanie mezhkulturnoi kommunikativnoi kompetentsiicstudentov humani-tarnogo profilia v protsesse professionalnoi podgotovki [Building intercultural communicative competence in students of Humanities while professional training]. Doctor’s thesis. Tuimen, Russіa.

Polozhennia pro organizatsiiu samostiinoi pidgotovky kursantivta slukhachiv v Odeskomu derzhavnomy universiteti vnutrishnikh sprav (2019). [The principles of organization of independent work of cadets and students of Odesa university of internal affairs]. Retrieved from: http://oduvs.edu.ua/wp-content/uploads/2016/09/Polozhennya_pro_samopidgotovku_2017.pdf [in Ukrainian].

Prysiazhniuk, I. S. (2016). Metod symulatsii na zaniatiakh z angliiskoi movy profesiinogo spriamuvania [Simulation method at Professionals English language classes]. Suchasna osvita: metodologia, teoria, praktyka, materialy IV mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Modern education: methods, theory and practice, Proceedings of international scientific and practical conference. Kyiv, Ukraine.

Yagupov, V. V. (2002). Pedogogika: navch. posibnyk [Pedagogics: manual] Kyiv, Ukrainе: Lybid.

Downloads

Опубліковано

15.03.2024