МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОФІЦЕРІВ ЗС УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253202

Ключові слова:

методологія, методологічний підхід, міжкультурна компетентність, Збройні Сили України, багатонаціональне середовище, професійна взаємодія, розвиток, офіцер оперативної ланки управління

Анотація

Мета статті. Мета дослідження полягає у визначенні методологічних підходів і принципів, на провідних ідеях і положеннях яких відбувається розвиток міжкультурної компетентності офіцерів оперативної ланки управління (далі – офіцерів) Збройних Сил (далі – ЗС) України. Це важливо в умовах євроатлантичної інтеграції України, розширення співпраці з державами-членами НАТО та участі у багатонаціональних операціях.

Методологія. Дослідження базується на аналізі сучасних методологічних підходів і принципів розвитку міжкультурної компетентності, що необхідно у військовій сфері. Для досягнення цілей дослідження було застосовано комплексний метод, який включає комплексне застосування провідних ідей і принципів сучасних методологічних підходів до розвитку міжкультурної компетентності офіцерів ЗС України.

Наукова новизна. Наукова новизна статті полягає у адаптації основних ідей і принципів сучасних методологічних підходів до розвитку міжкультурної компетентності офіцерів ЗС України, які сприяють її цілеспрямованому розвитку в умовах військово-професійної підготовки з урахуванням специфіки військово-професійної діяльності в умовах багатонаціональної взаємодії військовослужбовців різних країн світу. Нині це надзвичайно важливо, оскільки для забезпечення професійного успіху українських офіцерів у складних і різноманітних міжкультурних заходах передбачають швидку адаптацію до культурних відмінностей суб’єктів взаємодії, які впливають на ефективність виконання спільних службових завдань.

Висновки. У статті з’ясовано сутність понять «методологія», «методологічний підхід», визначено основні методологічні підходи (аксіологічний, культурологічний, систем­ний, кон­текст­ний, компетентнісний, суб’єктно-діяльнісний, андрагогічний). З’ясовано, що ці мето­до­логічні підходи створюють надійне методологічне підґрунтя для вдосконалення програм професійної підготовки офіцерів у міжкультурному аспекті, які діють у багато­націо­наль­них середовищах і забезпечують їхню готовність до ефективної міжкультурної взаємодії.

Downloads

Опубліковано

25.06.2025

Номер

Розділ

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ І ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ