СИСТЕМА КРИТЕРІАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ
Ключові слова:
заклади освіти, здобувачі освіти, критеріальний підхід, система оцінювання, соціально-педагогічна діяльністьАнотація
Статтю присвячено розгляду актуальних питань критеріального оцінювання підготовки педагогів до здійснення соціально-педагогічної діяльності. Запропоновано теоретичний аналіз специфіки провадження вказаного виду діяльності у контексті освітніх нормативних документів. Розглянуто особливості та визначено умови використання критеріального оцінювання в процесі професійної підготовки здобувачів освіти у закладі вищої освіти.
Метою статті є визначення актуальних питань використання системи критеріального оцінювання в ході підготовки майбутніх вчителів до здійснення соціально-педагогічної діяльності у закладах освіти.
Методологія. Методологічним підґрунтям нашого дослідження є системний, особистісно-орієнтований підходи відповідно аналізу психолого-педагогічної джерел інформації та аналіз сучасного педагогічного досвіду з питань впровадження системи критеріального оцінювання підготовки майбутніх вчителів в освітній процес. У роботі застосовано багаторівневий системний аналіз інформаційних наукових джерел, що має своїм підґрунтям загально-, частково-науковий та конкретно-науковий філософський рівень пізнання.
Наукова новизна полягає у встановленні основних підходів до впровадження критеріального підходу до оцінювання підготовки майбутніх учителів до здійснення соціально-педагогічної діяльності у закладах освіти.
© Носко М., Мехед О., 2022
DOI: 10.5281/zenodo.7330200
Висновки: процес підготовки майбутніх учителів до соціально-педагогічної діяльності необхідно розглядати як складний інтегративний феномен, що існує як соціальне, педагогічне та психологічне явище, з’ясувати основні підходи щодо вивчення сутності цієї проблеми та встановити критерії готовності майбутніх учителів до соціально-педагогічної діяльності в закладах загальної середньої освіти (світоглядний, що слугує відображенням соціокультурної спрямованості особистості та розкривається через такі показники: морально-естетична зрілість і цілісність особистості; зорієнтованість на СПД; прагнення до набуття знань про СПД; готовність до вияву вольових зусиль для подолання нестандартних навчально-трудових ситуацій; готовність до подальшого самонавчання, самооцінки і самовдосконалення; рефлексійний – схильність долати конфліктні ситуації, знаходити компромісні рішення, налагоджувати співпрацю в процесі соціально-педагогічної взаємодії; уміння оцінювати власний рівень знань про СПД; уміння вибудовувати взаємовідносини в колективі; готовність оцінювати рівень власних здібностей і можливостей; уміння планувати деталі своєї поведінки; уміння швидко реагувати на ситуації невизначеності і емоційної напруги; готовність до саморозвитку і самовдосконалення, орієнтації на професійний розвиток; когнітивний – повнота знання про основні елементи і особливості СПД; знання про способи формування готовності до СПД (структура, діяльність); знання про нормативні документи; спрямованість, готовність: ділитися знаннями про СПД із партнерами, використовувати ці знання в професійній діяльності; перенесення знань в нестандартних ситуаціях: уява про СПД в умовах проектного навчання; готовність використовувати знання з СПД в нетипових ситуаціях; комунікативно-діяльнісний – здатність до професійної адаптації у середовищі закладу освіти, наявність комунікативних та організаторських здібностей, здатність до соціально-педагогічного спілкування; уміння: працювати в команді в умовах СПД; впроваджувати методику СПД; організувати самостійну СПД, уміння планувати роботу; розподілити повноваження; працювати в нестандартних ситуаціях; готовність до створення морально-психологічного клімату в колективі.
Посилання
Bezpalko, O. V. (2009). Sotsialna pedahohika : skhemy, tablytsi, komentari : navchalnyi posibnyk [dlia stud.vyshch. navch. zakl] [Social pedagogy : charts, tables, comments : tutorial [for higher school students]. Kyyiv, Ukraine: Center of educational literature, 2009, 208.
Mekhed, D. B., Mekhed, O. B., Shvidkiy, A. L. (2012). Rol informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u
motyvatsii navchalnoi diialnosti studentiv [The role of information and communication technologies in
motivating students’ learning activities]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky
navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. Zbirnyk naukovykh prats –
Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems : Collection of Scientific Papers, Is. 31, Kyiv-Vinnitsa, Ukraine.
Mekhed, O. B. (2020). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv biolohii ta osnov zdorovia do sotsialnopedahohichnoi
diialnosti z metoiu populiaryzatsii zdorovoho sposobu zhyttia [Preparation of future teachers
of biology and basics of health for social and pedagogical activities in order to promote a healthy lifestyle].
Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. – Bulletin of the
T. G. Shevchenko National University «Chernihiv Collehium», Іssue 7 (163), Сhernihiv, Ukraine: NUChK.
Mekhed, D. B., Mekhed, O. B. (2014). Otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen studentiv v umovakh
dystantsiinoi osvity [Assessment of students’ academic achievements in the context of distance education].
Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu – Bulletin of Chernihiv National
Pedagogical University. Series : Pedagogical sciences, Іssue 120.
Mekhed, O. B. (2020). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia yak vazhlyva chastyna vykhovannia ta sotsializatsii pidrostaiuchoho pokolinnia [Formation of a healthy lifestyle as an important part of education and socialization of the younger generation]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. – Bulletin of the T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Collehium», Іssue 4 (160). Сhernihiv, Ukraine: NUChK.
Nosko, M. O., Hryshchenko, S. V., Nosko, Yu. M. (2013). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia:
navchalnyi posibnyk [Shaping a healthy lifestyle]: a textbook. Kyiv, Ukraine: Lesya. 160.
Budnyk O. B. Action.technological readiness of future primary school teacher for social and educational activity (based on the results of experimental study). Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, II (11), Issue: 22, 2014. P. 6–10.
Griban, G., Myroshnychenko, M., Tkachenko, P., Krasnov, V., Karpiuk, R., Mekhed, O., Shyyan, V.
(2021). Psychological and pedagogical determinants of the students’ healthy lifestyle formation by means of health and fitness activities. Wiadomości Lekarskie, 74 (5),1074-1078. doi: 0.36740/WLek202105105
Nosko, M., Mekhed, O., Ryabchenko, S., Ivantsova, O., Denysovets, I., Griban, G., Prysyazhniuk, S.,
Oleniev, D., Kolesnyk, N., & Tkachenko, P. (2020). The influence of the teacher’s social and
pedagogical activities on the health-promoting competence of youth. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(9), 18-28.