ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ТА ВЧИТЕЛІВ ДО ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В ПРОЦЕСІ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
Ключові слова:
толерантність, педагогічна толерантність, діти з особливими потребами, інклюзивна освітаАнотація
Мета роботи полягає в вивченні педагогічної толерантності у майбутніх спеціалістів до дітей з особливими потребами в процесі впровадження інклюзивної освіти, у статті розглянуто поняття толерантності в науковій літературі, а також представлено стан дослідження компонентів педагогічної толерантності вихователів та вчителів до дітей з особливими потребами в процесі впровадження інклюзивної освіти.
Теоретичну основу вивчення проблеми педагогічної толерантності склали: особистісно-орієнтований підхід до виховання (Г. Бєлєнька [2], І. Бех [3], О. Коберник [14], Т. Поніманська [14], О. Сухомлинська [16] та ін.); положення психолого-педагогічної науки про психологічні закономірності розвитку дітей дошкільного віку та гуманізацію виховання (Ш. Амонашвілі [1], І. Бех [4], В. Лекторський [9], А. Маслоу [10], Р. Павелків [11], К. Роджерс [15], та ін.).
Наукова новизна представлена у виділенні компонентів педагогічної толерантності, а саме когнітивному, емоційному, конативному, особистісному та проведенні їх дослідження, що дозволяють побудувати, актуальні педагогічні та психологічні умови формування педагогічної толерантності в процесі підготовки майбутніх вихователів та вчителів в умовах впровадження інклюзивної освіти.
Посилання
Amonashvili Sh. O. (2002). Shkola zhyttja [School of life ] / per. z ros. Hmel'nyc'kyj, Ukraine: Podil. kul't.-prosvit. centr im. M. K. Reriha.
Bjeljen'ka G. V. (2006). Vyhovatel' ditej doshkil'nogo viku: stanovlennja fahivcja v umovah navchannja [Kindergarten teacher: becoming a specialist in learning]: monografija Kyiv, Ukraine: Svitoch.
Beh, I. D. (2000). Osobystisno zorijentovane vyhovannja: shljahy realizacii' [Particularly worn out: hatches of realization] Pochatkova shkola – Pochatkova school, 2, 62-65.
Beh, I. D., Pavelkiv, R. V. (2001) Priorytety vyhovannja suchasnoi' vuzivs'koi' molodi. Onovlennja zmistu, form ta metodiv navchannja i vyhovannja v zakladah osvity [Priorities of higher educational institutions of high school youth. Upgraded to form, forms and methods of beginning and ending in mortgages]. Naukovi zapy`sky` Rivnens`kogo derzhavnogo gumanitarnogo universy`tetu – Scientific notes of the Rivne Sovereign Humanitarian University. Rivne : RDGU, 15, S. 3-7.
Diagnostychne zabezpechennja gotovnosti pedagogiv ta uchniv do formuvannja u nyh polilingval'nogo svitogljadu [Diagnostic support of the readiness of teachers and students to form their pollingual outlook]. Visnyk naukovo-doslidnyc'koi' laboratorii' navchal'nogo polilingvizmu (2012) / uporjad. A. A. Gurina. Rivne : ROIPPO.
Yl'yn E. P. (2001). Jemocyy y chuvstva [Emotions and feelings]. Sankt-Peterburg Russian: Pyter.
Kobernyk O. M. (1998). Navchal'no-vyhovnyj proces u sil's'kij zagal'noosvitnij shkoli: sutnist', proektuvannja, orga-nizacija [Educational process in rural secondary school: nature, design, organization]. Kyiv, Ukraine: Znannja.
Kosarjeva G. M. (2014). Inkljuzyvna osvita jak projav cilisnogo i tolerantnogo stavlennja do dytyny z osoblyvymy potrebamy [Inclusive education as a manifestation of a holistic and tolerant attitude towards a child with special needs]. Aktual'ni problemy doshkil'noi' ta pochatkovoi' osvity v konteksti pedagogichnyh idej Fridriha Frebelja : zbirka materialiv Mizhnarodnoi' naukovo-praktychnoi' konferencii' «Aktual'ni problemy doshkil'noi' ta pochatkovoi' osvity v kontekst i pedagogichnyh idej Fridriha Frebelja»: u 3-h t. / za red. Petuhovoi' L. Je., Poljevikovoi' O. B. Herson, Ukraine: Ajlant, 1, 33-35.
Lektorskij, V. A.(1997). O tolerantnosti, pljuralizme i kriticizme [About tolerance, pluralism and criticism.]. Voprosy filosofii – Questions of philosophy, 11,46-54.
Maslou A. (1997). Psihologija bytija [Psychology of Being] / per. s angl. O. O. Chistjakova. Moskva: Refl-buk; Kyev, Russian: Vakler.
Pavelkiv R. V. (2009). Fenomenologija moral'nogo rozvytku osobystosti: determinacija, mehanizmy, genezys: monografija [Phenomenology of moral development of the individual: determination, mechanisms, genesis: monograph]. Rivne, Ukraine: Volyns'ki oberegy.
Psihodiagnostika tolerantnosti lichnosti [Psychodiagnosis of personality tolerance] / pod. red. G. U. Soldatovoj, L. A. Shajgerovoj (2008). Moskva, Russsian: Smysl.
Pochebut L. G., Chiker V. A. (2002). Organizacionnaja social'naja psihologija: ucheb. posob. [Organizational social psychology: a textbook] Sankt-Peterbur, Russian: Rech'.
Ponimans'ka T. I. (2006). Doshkil'na pedagogika : navch. posib. dlja stud. vyshh. navch. zakladiv [Preschool pedagogy: a textbook for university students]. Kyiv, Ukraine: Akademvydav.
Rodzhers K., Frejberg Dzh. (2002). Svoboda uchit'sja [Freedom to learn]. Moskva, Russian: Smysl.
Suhomlyns'ka O. V. (2006). Duhovno-moral'ne vyhovannja ditej ta molodi: zagal'ni tendencii' j indyvidual'nyj poshuk [Spiritual and moral education of children and young people: general trends and individual search]. Kyiv, Ukraine: Vseukr. Fond «Dobro».