ПОНЯТТЯ «СОЦІАЛІЗАЦІЇ» У ПЕДАГОГІЦІ ТА СОЦІОЛОГІЇ СУЧАСНОГО КИТАЯ

Автор(и)

Ключові слова:

соціалізація, КНР, неоконфуціанство, неоконфуціанський синтез, маоїзм

Анотація

Питання соціалізації, ресоціалізації, соціальної адаптації, самоідентифікації тощо сьогодні особливо цікаві для педагогіки у зв'язку з активізацією глобалізаційних процесів. Традиційно практичні розробки в цій галузі базувалися на соціокультурних поглядах європейських та американських вчених. Досягнення та концепції вчених зі східних країн і, зокрема, Китаю, залишилися поза увагою. Стаття має на меті представити ті соціальні концепції, які домінують у сучасному Китаї щодо питань соціалізації та визначенні педагогічних підходів до вирішення цих проблем. Таке всебічне викладення соціальнопедагогічних концепцій сучасного Китаю робиться вперше в українській педагогічній літературі. Автори використовували методи, характерні для наукових досліджень у галузі соціальної педагогіки та теорії освіти: загальнонаукові методи (аналіз, узагальнення, порівняння) для аналізу та дослідницької роботи з енциклопедичною, психологічною, педагогічною та методичною літературою з предмету дослідження; проблемноорієнтовані методи аналізу наукової та методичної літератури, періодичних видань та нормативних документів, що стосуються навчально-виховного процесу та організації освіти вчителів Китаю. Результати дослідження підсумовуються висновком, що у питаннях соціалізації сучасна КНР покладається на власні досягнення (ті, які були прийняті з Європи в середині XIX століття та переосмислені концепції, засновані на китайських філософських традиціях, головним чином вченні Конфуція) середини ХХ століття, адаптуючи їх до сучасних реалій та розширюючи базовий понятійний апарат завдяки зарубіжним концепціям.

Біографії авторів

Сін Чжао, Чжоукоуський педагогічний університет

Кандидат наук, лектор, Чжоукоуський педагогічний університет
(м. Чжоукоу КНР)

Яньянь Ма, Хенанський педагогічний університет

Вчитель, Хенанський педагогічний університет
(м. Сьньсіань КНР)

О. А. Мкртичан, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

Кандидат педагогічних наук, доцент,
Харківський національний педагогічний
університет імені Г. С. Сковороди
(Харків, Україна)

Посилання

Kalashnyk, L. S. (2014). Systema sotsialnoho pikluvannia pro ditei-syrit u KNR: monohrafiia [The system of social care for orphans in China]. Kharkiv, Ukraine: FOP «Rohozhnikov O.V.».

Kobzev, A. Y. (2002). Fylosofyia kytaiskoho neokonfutsyanstva [Philosophy of Chinese neo-Confucianism]. Moskva, Russia: Vostochnaia lyteratura.

Kobzev, A. Y. (2006). Dukhovnaia kultura Kytaia [Spiritual culture of China]. Entsyklopedyia v 5 t. Moskva, Russia: Vostochnaia lyteratura.

Maliavyn, V. V. (2007). Kytai upravliaemыi. Staryi dobryi menedzhment [China managed. Good old management]. Moskva, Russia: Evropa.

Mao Tszedun. (1967). Vyiderzhki iz proizvedeniy [Excerpts from works]. Pekin: Gos. Tipografiya inostrannoy literaturyi.

Novaya filosofskaya entsiklopediya (2010). [New philosophical encyclopedia]. Moskva, Russia: Myisl.

Plotinskiy, Yu. (2011). Modeli sotsialnyih protsessov: ucheb. posobie dlya vuzov [Models of social processes]. Moskva, Russia: Logos.

Stepanyants, M. (2001). Vostochnaya filosofiya: vvodnyiy kurs i izbrannyie tekstyi [Eastern philosophy: introductory course and selected texts]. Moskva, Russia: Vostochnaya literatura.

Hun Veibin, Liu Chzhanhchi. (2013). Sotsialni pravyla ta yak vony vplyvaiut na mii vlasnyi shliakh rozvytku [Social rules and how they affect my own way of development]. Vyd-vo Natsionalnoho instytutu derzhavnoho upravlinnia.

Lo Tianpen. (2011). Liudyna yak obiekt rozvytku nekonfutsianstva [A person as the object of nonConfucianism development]. Filosofiia pedahohiky. 7, 1–34.

Narysy z istorii kytaiskoi filosofii (XX st.) [Essays on the history of Chinese philosophy (twentieth century)] (2013). Vyd-vo «Tirchen».

Sin De. (2011). Shcho vyvchaie maoizm sohodni [What Maoism is studying today]. Vyd-vo Chzhetszianskoho universytetu Shuchzhen.

Fenh Youlanh. (2013). Korotka istoriia kytaiskoi filosofii [A brief history of Chinese philosophy]. Vyd-vo Pekinskoho universytetu.

Tsai Yuaniuan. (2017). Sotsyalnaia adaptyvnost kak pokazatel psykhycheskoho zdorovia lychnosty [Social adaptability as an indicator of a person's mental health]. Kytai Zhenmyn University Press, 2017. 198 c.

Chzhen Khanshen. (2012). Vvedenye v sotsyolohyiu [Introduction to sociology]. Kytai Zhenmin University Press.

Downloads

Опубліковано

24.05.2024