ОСНОВНІ КОМПОНЕНТИ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ ДО СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ УЧНІВ ДО ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ
Ключові слова:
здоров’язбережувальне освітнє середовище, здоровий спосіб життя, мотиваційна діяльність, молодь, соціально-педагогічна діяльністьАнотація
У статті здійснено аналіз основних компонентів підготовки майбутніх учителів біології та основ здоров'я до соціально-педагогічної діяльності з метою популяризації здорового способу життя серед молоді та ефективної мотивації до нього.
Метою статті є визначення основних компонентів підготовки майбутніх педагогів до соціально-педагогічної діяльності, направленої на дотримання молоддю здорового способу життя та формування у неї мотивації до збереження і зміцнення власного здоров’я.
Методологія. Методологічною основою дослідження є системний та особистісно-орієнтований підходи до аналізу фахової літератури та педагогічного досвіду з питань соціально-педагогічної діяльності майбутніх педагогів щодо популяризації здорового способу життя серед молоді. У роботі використано багаторівневий системний аналіз наукових джерел, що ґрунтується на філософському, загальнонауковому, частково-науковому та конкретно-науковому рівнях пізнання, з’ясовано важливість методичної підготовки майбутнього вчителя біології володінням технологіями надання здоров’язбережувальних знань в ході соціально-педагогічної роботи.
Наукова новизна полягає у встановленні основних компонентів підготовки майбутніх вчителів біології та основ здоров’я до соціально-педагогічної діяльності, коли особистісні моральні якості вчителя та, насамперед, його готовність до навчання молоді розумінню цінності людського здоров’я та життя, мають вплив на популяризацію здорового способу життя та сприяють формуванню відповідної мотивації, оскільки ґрунтуються на аналізі основних факторів впливу освітнього середовища та залежать від єдності навчання та виховання, якості формування здоров’язбережувальної парадигми у педагогічній діяльності.
Висновки. В умовах сьогодення підготовка майбутніх педагогічних кадрів передбачає формування сукупності особистісних і професійно важливих якостей, педагогічних здібностей, знань і вмінь, потрібних фахівцеві для успішного здійснення професійної діяльності, різновидом якої виступає соціально-педагогічна діяльність, що має на меті створення належних умов для успішної соціалізації учнів у соціально-виховному середовищі школи задля підготовки до самореалізації в суспільстві. Підготовка майбутніх вчителів біології та основ здоров’я до соціально-педагогічної діяльності передбачає формування педагога, здатного виявляти творчий підхід до роботи, поєднувати різні види діяльності з метою створення мотиваційного та практичного підґрунтя для свідомої здоров’язбережувальної поведінки, що, в свою чергу, дозволить сформувати стійкі переконання пріоритетності питань індивідуального здоров’я, високої працездатності та довголіття в учнівської молоді. Завдання подальших наукових розвідок полягатиме в детальному вивченні впровадження інноваційних педагогічних технологій навчання майбутнього вчителя біології та основ здоров’я з метою здійснення ним формування здоров’язбережувальних компетентностей у процесі соціально-педагогічної діяльності.
Посилання
Voskoboinikova, H. L. (2010). Psykholoho-pedahohichni aspekty formuvannia ozdorovchoho seredovyshcha v protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv osnov zdorovia [Psychological pedagogical aspects of forming the health environmentin the process of professional training of future teachers of the basic so fhealth]. Nauka i osvita – Science and education: scientific-practical journal, 8, 4–6.
Kremen, V. H (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education] Acad. pedagogical. Sciences of Ukraine; mained. Kyiv, Ukraine.
Kontseptsiia formuvannia pozytyvnoi motyvatsii na zdorovyi sposib zhyttia u ditei ta molodi (Zatverdzhena nakazom MON Ukrainy vid 21 lypnia 2004 roku № 605) [The concept of positive motivation forming for healthy lifestyle in children and youth (Approved by the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 605 of July 21, 2004)]. (2004). Dyrektor shkoly – School Director.Vol.40 (328), Оctober, 23–29.
Mekhed, O. B. (2019). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia yak vazhlyva chastyna vykhovannia ta sotsializatsii pidrostaiuchoho pokolinnia [Formation of a healthy lifestyle as an important part of education and socialization of the younger generation] Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. – Bulletin of the T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium». Issue 4 (160), 84-88.
Mekhed, O. B., Ryabchenko, S. V., & Zhara, G. I. (2019). AnalIz faktorIv, scho vplivayut na formuvannya zdorovogo sposobu zhittya molodI [Youngsters’ healthy lifestyle factors analysis]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. – Bulletin of the T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium». Pedagogical sciences. Issue 3 (159), 262-267.
Nosko, M. O., Harkusha, S. V., & Voiedilova, O. M. (2014). Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni [Health-saving technologies in physical education]: monograph. Kyiv, Ukraine.
Nosko, M. O., Hryshchenko, S. V. & Nosko, Yu. M. (2013). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia: navchalnyi posibnyk [Shaping a healthylifestyle]: a textbook. Kyiv, Ukraine.
Tymoshenko, V. M. Psykholoho-pedahohichni umovy formuvannia motyvatsii dosiahnennia [Psychological pedagogical conditions of formation of achievement motivation]. Problema lichnosti v sovremennoy nauke: rezultaty i perspektivy isledovaniy – The problem of personality in modern science: results and prospects of research, 118–119.