ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ТА ВЧИТЕЛІВ ДО ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В ПРОЦЕСІ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

Ключові слова:

толерантність, педагогічна толерантність, діти з особливими потребами, інклюзивна освіта

Анотація

Мета роботи полягає в вивченні педагогічної толерантності у майбутніх спеціалістів до дітей з особливими потребами в процесі впровадження інклюзивної освіти, у статті розглянуто поняття толерантності в науковій літературі, а також представлено стан дослідження компонентів педагогічної толерантності вихователів та вчителів до дітей з особливими потребами в процесі впровадження інклюзивної освіти.
Теоретичну основу вивчення проблеми педагогічної толерантності склали: особистісно-орієнтований підхід до виховання (Г. Бєлєнька [2], І. Бех [3], О. Коберник [14], Т. Поніманська [14], О. Сухомлинська [16] та ін.); положення психолого-педагогічної науки про психологічні закономірності розвитку дітей дошкільного віку та гуманізацію виховання (Ш. Амонашвілі [1], І. Бех [4], В. Лекторський [9], А. Маслоу [10], Р. Павелків [11], К. Роджерс [15], та ін.).
Наукова новизна представлена у виділенні компонентів педагогічної толерантності, а саме когнітивному, емоційному, конативному, особистісному та проведенні їх дослідження, що дозволяють побудувати, актуальні педагогічні та психологічні умови формування педагогічної толерантності в процесі підготовки майбутніх вихователів та вчителів в умовах впровадження інклюзивної освіти.

Біографія автора

Л. І. Залановська, Національнийо університет «Запорізька політехніка»

Кандидат психологічних наук
доцент кафедри спеціальної освіти
Національного університету «Запорізька політехніка»
(Запоріжжя, Україна)

Посилання

Amonashvili Sh. O. (2002). Shkola zhyttja [School of life ] / per. z ros. Hmel'nyc'kyj, Ukraine: Podil. kul't.-prosvit. centr im. M. K. Reriha.

Bjeljen'ka G. V. (2006). Vyhovatel' ditej doshkil'nogo viku: stanovlennja fahivcja v umovah navchannja [Kindergarten teacher: becoming a specialist in learning]: monografija Kyiv, Ukraine: Svitoch.

Beh, I. D. (2000). Osobystisno zorijentovane vyhovannja: shljahy realizacii' [Particularly worn out: hatches of realization] Pochatkova shkola – Pochatkova school, 2, 62-65.

Beh, I. D., Pavelkiv, R. V. (2001) Priorytety vyhovannja suchasnoi' vuzivs'koi' molodi. Onovlennja zmistu, form ta metodiv navchannja i vyhovannja v zakladah osvity [Priorities of higher educational institutions of high school youth. Upgraded to form, forms and methods of beginning and ending in mortgages]. Naukovi zapy`sky` Rivnens`kogo derzhavnogo gumanitarnogo universy`tetu – Scientific notes of the Rivne Sovereign Humanitarian University. Rivne : RDGU, 15, S. 3-7.

Diagnostychne zabezpechennja gotovnosti pedagogiv ta uchniv do formuvannja u nyh polilingval'nogo svitogljadu [Diagnostic support of the readiness of teachers and students to form their pollingual outlook]. Visnyk naukovo-doslidnyc'koi' laboratorii' navchal'nogo polilingvizmu (2012) / uporjad. A. A. Gurina. Rivne : ROIPPO.

Yl'yn E. P. (2001). Jemocyy y chuvstva [Emotions and feelings]. Sankt-Peterburg Russian: Pyter.

Kobernyk O. M. (1998). Navchal'no-vyhovnyj proces u sil's'kij zagal'noosvitnij shkoli: sutnist', proektuvannja, orga-nizacija [Educational process in rural secondary school: nature, design, organization]. Kyiv, Ukraine: Znannja.

Kosarjeva G. M. (2014). Inkljuzyvna osvita jak projav cilisnogo i tolerantnogo stavlennja do dytyny z osoblyvymy potrebamy [Inclusive education as a manifestation of a holistic and tolerant attitude towards a child with special needs]. Aktual'ni problemy doshkil'noi' ta pochatkovoi' osvity v konteksti pedagogichnyh idej Fridriha Frebelja : zbirka materialiv Mizhnarodnoi' naukovo-praktychnoi' konferencii' «Aktual'ni problemy doshkil'noi' ta pochatkovoi' osvity v kontekst i pedagogichnyh idej Fridriha Frebelja»: u 3-h t. / za red. Petuhovoi' L. Je., Poljevikovoi' O. B. Herson, Ukraine: Ajlant, 1, 33-35.

Lektorskij, V. A.(1997). O tolerantnosti, pljuralizme i kriticizme [About tolerance, pluralism and criticism.]. Voprosy filosofii – Questions of philosophy, 11,46-54.

Maslou A. (1997). Psihologija bytija [Psychology of Being] / per. s angl. O. O. Chistjakova. Moskva: Refl-buk; Kyev, Russian: Vakler.

Pavelkiv R. V. (2009). Fenomenologija moral'nogo rozvytku osobystosti: determinacija, mehanizmy, genezys: monografija [Phenomenology of moral development of the individual: determination, mechanisms, genesis: monograph]. Rivne, Ukraine: Volyns'ki oberegy.

Psihodiagnostika tolerantnosti lichnosti [Psychodiagnosis of personality tolerance] / pod. red. G. U. Soldatovoj, L. A. Shajgerovoj (2008). Moskva, Russsian: Smysl.

Pochebut L. G., Chiker V. A. (2002). Organizacionnaja social'naja psihologija: ucheb. posob. [Organizational social psychology: a textbook] Sankt-Peterbur, Russian: Rech'.

Ponimans'ka T. I. (2006). Doshkil'na pedagogika : navch. posib. dlja stud. vyshh. navch. zakladiv [Preschool pedagogy: a textbook for university students]. Kyiv, Ukraine: Akademvydav.

Rodzhers K., Frejberg Dzh. (2002). Svoboda uchit'sja [Freedom to learn]. Moskva, Russian: Smysl.

Suhomlyns'ka O. V. (2006). Duhovno-moral'ne vyhovannja ditej ta molodi: zagal'ni tendencii' j indyvidual'nyj poshuk [Spiritual and moral education of children and young people: general trends and individual search]. Kyiv, Ukraine: Vseukr. Fond «Dobro».

Downloads

Опубліковано

04.04.2023