ДО ПРОБЛЕМИ ЕТІОЛОГІЇ ЗАЇКАННЯ: ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • С. Г. Долженко Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України (Київ, Україна) https://orcid.org/0000-0001-7407-5388
  • Ю. В. Рібцун Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України (Київ, Україна) https://orcid.org/0000-0002-2672-3704

Ключові слова:

розлади мовлення, етіологія, заїкання

Анотація

Метою роботи є якісний аналіз психолого-педагогічної, логопедичної та медичної джерельної бази з проблеми висвітлення причин виникнення заїкання у дітей.
Методологія. Методологічною основою проведеного дослідження стали: теорії поетапного формування розумових дій (П. Гальперін, Н. Тализіна та ін.) та центральної організації рухів і усного мовлення (М. Бернштейн, М. Введенський, О. Лурія, О. Ухтомський та ін.); вчення про методи комплексної діагностики і корекції порушень мовленнєвого розвитку у дітей (Л. Волкова, К. Карлепп, Р. Лалаєва, В. Лубовський, О. Лурія, О. Мастюкова, О. Орфінська, Ю. Рібцун, Є. Соботович, Н. Трауготт та ін.); положення про закономірності та особливості психічного, психофізичного, особистісного розвитку дітей (Л. Божович, Л. Виготський, В. Крутецький, М. Лісіна, В. Мерлін та ін.); еволюційно-динамічний, нейропсихологічний підхід до вивчення дітей із розладами мовлення (Т. Ахутіна, Т. Візель, Т. Волковська, Г. Семенович, Т. Фотєкова, Л. Цвєткова та ін.); концепція про структуру мовних знань, механізми їх засвоєння та особливості оволодіння мовленнєвою діяльністю на практичному рівні у процесі онто- та дизонтогенезу (В. Бельтюков, Л. Виготський, М. Жинкін, Н. Жукова, М. Зеєман, І. Зимня, О. Леонтьєв, Р. Левіна та ін.).
Нами були використані наступні методи: теоретичні – аналіз наукової спеціальної літератури з проблеми дослідження, джерел мережі Інтернет; історичний метод для вивчення причин виникнення заїкання у хронологічній послідовності; емпірично-теоретичні – проблемно-цільовий, порівняльний, методи абстрагування, аналізу, синтезу, аналогії для з’ясування зв’язків між минулим і сучасним, узагальнення, систематизації та інтерпретації досліджуваних даних.
Наукова новизна полягає у висвітленні розширеного комплексу можливих причин виникнення заїкання у сучасного контингенту дітей старшого дошкільного віку.
Висновки. Проблема етіології заїкання була і залишається актуальною для галузі логопедії, спеціальної психології та медицини. Незважаючи на велику кількість наукових розвідок з пошуку причин виникнення заїкання до сьогодні відсутня єдина концепція бачення специфіки мовленнєвого розладу. Детальний аналіз причин виникнення заїкання у дітей дасть змогу по-новому визначити можливі форми зазначеного порушення та намітити відповідні освітні маршрути в роботі з заїкуватими старшого дошкільного віку.

Біографії авторів

С. Г. Долженко, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України (Київ, Україна)

Аспірант відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України
(Київ, Україна)

Ю. В. Рібцун, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України (Київ, Україна)

ResearcherID O-7464-2016
Кандидат педагогічних наук,
старший науковий співробітник,
старший науковий співробітник відділу логопедії
Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка
Національної академії педагогічних наук України
(Київ, Україна)

Посилання

Beliakova, L., Diakova, E. (1998). Zaykanye. [Stutter:]: Uchebnoe posobye dlia studentov ped. yn-tov. [Training manual for students]. Moscow, Russia: V. Sekachev.

Vlasova, N., Bekker, K.-P. (1978). Эtyolohyia zaykanyia. Zaykanye. [Etiology of stuttering. Stuttering]. Moscow, USSR: Medytsyna.

Zhynkyn, N. (1968). Mekhanyzmы rechy. [The mechanisms of speech]. Moscow, USSR: Medytsyna.

Zeeman, M. (1962). Rasstroistva rechy v detskom vozraste. [Speech Disorders in Childhood]. Per. s cheshsk. Moscow, USSR: Medhyz.

Kussmaul, A. (1879). Rasstroistva rechy : Opyt patolohyy rechy d-ra A. Kussmaulia. [Speech Disorders: The Experience of Dr. A. Kussmaul’s Speech Pathology]. Per. s nem. Kyiv, Russian Empire : Yzdanye vracha Kh. B. Khavkyna.

Myssulovyn, L. (2002). Patomorfoz zaykanyia. Yzmenenye kartynу voznyknovenyia y techenyia zaykanyia, osobennosty korrektsyonnoi rabotу. [Pathomorphism of stuttering. Changing the picture of the occurrence and course of stuttering, features of correctional work] : Uchebnoe posobye [a training manual]. St. Petersburg, Russia: Yzdatelstvo Soiuz.

Ribtsun, Yu. (2012). Do pytannia dyferentsiinoi diahnostyky zaikannia. Pedahohika ta psykholohiia : tradytsii ta innovatsii. [On the issue of differential diagnosis of stuttering. Pedagogy and Psychology: Traditions and Innovations] : Mater. nauk.-prakt. konf., 17–18 liut. 2012, Kharkiv, Ukrajina. [Mater. Research Practice Conf., Feb. 17-18]: Skhidnoukrainska orhanizatsiia «Tsentr pedahohichnykh doslidzhen», 40–41.

Selyverstov, V. (1979). Zaykanye u detei [Stuttering in children]: posobye dlia lohopedov [a guide for speech therapists]. Moscow, USSR.

Sykorskyi, Y. (2015). Byblyoteka lohopeda. Zaykanye. [Speech therapist library. Stuttering]. Moscow, Russia: Astrel.

Florenskaia, Yu. (1949). Klynyka y terapyia narushenyi rechy. [Clinic and therapy of speech disorders]. Moscow-Leningrad, Russia.

Freshels, Е. (1931). Zaykanye. [Stuttering]. Moscow, USSR.

Khvattsev, M. E. (1972). Zaykanye – neduh ustraniaemуi. [Stuttering – Ailment Eliminated]. Leinigrad, USSR: Medytsyna.

Shklovskyi, V. M. (1994). Zaykanye. [Stuttering]: monohrafyia [a monograph]. Moscow, Russia: ICE.

Iastrebova, A. (2000). Korrektsyia zaykanyia u uchashchykhsia nachalnыkh obshcheobrazovatelnыkh uchrezhdenyi. [Correction of stuttering in students of primary educational institutions]. Moscow, Russia: ARKTY.

Kehoe, T. D. (1998). Stuttering: Science, therapy and practice. Casa Futura Technologies.

Downloads

Опубліковано

04.04.2023