МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ АДАПТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ПОРУШЕННЯМ ЗОРУ В УМОВАХ НАВЧАЛЬНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНОГО ЦЕНТРУ

Автор(и)

  • С. В. Верич «Чернігівський навчально-реабілітаційний центр» Чернігівської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-6901-3967

Ключові слова:

адаптивна поведінка, модель, компоненти моделі формування адаптивної поведінки

Анотація

Мета статті – теоретичне обґрунтування моделі формування адаптивної поведінки молодших школярів з порушенням зору в умовах навчально-реабілітаційного центру.
Методологія. На сьогоднішній день прослідковується збільшення кількості дітей з порушеннями зору. Враховуючи реалії сьогодення, стрімкі зміни у суспільних відносинах постає проблема щодо формування адаптивних навичок незрячих та слабозорих здобувачів освіти. Аналіз наукових джерел і літератури засвідчив, що багато вчених досліджували проблему адаптації молодших школярів, висвітлювалися питання щодо адаптивних можливостей дошкільників з порушенням зору, проте проблема формування адаптивної поведінки саме молодших школярів з інвалідністю розроблена недостатньо. Враховуючи складність та комплексність освітніх, виховних та корекційних впливів була розроблена модель формування адаптивної поведінки молодших школярів з порушенням зору в умовах навчально-реабілітаційного центру. Для характеристики структурних елементів був використаний метод моделювання. Складовими моделі ми визначили мету, умови, об’єкти та суб’єкти, принципи та етапи (діагностично-прогностичний, мотиваційний, освітньо-реабілітаційний, констатувальний). Відповідно кожний етап має свої специфічні завдання.
Наукова новизна вбачається в визначенні та характеристиці всіх структурних компонентів моделі та її подальше практичне впровадження при формуванні адаптивної поведінки дітей з порушенням зору та їх активного включення в соціум.
Висновки. Адаптивна поведінка молодших школярів з порушенням зору формується у спеціально створеному освітньо-реабілітаційному середовищі, з дотриманням всіх структурних елементів моделі, що є основою для проведення комплексної, систематично освітньо-реабілітаційної роботи.

Біографія автора

С. В. Верич, «Чернігівський навчально-реабілітаційний центр» Чернігівської обласної ради

Вчитель-реабілітолог комунального закладу
«Чернігівський навчально-реабілітаційний центр» Чернігівської обласної ради
(Чернігів, Україна)

Посилання

Vyshnevskyi, O. (2006) Teoretychni osnovy suchasnoi ukrainskoi pedahohiky: posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Theoretical foundations of modern Ukrainian pedagogy]. Drohobych, Ukraine: Kolo.

Kondratenko, S. V., and Hoshovskyi V. I «Oriientuvannia v prostori» [«Orientation in space»]. Prohrama z korektsiino-rozvytkovoi roboty dlia pidhotovchoho, 1-4 klasiv spetsialnykh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv dlia slipykh ditei ta ditei zi znyzhenym zorom. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/ inkluzyvne-navchannya/korekciini_programy/5-korekczijna-programa-z-prostorovogo-orientuvannya-pidgotovchij-1-4-kl.pdf.

Lehkyi, O. M. «Sotsialno-pobutove oriientuvannia» [Social and household orientation]. Prohrama z korektsiino-rozvytkovoi roboty dlia pidhotovchoho, 1-4 klasiv spetsialnykh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv dlia slipykh ditei ta ditei zi znyzhenym zorom. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/ media/ inkluzyvne-avchannya/korekciini_programy/4-socz-pobut-pidg-4-kl-legkij-om-1.pdf.

Martynchuk, O. V. (2010) Osnovy korektsiinoi pedahohiky: navch.-metod. posibnyk dlia studentiv napriamu pidhotovky «Doshkilna osvita» [Basics of correctional pedagogy]. Kyiv, Ukraine : Kyivsk. un-t imeni Borysa Hrinchenka.

Monakhov, V.M. (2001) Pedahohichne proektuvannia – suchasnyi instrumentarii dydaktychnykh doslidzhen [Pedagogical design is a modern tool for didactic research]. Shkilni tekhnolohii – School technologies, 5, 75–89.

Nykulenko, T. H. Korrektsyonnaia pedahohyka: ucheb.posobye dlia vuzov [Corrective pedagogy]. (2006). Moscow, Russia : Fenyks.

Siliavina, Yu. S. (2018) Model systemy pedahohichnoi reabilitatsii vykhovantsiv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh navchalno-reabilitatsiinoho tsentru [Model of the system of pedagogical rehabilitation of pupils with special educational needs in the conditions of the training and rehabilitation center]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh : zb. nauk. pr. – Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools. Zaporizhzhia, Ukraine : KPU, S. 282–292.

Skrynnykova S. V., Solianyk L. D. «Rozvytok movlennia» [Speech development]. Prohrama z korektsiino-rozvytkovoi roboty dlia pidhotovchoho, 1-4 klasiv spetsialnykh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv dlia slipykh ditei ta ditei zi znyzhenym zorom. Retrieved fromL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/korekciini_programy/3-rozvitok-movlennya-pidg.-1-4-xarkiv.pdf.

Suleimanova, Yu. V. «Korektsiia rozvytku» (korektsiia piznavalnoi sfery) [«Development Correction» (cognitive correction):]: prohramy z korektsiino-rozvytkovoi roboty dlia pidhotovchykh, 1-4 klasiv spetsialnykh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv dlia slipykh ditei ta ditei zi znyzhenym zorom. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchannya-ditej-u-specialnih-zakladah-osviti/ osvita- ditej-z-osoblivimi-potrebami/navchalni-programi/korekcijni-programi.

Downloads

Опубліковано

03.04.2023