ПЕДАГОГІЧНИЙ АРТИСТИЗМ ЯК ЕЛЕМЕНТ ТВОРЧИХ МОЖЛИВОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
Ключові слова:
інноваційний підхід, театральна педагогіка, художньо-педагогічне перевтілення, педагогічна імпровізація, режисура педагогічної діїАнотація
У статті висвітлено важливі аспекти фахової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва, пов’язані з розкриттям та розвитком творчого потенціалу фахівців. Актуальність дослідження полягає у розгляді предметного поля творчих можливостей студентів через категорію педагогічного артистизму.
Мета роботи – висвітлення ролі й значення педагогічного артистизму вчителя у формуванні його здатності інноваційно мислити та продуктивно діяти.
Методологія. Проблема педагогічного становлення майбутніх фахівців мистецького профілю вирішується у контексті інноваційної навчальної діяльності на основі гуманізму, демократизму, визначення пріоритетності загальнолюдських духовних цінностей.
Наукова новизна полягає у розгляді проблеми педагогічної творчості як прояву інноваційності освіти (продукування нових мистецько-освітніх ідей, бажання оновлення способів художніх дій). З використанням методів порівняльного аналізу та узагальнення автором викладено власне наукове бачення категорії творчого потенціалу, складовою якого виступає педагогічних артистизм. В контексті інноваційного підходу автором розглянуто низку понять, що відображають сутність педагогічного артистизму як особистісного утворення, а саме: здатність до художньо-педагогічного перевтілення, педагогічної імпровізації та режисури педагогічної дії.
У роботі викладено педагогічні умови реалізації творчих можливостей майбутніх учителів музичного мистецтва через розвиток педагогічного артистизму. Автором наголошено вагомість врахування у процесі професійного становлення фахівців необхідності впровадження режиму творчого пошуку із застосуванням таких методів як моделювання мистецько-педагогічних ситуацій та використання арт-педагогічних технік.
Висновки. Розкриття творчих можливостей майбутніх учителів музичного мистецтва ефективно вирішується на основі поєднання засобів традиційної та театральної педагогіки з орієнтацією на педагогічний артистизм, здатність до художньопедагогічного перевтілення, педагогічної імпровізації та режисури педагогічної дії.
Посилання
Budianskyi, D. V. (2006). Formuvannia pedahohichnoho artystyzmu maibutnoho vchytelia humanitarnykh dystsyplin [Formation of pedagogical artistry of the future teacher of humanities]. Candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Bulatova, O. S. (2006). Pedagogicheskij artistizm: ucheb. posob. dlya stud. vyssh. ped. ucheb. Zavedenij [Pedagogical artistry: textbook for students]. Moskow, Russia.
Dychkivska, I. M. (2004). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii: navch. posibnyk [Innovative pedagogical technologies: textbook]. Kyiv, Ukraine.
Zagvyazinskij, V. I. (1987). Pedagogicheskoe tvorchestvo uchitelya [Pedagogical creativity of the teacher]. Moskow, Russia.
Moliako, V. O., Muzyky, O. L. (2006). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen: kolektyvna monohrafiia [Abilities, creativity, talent: theory, methodology, research results: a collective monograph]. Zhytomyr, Ukraine.
Lazariev, M. O. (1995). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti: navchalnyi posibnyk dlia pedahohichnykh instytutiv [Fundamentals of pedagogical creativity: a textbook for pedagogical institutes]. Sumy, Ukraine.
Mozghovyi, V. L. (2014). Rezhysura pedahohichnoi dii: teoretychnyi ta metodychnyi aspekty: monohrafiia [Directing pedagogical action: theoretical and methodological aspects: monograph]. Mykolaiv, Ukraine.
Tkachova O.O. (2014). Formuvannia u maibutnikh uchyteliv artystychnykh umin yak komponenta pedahohichnoi maisternosti [ Formation of artistic skills in future teachers as a component of pedagogical skills]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Cagarelli, YU. A. (2008). Psihologiya muzykalno-ispolnitelskoj deyatelnosti: uchebnoe posobie [Psychology of music performance: a textbook]. SPb, Russia.
Iamnytskyi, V. M. (2006). Rozvytok zhyttietvorchoi aktyvnosti osobystosti: teoriia ta eksperyment: monohrafiia [Development of life-creating activity of the individual: theory and experiment: monograph]. Odesa, Ukraine.