ВНЕСОК І. Я. ФРАНКА В РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОЇ ОСВІТИ І КУЛЬТУРИ
Ключові слова:
І. Франко, українська держава, виховання, вчитель, жіноцтвоАнотація
Показано, що педагогічні та просвітницькі ідеї видатних українських діячів різних історичних періодів потребують вивчення задля імплементації їх в сучасному освітньому просторі.
Мета роботи – на основі аналізу життєвого шляху, поглядів та творчого доробку І. Франка виявити його внесок в розвиток української освіти і культури.
Методологія базується на теорії наукового пізнання взаємовпливу явищ об’єктивної дійсності та їх взаємозалежності, використанні методів дослідження: загальнонаукових, історико-педагогічних, пошуково-бібліографічних.
Новизна роботи полягає у дослідженні внеску І. Франка в розвиток української освіти і культури. Окреслено прогресивні ідеї вченого щодо необхідності встановлення на українських землях державної незалежності, розвитку освіти. Підкреслено, що він неабияку увагу приділяв навчанню та вихованню молодого покоління, мав своє бачення щодо мети виховання та виховного ідеалу, досить чітко окреслив мету і завдання національного виховання, вирішення яких покладав на національну школу та українську родину (передусім, на матір дитини). Акцентовано на поглядах діяча щодо підвищення ролі жіноцтва в суспільних процесах.
Висновки. Проведений аналіз життєвого шляху, поглядів (зокрема, педагогічних), творчого доробку Івана Яковича Франка дозволяє стверджувати про його неабиякий внесок у розвиток української освіти і культури. Ідеї нашого видатного співвітчизника щодо української незалежності та самостійності, мети і завдань національного виховання, особистості педагога та його значення у формуванні молодого покоління, ролі батьків у цьому процесі, місця жінки у суспільних процесах тощо залишаються надзвичайно актуальними в умовах сучасної незалежної України. Багатопланова творчість видатного вченого, насамперед його педагогічні погляди, потребують більш ретельного дослідження, результати якого стануть у нагоді в умовах реформування освіти сучасної України.