ФОРМУВАННЯ У МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ З ДИЗАЙН-ПРОЕКТУВАННЯ ЗАСОБАМИ ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

  • О. В. Марущак Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0003-0754-6367
  • Т. П. Зузяк Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-5437-0272

Ключові слова:

учитель трудового навчання та технологій, педагог професійної освіти, професійна компетенція, дизайн-проектування, декоративно-ужиткове мистецтво

Анотація

Визнання дидактичної цінності декоративно-ужиткового мистецтва, а також його необмежених потенційних можливостей щодо формування у майбутніх учителів трудового навчання та технологій і педагогів професійної освіти професійної компетенції з дизайн-проектування засобами декоративно-ужиткового мистецтва зумовило необхідність формулювання організаційно-педагогічних умов та обґрунтування теоретичних основ формування у студентів розглядуваної компетенції, що й визначає мету нашого дослідження.

Методологічну основу дослідження складають положення психолого-педагогічної теорії діяльності, теорії компетентнісного підходу в освіті, теоретичні положення досліджень провідних учених-педагогів в галузі художньої освіти на засадах національно-культурних традицій.

Наукова новизна полягає у з’ясуванні сутності поняття «професійна компетенція учителя трудового навчання та технологій і педагога професійної освіти з дизайн-проектування»; формулюванні організаційно-педагогічних умов, визначенні етапів реалізації методики формування у майбутніх педагогів професійної компетенції з дизайн-проектування засобами декоративно-ужиткового мистецтва; показників, критеріїв і рівнів сформованості у майбутніх учителів трудового навчання та технологій і педагогів професійної освіти розглядуваної компетенції.

Висновки. Традиції у народному мистецтві виступають першоосновою у пошуках етнічної ідентифікації в період загальної інтернаціоналізації культури, у визначенні глобальних технічних та естетичних пріоритетів, що формують споживацькі цінності і впливають на розвиток мистецтва та дизайну. Інтеграція традиційних форм мистецтва у сучасний дизайн зумовлює об’єктивну необхідність формування у майбутніх учителів трудового навчання та технологій і педагогів професійної освіти професійної компетенції з дизайн-проектування засобами декоративно-ужиткового мистецтва.

Біографії авторів

О. В. Марущак, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри технологічної освіти, економіки і безпеки життєдіяльності
Вінницького державного педагогічного університету
імені Михайла Коцюбинського
(Вінниця, Україна)

Т. П. Зузяк, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

Доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри технологічної освіти, економіки і безпеки життєдіяльності
Вінницького державного педагогічного університету
імені Михайла Коцюбинського
(Вінниця, Україна)

Посилання

Zuziak, T., & Marushchak, O. Formation of artistic-aesthetic competence means of decorative and consumer art: content and structure of phenomenon. Development of modern science: the experience of European countries and prospects for Ukraine: monograph / In A. Jankovska (Ed.). Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2019. Р. 17–40. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-571-78-7_18.

Korol, V. P., & Marushchak, O. V. (2014). Terminolohichni aspekty formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho fakhivtsia [Terminological aspects of formation of professional competence of the future specialist]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy – Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems, 37, 421-427.

Marushchak, O. V., & Korol, V. P. (2017). Formuvannia u maibutnoho vchytelia tekhnolohii profesiinoi kompetentnosti z osnov dyzainu [Formation of a future teacher of technologies of professional competence in the basics of design]. Dyzain-osvita maibutnikh fakhivtsiv: teoriia i praktyka – Design-education of future specialists: theory and practice : materialy II Vseukr. nauk.-prakt. zaochnoi konf. (Poltava, 21–22 berez. 2017). Poltava, 62-71. Retrieved from: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/7832.

Marushchak, O. V., & Lup’iak, D. M. (2015). Formuvannia proektnoi kultury maibutnoho vchytelia tekhnolohii [Formation of the project culture of the future technology teacher]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy – Scientific journal of M. P. Dragomanov National Pedagogical University. Pedagogical sciences: realities and perspectives, 51, 174-179.

Marushchak, O. V., Savchuk, I. V., & Boichuk, S. O. (2018). Dukhovno-estetychne vykhovannia uchniv ZNZ zasobamy honcharnoho mystetstva [Spiritual and aesthetic education of students of secondary schools by means of pottery]. Aktualni problemy pidhotovky vchytelia trudovoho navchannia ta tekhnolohii serednoi shkoly: teoriia, dosvid, problemy – Topical problems of teacher training and high school technology: theory, experience, problems, 1, 221-225.

Marushchak, O. V., Savchuk, I. V., & Kazmirchuk, N. S. (2018). Dyzain u systemi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Design in the system of professional training of future technology teachers]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemу – Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems, 50, 324-328.

Marushchak, O., Kashuba, A., & Mahdych, Ya. (2018). Metodychni aspekty etnokulturnoho vykhovannia uchniv starshoi shkoly zasobamy DUM [Methodological Aspects of Ethnical and Cultural Education of the High School Pupils with the Use of Decorative and Applied Arts]. Aktualni problemy pidhotovky vchytelia trudovoho navchannia ta tekhnolohii serednoi shkoly: teoriia, dosvid, problemy – Topical Issues of a Handicraft Teacher’s Training and Educational Techniques of the Middle School, 1, 228-232.

Novejshij jenciklopedicheskij slovar' [The latest encyclopedic dictionary] (2004). Moskva, Russia : Izdatel'stvo AST ; Izdatel'stvo «Astrel'« ; OOO «Tranzitkniga».

Novyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy. Tom 1. A – K [A new interpretative dictionary of the Ukrainian language. Volume 1. A - K]. V. V. Yaremenko (Ed.) et al. (2006). Kyiv, Ukraine : «AKONIT».

Ozhegov, S. I., & Shvedova, N. Ju. (2003). Tolkovyj slovar' russkogo jazyka: 80000 slov i frazeologicheskih vyrazhenij [Interpretive Dictionary of Russian: 80,000 words and phraseological expressions]. Moskva, Russia : OOO «ITI TEHNOLOGII».

Psihologija truda, professional'noj ta organizacionnoj dejatel'nosti [Psychology of labor, professional and organizational activities]. B. A. Dushkova (Ed.) (2003). Moskva, Russia : Akademicheskij proekt.

Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of foreign words]. L. O. Pustovit (Ed.) et al. (2000). Kyiv, Ukraine : Dovira.

Downloads

Опубліковано

15.03.2024